تاثیر منفی نور آبی گوشی بر سلامت مغز و راه های مقابله با آن در گوشی های اندرویدی و آیفون

آسیب های موبایل به مغز و راه مقابله با آنها

یکی از عادت‌های بدی که زندگی مدرن برای ما به ارمغان آورده، وابستگی بیش از حد به گوشی موبایل است. نه تنها از صبح تا آخر شب گوشی به دست زندگی می‌کنیم، بلکه گوشی را با خود به رختخواب هم می‌بریم. بیشتر شب‌ها تا دقایقی قبل از خواب در حال چک کردن پیامک‌ها، شمردن لایک‌ها، خواندن کامنت‌ها و وبگردی هستیم. در این پست در مورد آسیب های موبایل به مغز و راه مقابله با آن شرح خواهیم داد.

همه ما در طول روز در معرض امواج الکترومغناطیس هستیم. گوشی موبایل تنها یکی از وسایلی است که این امواج را از خود ساطع می‌کنند. استفاده از گوشی در طول شب، علاوه بر امواج الکترومغناطیس، سلامتی مغز ما را هم به خطر می‌اندازد. به دلیل کاهش نور گرم در طول شب، نگاه کردن به صفحه گوشی و تبلت در اتاق تاریک و قبل از خواب، منجر به اختلال خواب در طول شب می‌شود و در طولانی مدت عملکرد مغز را به شدت دچار آسیب می‌کند.

آسیب های موبایل به مغز از نور آبی یا blue light ناشی می‌شود. در ساعات پایانی روز با تاریک‌تر شدن هوا مغز به طور خودکار شروع به ترشح مقدار زیادی ملاتونین (هورمون خواب) می‌کند. بالا رفتن مقدار این هورمون در خون باعث می‌شود شما احساس خواب‌آلودگی کنید. طول‌موج‌های خاصی از نورهای آبی و سبز باعث به هم خوردن این سیستم می‌شوند. یعنی با کاهش ترشح ملاتونین، باعث می‌شوند به اختلال خواب دچار شوید. نور آبی صفحه گوشی تلفن همراه مقدار همین تاثیر را بر روی مغز شما دارد.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

نور آبی در طول روز به علت وجود نور خورشید، آسیب کمتری به مغز می‌رساند. اما در طول شب که نور گرم خورشید وجود ندارد، نور آبی صفحه گوشی بیشترین صدمه را به مغز می‌زند. سازندگان گوشی‌های موبایل برای کم کردن آسیب های موبایل به مغز راه حل‌هایی دارند. در این پست به بررسی قابلیت‌ها و اپلیکیشن‌هایی می‌پردازیم که هرچند نمی‌توانند مضرات نور آبی گوشی را به‌طور کامل دفع کنند، اما حداقل تا حد زیادی خطرات ناشی از آن را کم می‌کنند.

گوشی‎‌های آیفون

کمپانی اپل برای کم کردن خطرات نور آبی و آسیب های موبایل به مغز ، از نسخه iOS 9.3 گزینه‌ای به نام شیفت شب یا night shift در نظر گرفت. البته این قابلیت چندان هم جدید نبود و قبل از آن در کیندل آمازون ارائه شده بود. اما تا قبل از فعال شدن شیفت شب، کمپانی اپل به اپلیکیشن‌ها اجازه نمی‌داد رنگ صفحه نمایش را تغییر دهند.آسیب های موبایل به چشم

قابلیت شیفت شب را می‌توانید یه صورت دستی فعال کنید. همچنین می‌توانید این کار را به سیستم عامل بسپارید. اگر راه حل دوم را انتخاب کنید، iOS زمان و مکان را در نظر می‌گیرد و با توجه به آن، میزان لازم نور آبی صفحه را تنظیم می‌کند. برای فعال کردن شیفت شب در گوشی‌های آیفون مسیر زیر را دنبال کنید:

  1. اپلیکیشن تنظیمات settings را باز کنید.
  2. display & brightness را بزنید.
  3. در صفحه ای که باز می شود، night shift را بزنید.

در صفحه night shift، دو گزینه وجود دارد. با گزینه scheduled می‌توانید ساعت فعال و غیرفعال شدن شیفت شب را وارد کنید. در این صورت شیفت شب هر روز در ساعت مقرر فعال و غیرفعال می‌شود. با گزینه manually enable until tomorrow، شیفت شب فعال می‌شود و تا ساعت ۱۲ نیمه‌شب همان روز فعال می‌ماند. راه سوم برای فعال و غیرفعال کردن شیفت شب به صورت دستی، control center است.

 

گوشی‌های اندرویدی

آسیب های موبایل به چشمیکی از اپلیکیشن‌های اندرویدی که به منظور کاهش اثرات مخرب نور آبی طراحی شده، Twilight است. Twilight این کار را با اعمال یک فیلتر قرمز رنگ بر روی صفحه گوشی انجام می‌دهد.

در منوی اصلی Twilight می‌توانید فیلتر قرمز را به صورت دستی و با انتخاب گزینه Play در گوشه تصویر، فعال و غیرفعال کنید. همچنین می‌توانید با زمان‌بندی برای فعال شدن Twilight در زمان مشخصی از روز، این کار را به صورت اتوماتیک انجام دهید.

در منوی اصلی Twilight گزینه‌هایی برای تنظیم گرمای رنگ، شدت فیلتر و روشنایی تصویر در نظر گرفته شده است. پس از تنظیم این مشخصات می‌توانید حالت شخصی‌سازی شده خود را ذخیره کنید تا در استفاده‌های بعدی نیازی به تنظیم مجدد گزینه‌ها نداشته باشید. همچنین می‌توانید Twilight را طوری تنظیم کنید که فقط برای اپلیکیشن‌های خاص اجرا شود.

دانلود Twilight از گوگل‌پلی‌استور

یکی دیگر از اپلیکیشن‌هایی که برای کاهش نور آبی صفحه گوشی‌های اندرویدی پیشنهاد می‌کنیم، Blue Light Filter است. این اپلیکیشن با تبدیل کردن نور سفید مایل به آبی به نور سفید مایل به قرمز یا قهوه‌ای، زیان‌های این نور مزاحم را تا حد امکان کم می‌کند.

رابط کاربری این برنامه بسیار ساده و کاربرپسند است. با ورود به نرم‌افزار به صورت پیش فرض وارد صفحه تنظیم فیلتر می‌شوید. در تنظیمات برنامه قادر خواهید بود درصد و رنگ فیلتر را به دلخواه خود تنظیم کنید و یا حالت شب را بر روی دستگاه خود فعال کنید.

در بخش Filter Color این اپلیکیشن می‌توانید رنگ پس‌زمینه فیلتر را از بین رنگ‌های آبی، مشکی، زرد، قهوه ای و قرمز انتخاب کنید.

دانلود Blue Light Filter از گوگل‌پلی‌استور

البته بعضی از گوشی‌های اندرویدی هم به فیلتر نور آبی مجهز هستند. اگر از این گوشی‌ها استفاده می‌کنید، نیازی نیست Twilight را نصب کنید. یکی از گوشی‌های اندرویدی مجهز به فیلتر نور آبی، گلکسی نوت ۷ سامسونگ است.

اگر از گوشی تلفن همراه خود به صورت افراطی استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم سلامت خود را جدی بگیرید و حتماً از فیلتر نور ابی استفاده کنید.

 

 

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!