آموزش کامل استفاده از دوربین گوشی‌های هواوی برای عکاسی و فیلمبرداری حرفه ای

از قدیم، یکی از پراستفاده ترین بخش های گوشی‌های موبایل دوربین آن بوده است و هر ساله با عرضه موبایل های جدید به بازار، شاهد ارتقا و ویژگی های جدیدی در این بخش هستیم. شرکت خوش نام و نام آشنای هواوی نیز مانند رقبای خود توجه ویژه ای بر دوربین های موبایل خود گذاشته است و ما شاهد کیفیت باورنکردنی ۵۰ مگاپیکسلی در پرچم داران جدید آن یعنی P40 Pro و Pro Plus هستیم. در این مقاله سعی داریم تا تمام بخش های مختلف دوربین هواوی را توضیح دهیم. دقت داشته باشید در این مقاله از نسخه ۱۰ سیستم عامل EMUI و جدیدترین دوربین های هواوی صحبت می‌کنیم. ممکن است شما براساس مدل گوشی خود برخی از ویژگی های گفته شده در این مقاله را نداشته باشید.

برای شروع، نیاز است بدانیم برنامه دوربین هواوی شامل ۳ قسمت کلی است.

۱. نوار ابزار بالای دوربین

در این بخش برخی از مهم ترین دکمه ها که بهتر است همیشه در دسترس باشند، در اختیار کاربر قرار گرفته است.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!
  • تنظیمات
  • فیلترهای مختلف (در برخی گوشی های هواوی به جای فیلتر، در این قسمت رزولیشن قرار گرفته است)
  • فلش
  • ویژگی Ai Photography
  • ویژگی Ai Lens

(این گزینه ها در حالت Photo نمایش داده می‌شود و در حالت های دیگر مانند Video ممکن است برخی حذف شوند.)

اجازه دهید ابتدا به توضیح کلی هر کدام از این بخش‌ها بپردازیم.

تنظیمات دوربین هواوی

اولین دکمه در نوار بالایی دکمه تنظیمات است که با ضربه زدن روی آیکون چرخ دنده وارد آن می‌شوید. در قسمت تنظیمات، موارد مختلفی از جمله رزولوشن، اضافه کردن لوکیشن یا واترمارک، گرید های مختلف، فریم ریت، فشرده ساز ویدیو، تنظیمات تایمر، صدا و دیگر موارد در دسته بندی های مختلف در هر حالت دیده می‌شود.

در برخی گوشی ها ویژگی های بیشتری از جمله Ultra Snapshot (که به شما این امکان را می‌دهد با دو بار فشردن ولوم پایین سریعا یک تصویر بگیرید یا وارد دوربین شوید) یا Mirror Reflection (که به شما برای تصویربرداری هنری کمک می‌کند) در این قسمت دیده می‌شود.

تنظیمات دوربین هواوی

فیلترهای عکاسی دوربین

در این قسمت می‌توانید فیلترهای مختلفی را بر روی تصویر خود اعمال کنید. از جمله فیلترها می‌توانیم به IMPACT، ND، Valencia، BLUE، Halo، Nostalgia، Dawn و Sentimental اشاره کنیم.

رزولوشن

در برخی گوشی ها دکمه رزولوشن نیز در این قسمت دیده می‌شود که این امکان را به کاربر می‌دهد تا حالت های مختلف رزولوشن و نسبت طول عرض عکس در موبایل خود را (مانند ۴:۳، ۱:۱ و دیگر موارد) انتخاب کند و تغییر دهد. توجه کنید که این بخش از قسمت تنظیمات نیز در دسترس است. اما قرار گرفتن آن در این بخش، برای دسترسی سریعتر کاربر به آن است.
فیلترها

فلش در دوربین گوشی هواوی

یکی از قدیمی ترین ویژگی دوربین های موبایل، که این امکان را به کاربر می‌دهد تا بین حالت های مختلف (فلش روشن، فلش خاموش، فلش اتوماتیک، فلش همیشه روشن) یکی را انتخاب کند. شما با هر بار ضربه زدن روی دکمه فلش در نوار بالای دوربین،‌یکی از قابلیت‌های زیر را خواهید داشت.

  • فلش روشن: همیشه هنگام عکاسی فلش بزن
  • فلش خاموش: فلش کلا خاموش باشد حتی اگر نور کم است.
  • فلش اتوماتیک: اگر نور کافی نیست، در هنگام عکاسی فلش بزن.
  • فلش همیشه روشن: فلش به صورت ممتد روشن باشد.

 

ویژگی Ai Photography یا عکاسی با هوش مصنوعی در هواوی

(ممکن است در برخی موبایل ها این ویژگی نام های دیگری داشته باشد) این ویژگی که در ابتدا در سری موبایل های P این شرکت دیده شد، همان طور که از نام آن پیداست یک هوش مصنوعی است که در عکس برداری به کاربران کمک می‌کند. هواوی برای راه اندازی این هوش مصنوعی از بیش از ۱۰ میلیون تصویر استفاده کرد که در نهایت باعث شد تا این هوش مصنوعی بیش از ۵۰۰ شی را تشخیص دهد و آنها را در بیش از ۱۹ حالت و تنظیمات دسته بندی کند.
کاربرد این هوش مصنوعی به این شکل است که پس از فعال سازی، می‌تواند تشخیص دهد که کاربر می‌خواهد از چه چیزی عکاسی کند و با توجه به شی و هدف تصویر برداری، تنظیمات مناسبی را اعمال کند. به عنوان مثال وقتی کاربر دوربین را به سوی آسمان در روز روشن می‌گیرد، هوش مصنوعی آن را تشخیص داده و با فعال سازی حالت Blue Skies تنظیمات مناسبی را برای تصویربرداری از آسمان در دوربین اعمال می‌کند، یا اگر بخواهید از یک چهره عکس بگیرید، هوش مصنوعی چهره را تشخیص داده و تنظیمات مناسب،‌ مثل هموارسازی و روشن‌سازی پوست را روی عکس اعمال می‌کند. حالتی که گوشی تشخیص می‌دهد، در پایین صفحه و در بالای دکمه شاتر نمایش داده می‌شود.
ویژگی AI

ویژگی Ai Lens گوشی‌های هواوی

این ویژگی دوربین گوشی هواوی را تبدیل به یک اسکنر هوشمند می‌کند. این ویژگی پس از فعال سازی حالت های مختلفی را در اختیار کاربر می‌گذارد:
Code Scanner: برای اسکن بارکد ها و کدهای QR می‌توان از این ویژگی استفاده کرد.
Instant Translation: با کمک مترجم گوگل، می‌توانید متن های خود را به راحتی اسکن و ترجمه کنید.
ترجمه
Shopping: با استفاده از این ابزار می‌توانید از نام محصول و قیمت آن خبردار شوید و حتی در همان لحظه آن را خریداری کنید. طبیعتا این مسأله در ایران کاربرد ندارد.
فروشگاه
Calories: با فعال کردن این قسمت، می‌توانید میوه ها، شیرینی ها و دیگر خوراکی ها را اسکن کنید تا هوش مصنوعی به شما اطلاع دهد میزان کالری در گرم آن ماده غذایی چه مقدار است.
شناسایی کالری
Identify: این ابزار به شما کمک می‌کند تا ماهیت شی های مختلف را پس از اسکن متوجه شوید. به عنوان مثال می‌توانید از این ابزار برای شناسایی ساختمان، نام نقاشی و دیگر ویژگی ها استفاده کنید.
شناسایی

۲. صفحه اصلی دوربین

در جدیدترین مدل های هواوی که معمولا چند لنز عکاسی دارند، در پایین صفحه اصلی یک نوار لغزنده مشاهده می‌شود که حالت های مختلفی به نام های Wide، ۱X، ۵X و ۱۰X در این قسمت قابل انتخاب است.
حالت واید این امکان را می‌دهد تا فضای بزرگتری را برای تصویربرداری انتخاب کنید؛ مناسب تصویربرداری از محیط های بزرگ.
حالت واید دوربین هواوی
حالت ۱X حالت معمول دوربین است.
حالت 1 ایکس
حالت ۵X زوم دوربین است.
حالت 5 ایکس
حالت ۱۰X بالاترین میزان زوم دوربین (با توجه به کیفیت) است که می‌توانید داشته باشید؛ مناسب تصویربرداری از اهداف ریز.

حالت 10 ایکس

همچنین کاربران با نگه داشتن انگشت خود در این کادر و کشیدن به چپ و راست این امکان را پیدا می‌کنند تا از 0X تا ۵۰X را داشته باشند. قابلیت کشیدن روی این اسلایدر در زمان فیلمبرداری نیز به شما کمک می‌کند که زوم‌های نرمی روی تصویر خود اعمال کنید.
زوم دوربین گوشی هواوی

۳. بخش پایین دوربین گوشی هواوی (انتخاب حالت)

این بخش به صورت اسلایدی گزینه های مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد. گزینه هایی که حالت های کلی دوربین را تنظیم می‌کنند.
این گزینه ها شامل موارد زیر هستند.

حالت Photo

حالت ساده و اولیه برای عکاسی. در این حالت، تمامی تنظیمات به صورت اتوماتیک برای عکاسی آماده است. این حالت برای استفاده های عمومی و عکاسی‌های سریع مناسب است.

حالت Video

حالت ساده و اولیه برای فیلم برداری است.

حالت Portrait در گوشی‌های هواوی

اگر هدف شما عکاسی از چهره است. این حالت بهترین گزینه برای شماست که دارای حالت های زوم ۱x، ۲x و ۳x در کنار فیلترهای مختلف است. در این حالت، تمرکز بر روی چهره قرار می‌گیرد و پس‌زمینه محو می‌شود. برای این که در این حالت عکس‌های بهتری داشته باشید، توصیه می‌کنیم در فاصله یک تا دو متری فرد قرار گیرید و عکاسی کنید. اگر فاصله شما از سوژه عکاسی تان زیاد باشد،‌ در این حالت نتیجه چندانی نخواهید گرفت.

حالت Portrait دوربین هواوی
حالت Aperture:

در این حالت، شما بر روی عمق میدان دوربین عکاسی خود کنترل دارید. اگر قصد تصویربرداری از محیط یا شی های مختلف از فاصله نزدیک دارید، این حالت مناسب شماست که به شما این امکان را می‌دهد تصاویر حرفه ای با تنظیمات و فیلترهای مختلف بگیرید. این حالت برای عکاسی از گل‌ها، غذا،‌میوه و نوشیدنی نیز مناسب است.

حالت Aperture
حالت Night برای عکاسی در شب با گوشی هواوی

یک حالت برای تصویربرداری و عکاسی در شب های تاریک. حالتی که به شما این امکان را می‌دهد تا در تاریکی شب تصاویر خیره کننده ای را بگیرید. جالب است بدانید هواوی همان شرکتی است که این حالت را به گوشی های هوشمند معرفی کرد، پس غیرمنطقی نیست که انتظار کیفیت خوبی از این بخش داشته باشیم. نحوه کارکرد این حالت به این شکل است که در چند ثانیه پشت سر هم در حالت های مختلف نوری تصویر را ضبط می‌کند، سپس در نهایت تمام این تصاویر را با یکدیگر ترکیب و یک تصویر واضح را به شما نشان می‌دهد.
این ویژگی در هر حالت زوم کار می‌کند.

حالت شب دوربین هواوی نتیجه حالت نایت 2

حالت PRO برای عکاسی حرفه‌ای در گوشی هواوی

اگر برای عکسبرداری نیازمند جزئیات و تنظیمات دقیق هستید، این حالت مناسب شماست. در این حالت تنظیمات مختلف و پیشرفته ای از جمله ISO، بالانس نوری، حالت فوکوس و دیگر موارد در اختیار شما قرار می‌گیرد و این امکان را به شما می‌دهد تا تصاویر را به هر نحوی که دوست دارید ضبط کنید. حالت PRO دارای تنظیمات مختلفی است که هرکدام شامل زیرمجموعه های بسیاری هستند. جزئیات این بخش از دامنه این مقاله خارج است؛ اما یادگیری تنظیمات این حالت چندان سخت نیست و می‌توانید با اندکی صرف زمان، جستجوی نام هر کدام از بخش‌ها در اینترنت و آزمون و خطا با حالت‌های مختلف، به تنظیمات آن مسلط شوید. استفاده از این حالت زمانی توصیه می‌شود که زمان کافی برای عکاسی در اختیار دارید.

More حالت‌های بیشتر

علاوه بر حالت‌هایی که گفتیم، شما می‌توانید با ضربه زدن روی more، به تنظیمات بیشتری دسترسی پیدا کنید. هر کدام از این حالت‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

حالت Monochrome در گوشی‌های هواوی

حالت مونو کروم، حالتی شبیه به عکاسی با نگاتیوهای سیاه و سفید یا نگاتیوهای تکرنگ در گوشی‌های آنالوگ را در اختیار شما قرار می‌دهد.

حالت Monochrome
حالت HDR در دوربین گوشی های هواوی

کلمه HDR مخفف High-dynamic-range است که به معنی دامنه دینامیکی بالا است. این حالت کیفیت جزئیات در قسمت های خیلی روشن و خیلی تاریک تصویر را بالا می‌برد. مهم است در هنگام ثبت تصویر دوربین را تکان ندهید. اگر در عکاسی شما اختلاف نور بین قسمت‌های سایه و قسمت‌های روشن زیاد است، این حالت به گرفتن تصویری روشن و واضح کمک می‌کند. همچنین اگر مجبور به عکاسی در حالت ضدنور هستید و می‌خواهید سوژه شما واضحتر بیفتد، این حالت برای شماست.

حالت HDR
حالت Documents در دوربین گوشی هواوی

این حالت به شما اجازه می‌دهد تا از برگه ها و مدارک خود اسکن تهیه کنید. اگر در این حالت از مدارک و برگه های خود تصویر بگیرید، کناره های تصویر به صورت خودکار حذف می‌شود و فقط خود فایل به صورت عکس ذخیره می‌شود. به صورت خلاصه، این حالت همانند یک اسکنر عمل می‌کند.

حالت Documents - قبل حالت Documents برای اسکن با گوشی هواوی
حالت High-Res

این حالت به شما این امکان را می‌دهد تا با بهترین کیفیت و رزولیشن تصویر خود را بگیرید. یک حالت کاربردی که شما را از شر تنظیمات Pro Mode برای ثبت تصویر با کیفیت نجات می‌دهد.

حالت Panorama؛ عکاسی پانورا با دوربین هواوی

همانطور که از نام این قسمت مشخص است، می‌توانید در این قسمت تصاویر پانوراما بگیرید. کافی است پس از فعال سازی، دوربین گوشی هواوی خود را به صورت افقی و خیلی نرم در یک خط حرکت دهید.

حالت Light Painting یا نقاشی با نور

تاکتیک لایت پینتینگ در اواخر قرن ۱۹ ابداع شد و امروزه حالت عکاسی نقاشی با نور طرفداران بسیاری پیدا کرده است. این حالت در گوشی های هواوی مخصوص همین نوع عکاسی است و تنظیمات مختلفی را در اختیار شما می‌گذارد. پیشنهاد می‌کنیم برای تصویربرداری در این حالت موبایل خود را در جایی ثابت نگه دارید و سپس برق ها را خاموش کنید تا تصاویر هنری خود را خلق کنید. سوژه شما در حالی که یک منبع نوری به دست دارد، می‌تواند شکلی در آسمان ترسیم کند. این شکل بر لنز دوربین گوشی هواوی شما ثبت خواهد شد.

عکاسی با این حالت از خودروهای در حال حرکت در شب نیز لطف خود را خواهد داشت.

حالت light Painting
حالت Stickers

این حالت به سادگی به شما این امکان را می‌دهد تا بر روی تصاویر خود از استیکرها استفاده کنید. تعداد بسیار زیادی استیکر در دسته بندی های مختلف مانند غذا، لوکیشن، زمان، آب و هوا و غیره در اختیار شماست.

حالت Stickers
حالت Dual-View

یک حالت و ویژگی جذاب و جالب. اگر شما می‌خواهید همزمان از دو لنز دوربین گوشی هواوی خود برای ضبط یک صحنه استفاده کنید، این حالت می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد. این حالت هم برای تصویر برداری و هم فیلم برداری کاربردی است.

حالت Dual-View
حالت Slow-Mo: ثبت تصویر آهسته با دوربین گوشی هواوی

این حالت به شما این امکان را می‌دهد تا فیلم برداری صحنه آهسته انجام دهید. اسلایدی که در این حالت به شما نمایش داده می‌شود، می تواند به تنظیم سرعت این حالت آهسته کمک کند. شما به کمک این اسلاید که در حاشیه سمت راست صفحه ظاهر می‌شود، می‌توانید سرعت تصویر آهسته خود را تعیین کنید.

حالت Slow-Mo
حالت Time-Lapse برای گرفتن تایم لپس با گوشی هواوی

این حالت برعکس صحنه آهسته است و به شما این امکان را می‌دهد تا از یک واقعه آهسته، مثل تصیر ابرها یا ستارگان در آسمان و … یک فیلم سریع تهیه کنید. برای ثبت بهترین کیفیت در این حالت نیز پیشنهاد می‌کنیم موبایل بر روی پایه و در مکانی ثابت قرار گرفته باشد. انتخاب سرعت مناسب نیز باعث زیبایی تصویر شما در این حالت خواهد شد.

حالت Time-Lapse
حالت AR Lens

این حالت مناسب سلفی است و این امکان را به کاربران می‌دهد تا خود را انیمیشنی کنند. حیوانات و کاراکترهای مختلفی به صورت اسلایدی در زیر صفحه برای انتخاب نمایش داده شده است.
حالت AR Lens

حالت UnderWater

اگر می‌خواهید در زیر آب تصاویر را ضبط کنید، این حالت مناسب شماست. هر چند حتی اگر گوشی شما ضد آب باشد، بهتر است حتما از باکس و پوشش ضدآب برای موبایل خود استفاده کنید.
حالت UnderWater

حال که تمام قسمت های برنامه دوربین خود را متوجه شده اید، وقت آن است که دست به کار شوید و تصاویر زیبای خود را ثبت کنید. شاید در ابتدا برخی قسمت ها پیچیده به نظر برسند، اما مطمئن باشید با چندین کلیک و ضبط چند تصویر، خواهید دانست که کدام فیلتر و کدام قابلیت مناسب کدام موقعیت است و تبدیل به یک عکاس حرفه ای با موبایل و دوربین قدرتمند هواوی خود خواهید شد. همچنین توصیه می‌کنیم مقاله نورپردازی در عکاسی با موبایل را هم مطالعه کنید.

اگر هر نکته ای درباره دوربین عکاسی گوشی های هواوی دارید، در بخش کامنت‌ها مطرح کنید.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *