کیبورد Gboard یا SwiftKey کدام بهتر است؟ مقایسه امکانات و ویژگی‌ها

Gboard یا SwiftKey

از زمانی که کیبوردهای فیزیکی موبایل جای خود را به کیبوردهای مجازی گوشی های لمسی هوشمند داده اند، برنامه های مختلفی ساخته و منتشر شده است تا بهترین عملکرد و کارایی را برای کاربران گوشی های هوشمند فراهم کند. در طی سالیان اخیر و با پیشرفت هر روزه موبایل، در سال ۲۰۲۰ عمده بازار برنامه های کیبورد لمسی در اختیار دو برنامه، یعنی Gboard و SwiftKey هستند. برنامه هایی که کاربران اندرویدی و ای او اس هر دو می‌توانند از آنها استفاده کنند.

امروزه با عرضه برنامه های مختلف شبکه های اجتماعی، مانند اینستاگرام و تلگرام، کاربران همواره در حال تایپ هستند و با این که اهمیت بسیار زیاد یک کیبورد خوب شاید برای خیلی ها ملموس نباشد، اما قطعا تفاوت در کارکرد و نحوه دسترسی کیبوردهای مختلف حس خواهد شد. در ادامه هر دو این برنامه را توضیح خواهیم داد و در یک مقایسه عملکرد این دو کیبورد محبوب را بررسی می‌کنیم. پس اگر شما نیز از کاربرانی هستید که تایپ جز فعالیت های روزمره شما شده است، حتما پیشنهاد می‌کنیم که ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

از Gboard بیشتر بدانیم

کیبورد gboard

Gboard کیبورد مجازی گوگل، صاحب سیستم عامل اندروید است. به همین دلیل است که این کیبورد پیش فرض بسیاری از گوشی های اندرویدی است و اگر از کاربران گوشی های هوشمند اندرویدی باشید حتما از این کیبورد استفاده کرده اید. این کیبورد که بر روی موبایل ها و تبلت ها قابل استفاده است از ویژگی های مختلفی مانند اسلاید تایپ، سرچ اموجی و گیف، مترجم گوگل، دست نویس، پیش بینی کننده متن و دیگر موارد بهره برده است. این کیبورد همانند دیگر برنامه های کاربردی گوگل برای ای او اس نیز منتشر شده و کاربران می‌توانند از طریق اپ استور آن را دانلود و استفاده کنند. تایپ در این کیبورد که توسط میلیون ها کاربر اندرویدی در حال استفاده از آن، آسان و دقیق است. اما استفاده از نماد ها یا بخش های مختلف می‌تواند برای کاربران جدید اندکی مشکل و یا کند باشد. عملکرد Gboard درجه یک است، اما مدتی طول می‌کشد تا به آن عادت کنید.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

نکات مثبت:

+ به صورت خودکار با حساب گوگل شما همگام سازی می‌شود.
+ طرح بندی مناسب و سیستم پیش بینی کلمات قدرتمند
+ تنظیمات در دسترس و ساده
+ پشتیبانی گسترده از پک های استیکر

نکات منفی:

ویژگی کشیدن انگشت برای پاک کردن کلمات عالی است، اما نبود یک دکمه بازگشت و عدم اعمال تغییرات می‌تواند مشکل زا باشد.
استفاده از نماد ها و علائم ویراستاری چندان ساده نیست.

از SwiftKey بیشتر بدانیم

کیبورد swiftkey

این کیبورد مجازی سابقه فعالیت طولانی و پر از فراز و نشیبی دارد و از زمانی که در سال ۲۰۱۶، توسط یکی دیگر از غول های صنعت تکنولوژی یعنی مایکروسافت خریداری شد همواره در حال پیشرفت و بهبود کیفیت است. قابلیت های مختلف این برنامه، مخصوصا ویژگی شخصی سازی نوار فرمان آن باعث شده است تا به یک کیبورد حرفه ای و راه حلی برای تایپ راحت تر و سریع تر کاربران گوشی های هوشمند تبدیل شود.
بر خلاف Gboard، کیبورد SwiftKey در گوشی های اپل و سیستم عامل ای او اس از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

نکات مثبت:

+ قابلیت سفارشی سازی نوار ها، ابزارها و اندازه ها
+ تم های مختلف که به زیبایی کیبورد کمک می‌کند
+ کلیپ بورد قدرتمند

نکات منفی:

منوی تنظیمات پیچیده
امکان استفاده از پک های استیکر خارج از برنامه وجود ندارد

ما تمام روز را با موبایل خود سپری می‌کنیم و تایپ همواره جزئی از این استفاده است. یک کیبورد بد می‌تواند باعث کند شدن ارتباط ما و یا حتی انتقال اشتباه کلمات شود. همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد Gboard و SwiftKey هر دو سالیان است که در موبایل های هوشمند استفاده می‌شوند، اما هر دو در کنار نکات مثبت خود ضعف ها و مشکلاتی نیز دارند که سعی می‌کنیم در این مقاله به آنها اشاره کنیم.
در ابتدا و قبل از شروع مقایسه، نیاز است بگوییم که هیچکدام برنده مطلق این رقابت نیستند. نیاز به صفحه کلید و تایپ موضوعی است که برای هر فرد می‌تواند براساس نیاز، علاقه و یا خصوصیات خود متفاوت باشد؛ به همین دلیل است که شاید حتی بهترین صفحه کلید جهان نیز مناسب برخی افراد نباشد. پس بهتر است حتما خودتان نیز این دو برنامه را امتحان کنید.

Gboard در اکثر موارد عالی است، اما SwiftKey دست خالی نیست

مقایسه دو کیبورد محبوب موبایل

احتمالا شما نیز به دلیل استفاده از کیبورد پیش فرض موبایل خود یعنی Gboard، نیازی برای استفاده از یک کیبورد دیگر پیدا نکرده اید. دلیل آن نیز مشخص است، ویژگی های بسیار خوب این کیبورد مانند صفحه کلید شناور، سرچ گیف، ساخت پک استیکر و حتی استفاده از استیکرهای ساخته شده توسط دیگران و برخی ابزارهای دیگر این کیبورد آن را تبدیل به یک تجربه بی نقص برای تایپ و مکالمه متنی با دیگران می‌کند.
در ابتدا بهتر است توسط یک جدول این دو کیبورد را با یکدیگر مقایسه کنیم.

 

GboardSwiftKey
تعداد زبان پشتیبانی شده در اندرویدتعداد زبان پشتیبانی شده در اندروید
۶۲۶۴۷۸
پشتیبانی از چند زبانپشتیبانی از چند زبان
بلهبله
تایپ با کشیدن انگشتتایپ با کشیدن انگشت
کلماتکلمات و جملات
پیش بینی های ایموجیپیش بینی های ایموجی
دارددارد
ابزار کیبوردابزار کیبورد
نوار ابزار ثابتنوار ابزار قابل سفارشی سازی
تعداد ابزار های کیبوردتعداد ابزار های کیبورد
۵۱۲
سرچ انجین کیبوردسرچ انجین کیبورد
گوگلبینگ / گوگل
پشتیبانی از استیکر پکپشتیبانی از استیکر پک
پشتیبانی از پک های گوگل پلیفقط پک های داخلی
ساخت استیکر دلخواهساخت استیکر دلخواه
بلهبله
سرچ گیفسرچ گیف
دستی و خودکارفقط دستی
پشتیبانی از صفحه کلید شناورپشتیبانی از صفحه کلید شناور
بلهبله
پشتیبانی از تم هاپشتیبانی از تم ها
بلهبله
پاک کردن با کشیدن انگشتپاک کردن با کشیدن انگشت
دارددارد
گذاشتن نماد با کشیدن انگشتگذاشتن نماد با کشیدن انگشت
ندارددارد
کلیپ بوردکلیپ بورد
ندارددارد

همانطور که در جدول مشخص است، Gboard نسبت به SwiftKey قادر به پشتیبانی از زبان و گویش های بسیار بیشتری است. همچنین در قسمت انتخاب پک استیکر، جستجوی گیف و جستجوی محتوای کیبورد در وب کیبورد گوگل برگ برنده را در اختیار دارد.
پیش بینی کلمات نیز در Gboard نسبت به SwiftKey سریعتر و بهتر انجام می‌شود و این برتری به لطف ماشین یادگیری زبان و کلمات قدرتمند گوگل است.
با تمام این موارد، SwiftKey می‌تواند همچنان رقیب قدرتی در مقابل Gboard باشد و برای بسیاری به دلایلی که در ادامه توضیح می‌دهیم، انتخاب مناسب تری باشد.

قابلیت کشیدن و استفاده راحت تر از نماد

قابلیت کشیدن هنگام تایپ یکی از ویژگی‌های اکثر کیبوردهای لمسی امروزی است که خیلی از کاربران از آن بی خبر هستند. شما می‌توانید به جای ضربه زدن بر روی تک تک حروف، روی کیبوردتان مسیری ترسیم کنید که از تمام حروفی که می‌خواهید تایپ کنید عبور کند. آن کلمه به راحتی درج خواهد شد. شاید این مسأله در ابتدا برای شما جنبه سرگرمی داشته باشد، اما کم کم متوجه می‌شودی که گاهی کشیدن دست بر روی حروف، می‌تواند خیلی آسانتر و سریعتر از ضربه زدن بر روی آن‌ها باشد؛ مخصوصا اگر به آن عادت کنید.

اگر قصد تایپ با کشیدن انگشت را داشته باشید، در کیبورد SwiftKey با این ویژگی استفاده از نمادها، مانند علامت سوال یا تعجب بسیار سریع تر و راحت تر است. کافی است بر روی دکمه مورد نظر که در آن نماد قرار گرفته است انگشت خود را به چپ یا راست بکشید. در کیبورد Gboard این علامت ها باید با نگه داشتن بر روی برخی حروف، صبر کردن برای نمایش باکس نمادها و سپس انتخاب نماد انجام شود که روند طولانی و سخت تری است.

این موضوع برای افرادی که به طور زیاد از نماد ها در جملات خود استفاده می‌کنند می‌تواند بسیار مهم باشد و قطعا این افراد دوست ندارند هر بار برای گذاشتن یک علامت تعجب مدت زیادی را صبر کنند و این راحتی در استفاده از نماد ها قطعا یک برگ برنده بزرگ SwiftKey در مقابل رقیب خود است.

نمادها

دسترسی به کلیپ بورد

بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند، اطلاعات مختلفی از جمله اطلاعات ورود، کارهای روزانه، کارهای مهم هفته، یادآوری های مهم و دیگر موضوعات را در کلیپ بورد خود ذخیره می‌کنند.
صفحه کلید SwiftKey این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌کند که به راحتی به کلیپ بورد خود دسترسی داشته باشند و به سادگی متن های کلیپ بورد خود را در متنی که در حال نوشتن آن هستند کپی کنند. ویژگی که می‌تواند در برنامه های مختلف، مانند اینستاگرام برای هشتگ گذاری پست ها کار فرد را بسیار سریعتر و راحت تر کند.

کلیپ بورد Gboard به طور مداوم گسترش و بهبود یافته است، اما همچنان در مقابل سادگی و راحتی SwiftKey حرفی برای گفتن ندارد.

پیش بینی کلمات

Gboard به کمک سالها فعالیت و همچنین تکنولوژی های قدرتمند گوگل قادر است به بهترین شکل کلماتی که شما تایپ می‌کنید را در تعداد بسیار زیادی زبان تشخیص دهد و گزینه های جایگزین را به شما نمایش دهد.

در نوار پیش بینی Gboard کلمه ای که در حال تایپ هستید در سمت چپ و پیش بینی ها در کنار آن نمایش داده می‌شود. این موضوع یک مشکل ایجاد می‌کند، زیرا اگر بخواهید سریع تایپ کنید باید همواره به نوار پیش بینی و متن نگاه کنید و این تبدیل به یک فرآیند خسته کننده می‌شود. در SwiftKey، کلمه اصلی در وسط و پیش بینی ها در کنار آن قرار می‌گیرند. این تغییر ساده باعث شده است تا کاربر بتواند راحت تر از این نوار پیش بینی استفاده کند و سرعت تایپ خود را بهبود بخشد. 

پیش بینی کلمات

در پایان، SwiftKey دارای ویژگی هایی است که می‌تواند سرعت تایپ و نوشتار شما را افزایش دهد، اما Gboard نیز قابلیت هایی دارد که می‌تواند بسیار مفید باشد و به صورت کلی، از تعادل کیفیت بیشتری در قسمت های مختلف برخوردار است. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم اگر استفاده روزانه از موبایل خود دارید از Gboard استفاده کنید و اگر دنبال یک تجربه جدید، کمی ویرایش متن و سرعت بیشتر هستید، کیبورد SwiftKey با ویژگی های مختلف از جمله امکان استفاده سریعتر از نماد ها، تم های مختلف، شخصی سازی گسترده و دیگر امکانات مناسب شما است. در کل این شما و ترجیحات شما است که تعیین می‌کند کدام کیبورد برای شما بهتر است.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *