EMUI 11، هرآنچه که از آخرین به روز رسانی رابط کاربری اندروید هواوی می‌دانیم

EMUI 11 هواوی

هواوی طبق رسم هرساله خود، در کنفرانس توسعه دهندگان خود که در ماه گذشته برگزار شد از جدیدترین نسخه رابط کاربری موبایل و تبلت‌های اندرویدی خود یعنی EMUI 11 رونمایی کرد. این رابط کاربری که اولین نسخه آن در سال ۲۰۱۲ همراه با اندروید ۲.۳ توسعه یافت و با نام Emotion UI شناخته می‌شد، به زودی به نسخه ۱۱ می‌رسد.
جالب است بدانید که پس از عرضه Android 8 Oreo توسط گوگل در سال ۲۰۱۷، هواوی نیز نام نسخه جدید رابط کاربری خود یعنی EMUI را از ۵ به ۸ تغییر داد تا با نسخه اندروید منتشر شده توسط گوگل یکی شود و از گیج شدن کاربران جلوگیری کند. به همین دلیل است که ما انتشار خبر به روز رسانی ۱۱ رابط کاربری EMUI را همراه با آخرین نسخه اندروید یعنی ۱۱ می‌بینیم. نکته جالب این به روز رسانی این است که در حال حاضر نسخه بتای این به روز رسانی براساس اندروید ۱۰ ساخته شده است، هرچند این موضوع بدین معنی نیست که این به روز رسانی از ویژگی‌های جدید و جذابی بهره نمی‌برد، بلکه برعکس با یک به روز رسانی قدرتمند مواجه هستیم و قطعا هواوی زمان و توجه بسیاری بر آخرین نسخه رابط کاربری خود گذاشته است.
EMUI 11
و اما دلیل این موضوع چه بوده است؟ اگر از دنبال کنندگان اخبار تکنولوژی بوده باشید حتما می‌دانید که آمریکا تحریم‌هایی در مقابل هواوی اعمال کرده است، تحریم‌هایی که باعث شده است این شرکت نتواند به کدهای اندروید ۱۱ پیش از عرضه عمومی آن دسترسی داشته باشد. این موضوع در نتیجه باعث شده است تا هواوی مجبور باشد با اندروید ۱۰ جدیدترین به روز رسانی رابط کاربری خود را بسازد و ارتقا دهد تا در زمان مناسبی منتشر شود.

۱۱ EMUI بهبود‌های بسیاری بر قسمت‌های مختلف از جمله نمایشگر همیشه روشن، مولتی تسک، انیمیشن‌ها و چند صفحه‌ای اعمال می‌کند. در ادامه این به روز رسانی را بررسی می‌کنیم، لازم به ذکر است که این بررسی براساس نسخه بتای این به روز رسانی و بر موبایل Huawei P40 Pro انجام شده است و ممکن است در عرضه همگانی ۱۱ EMUI قسمت‌هایی نسبت به این مقاله تغییر کرده باشند.

نمایشگر همیشه روشن (Always on Display)

هواوی با عرضه EMUI 10 و تم‌های مختلف و جذاب به قابلیت نمایشگر همیشه روشن خوش آمد گفت. این مسیر در EMUI 11 نیز دنبال شده است و ما شاهد دموهای جدید و جذابی در سبک مدرن هستیم که برای این قابلیت در اختیار کاربران قرار داده شده است. این تم‌های جدید در دسته بندی Artisric قابل مشاهده و انتخاب هستند.
نمایشگرهمچنین ۳ حالت مختلف و ۱ تا ۶ قالب رنگی متفاوت برای برخی از این تم‌ها (مانند Mondrian) برای انتخاب وجود دارد. در کنار این حالت‌های آماده، کاربران قادر هستند تا رنگ‌های دلخواه خود را استفاده و این تم‌ها را براساس علاقه خود شخصی سازی کنند. البته لازم به ذکر است که این رنگ‌ها از تصاویر بدست می‌آیند و شما برای تغییر رنگ نیازمند این هستید تا یک تصویر با رنگ‌های مورد علاقه خود را در برنامه قرار دهید تا رنگ‌ها استخراج و استفاده شوند که موضوع منحصر به فردی و البته عجیبی است.
تم‌های نمایشگر همیشه روشن هواویتم‌های نمایشگر همیشه روشن هواوی در دسته بندی‌های مختلفی منتشر شده‌اند.
حالت Images که همانطور که از اسم آن مشخص است جلوه‌های تصویری پایه و اساس آن هستند، حالت Grafitti که گزینه لوگوهای متنی را شامل می‌شود، حالت Analogue با ساعت‌های آنالوگی، حالت Digital با ظاهر سنتی قابلیت نمایشگر همیشه روشن و حالت Artistic که هواوی آن را پارادوکس نیز نام گذاری کرده است. برخی از این حالت‌ها در ویدیو زیر قابل مشاهده هستند.
ویدیو (https://www.youtube.com/watch?v=1kPAJ_q7JM0)
لازم به ذکر است که اگر هیچکدام از این حالت‌هایی که به صورت پیش فرض بر روی رابط کاربری هواوی نصب شده‌اند مناسب سلیقه شما نبود، می‌توانید از قسمت Images هر تصویر یا گیف مورد علاقه خود را استفاده کند و اگر این ویژگی هم کافی نبود، این امکان را خواهید داشت تا با مراجعه به فروشگاه تم آنلاین هواوی از تم‌های رایگان و پولی مختلفی استفاده کنید.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

انیمیشن ها

نرخ رفرش ریت بالا یکی از ویژگی‌های مورد توجه در صفحه نمایش‌های پرچمداران اندروید سال ۲۰۲۰ است و شاهد این هستیم که این ویژگی در حال انتشار و استفاده در گوشی‌های میان رده نیز است. دو موبایل Huawei P40 Pro و P40 Pro+ از صفحه نمایشی با رزولیشن Full HD OLED بهره می‌برند که تا ۹۰Hz نرخ فریم ریت ارائه می‌کند؛ اما این نرخ بالای فریم ریت تنها چیزی نیست که باعث می‌شود صفحه نمایش حس روان بودن را منتقل کند. بخش بزرگی از کار بر دوش انیمیشن‌ها هستند و EMUI با نسخه ۱۰ خود که در انیمیشن‌ها تغییرات بزرگی اعمال کرد و توانست کمک بسیاری به بهبود تجربه کار با صفحه نمایش کند. (در این مطلب در این باره توضیحات کاملی را ارائه کرده ایم) حال در EMUI 11 همچنان مشاهده می‌کنیم که هواوی در این قسمت تمرکز ویژه‌ای گذاشته است و ما شاهد سبک جدیدی برای حل مشکلات قدیمی هستیم، سبکی که ارگونومی نام دارد.
همانند تغییرات انیمیشن EMUI 10 هواوی برای تغییرات جدید از آزمایش‌ها و تجربه‌های انسانی گسترده‌ای استفاده کرده است. به گفته هواوی سبک ارگونومی انمیشن‌های جدید EMUI 11 از تحقیق بر حرکت چشم استفاده کنندگان بدست آمده است و این شرکت حرکات چشمی آزمایش کنندگان بتا خود را ردیابی می‌کرد تا ببیند هنگام تغییر عناصر در UI، نگاه آنها به کجا منتقل می‌شود.
یکی از نکات مهمی که سعی شده است در انیمیشن‌های جدید اعمال شود، حفظ تمرکز کاربران است. این موضوع از طریق مختلفی در برنامه‌های مختلف موبایل اعمال شده است. به عنوان مثال وقتی در برنامه تقویم، بخواهید از جدول ماه به صفحه برنامه روزانه بروید، این کار با کشیدن انگشت از پایین صفحه به بالا قابل انجام است. این موضوع این امکان را فراهم می‌کند تا چشمان کاربر پرت نشود و همچنان بر صفحه متمرکز بماند. همچنین در برنامه گالری، این حرکت باعث می‌شود تا اطلاعات و جزئیات تصویر یا فیلم ضبط شده نمایش داده شود.
این نوع انیمیشن‌ها One Take نام گذاری می‌شوند و در ادامه ویدیویی از توضیحی که در بالا داده شد به شما نمایش می‌دهیم تا بهتر متوجه تغییر شوید. همچنین در این ویدیو برخی دیگر از انیمیشن‌ها مانند تغییر بین صفحه آخرین برنامه‌ها نمایش داده می‌شود.
ویدیو (https://www.youtube.com/watch?v=w-7OGYUa2p0)

مولتی تسک می‌توانیم بگوییم که بزرگترین تغییرات انجام شده در EMUI 11 در قسمت قابلیت مولتی تسک مشاهده می‌شود. هواوی سعی کرده است تا تنظیمات و ویژگی‌های این حالت را از سایه‌ها خارج کند و در اختیار کاربران قرار دهد. چیزی که در پنل Smart Multi-Window به روز رسانی EMUI 11 قابل مشاهده است.
مولتی تسکاین پنل یک صفحه عمودی است که می‌تواند از دو طرف صفحه نمایان و مخفی شود. دسترسی به این پنل ساده است، کافی است انگشت خود را از سمت راست یا چپ صفحه به سمت مرکز بکشید. این پنل حتی زمانی که ویژگی three-key navigation از طریق تنظیمات فعال شده باشد کار می‌کند. زمانی که به پنل Smart Multi-Window دسترسی پیدا کردید، در آن برنامه‌های مختلفی از جمله ایمیل، نوت پد، گالری، فایل‌ها و تقویم را مشاهده می‌کنید. البته شما این امکان را دارید تا این پنل را شخصی سازی کنید و با حذف و اضافه کردن برنامه‌های دلخواه آن را کاربردی تر از قبل کنید. این پنل قادر است تا حداکثر ۱۵ برنامه را در خود جای دهد.
انتخاب برنامه از این صفحه یک پنجره شناور را راه اندازی می‌کند. این پنجره و صفحه شناور با انتخاب و کشیدن کادر بالای آن قادر به جا به جایی به هر نقطه‌ای از صفحه نمایش است. محدودیتی برای جا به جایی وجود ندارد و حالتی مانند ویندوز ایجاد می‌کند که شما می‌توانید هر صفحه را در هر قسمتی که می‌خواهید به هر اندازه‌ای قرار دهید. تغییر سایز صفحه از طریق گرفتن و کشیدن از گوشه‌های چپ و راست پایین صفحه شناور امکان پذیر است. همچنین ۳ دکمه بستن، بزرگ کردن و مینیمایز کردن صفحه در تب قرار گرفته است. دو دکمه بستن و بزرگ کردن صفحه شناور همانگونه عمل می‌کند که انتظار دارید، برنامه را می‌بندد یا آن را به صورت کامل باز می‌کند. اما دکمه مینیمایز منحصر به فرد است و با کلیک بر روی آن، برنامه به صورت یک آیکن در کنار صفحه نمایش داده می‌شود. هر زمان که بخواهید می‌توانید با ضربه بر روی آیکن مورد نظر دوباره صفحه شناور آن برنامه را اجرا کنید. حالت مینیمایز همچنین با انجام کارهایی، مانند رفتن به صفحه اصلی موبایل یا باز کردن یک برنامه دیگر به صورت خودکار اعمال می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که مکان این حباب برنامه مینیمایز شده نیز قابل جا به جایی است.
نکته جالب این است که برنامه‌های مختلف مینیمایز شده به صورت جدا در صفحه نمایش قرار نمی‌گیرند و همه در یک حباب لیست می‌شوند و با کلیک بر آن لیست برنامه‌ها به شما نمایش داده می‌شود. حرکتی که برای جلوگیری از شلوغی قابل درک است. این تغییرات که برخی ممکن است جزئی به نظر برسند، تاثیر بسیاری بر تجربه کاربری در قسمت مولتی تسک دارد و کمک بسیاری به کاربران می‌کند تا علاوه بر انجام کارهای خود، از شلوغی و سردرگمی دوری کنند.
وقت آن است که اندکی حالت اسپلیت اسکرین (Split Screen) را نیز بررسی کنیم. این حالت را در یک دسته بندی جدا قرار ندادیم چون به صورت مستقیم به مولتی تسک مرتبط است. کاربران به راحتی می‌توانند برنامه‌های خود را با نگه داشتن مدتی بر روی آیکن آنها در پنل Smart Multi-Window وارد حالت اسپلیت اسکرین کنند. همچنین این امکان وجود دارد تا با کشیدن آیکن برنامه و رها کردن آن در قسمت بالایی یا پایینی برنامه حالت اسپلیت اسکرین فعال شود. حالت اسپلیت اسکرین هم به صورت عمودی و هم افقی قابل استفاده است و براساس نحوه استفاده کاربر قابل تنظیم است. همچنین با انتخاب فضای میانی اسپلیت اسکرین این امکان وجود دارد تا فضای آن را کم یا زیاد کرد و یا با کشیدن زیادی این خط حالت اسپلیت اسکرین را بست و برنامه مورد نظر را به صورت کامل مشاهده کرد. یکی دیگر از راه‌های ورود به اسپلیت اسکرین، از طریق صفحه شناور است. کافی است تا بر روی نوار بالایی این صفحه شناور کلیک و نگه دارید و سپس با کشیدن آن به پایین یا بالای صفحه موبایل به راحتی وارد حالت اسپلیت اسکرین شوید.
برای درک بهتر قابلیت مولتی تسک هواوی در EMUI 11 بهتر است ویدیویی که در ادامه قرار گرفته است را مشاهده کنید. این ویدیو بر موبایل Huawei P40 Pro ضبط شده است.
ویدیو (https://www.youtube.com/watch?v=zMS0JgYl2oo)

برنامه‌های سیستمی EMUI 11

برخی برنامه‌های پیش فرض نصب شده بر روی هواوی، از جمله گالری و نوت پد بهبود‌های گسترده‌ای دریافت کرده‌اند.
برنامه های سیستمی هواوی

گالری

در آخرین به روز رسانی EMUI، این امکان را خواهید داشت تا با نزدیک کردن دو انگشت خود بر صفحه نمایش، بین نمایش تصاویر ماهانه و روزانه جا به جا شوید. ابعاد جدید ۴: ۳ نیز این امکان را می‌دهد تا به راحتی یک نگاه کلی بر تصاویر گالری داشته باشید. از دیگر ویژگی‌های گالری می‌توانیم به حالت مخفی اشاره کنیم که با ایجاد یک رمز می‌توانید تصاویر خود را مخفی کنید و تا زمانی که رمز را وارد نکنید تصاویر از حالت مخفی خارج نشوند. هواوی همچنین با کمک گوگل هایلایتی از تصاویر اخیر گالری به شما نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که به گفته هواوی موبایل براساس ابزارهای داخلی خود پردازش را انجام و هایلایت را تولید می‌کند و ارتباطی با سرورهای اینترنتی برقرار نمی‌شود، پس نیازی به نگرانی از لحاظ امنیتی نیست.
گالری

نوت پد

هواوی نوت پد همانند گالری، این امکان را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد تا با استفاده از رمز برخی نوت‌ها و نوشته‌های خود را قفل یا مخفی کنند. همچنین یک ویژگی جدید به این برنامه اضافه شده است که با استفاده از آن می‌توانید با اسکن تصاویر متن‌های آن را استخراج کنید. گزینه‌های اشتراک گذاری متن جدیدی نیز دیده می‌شود که به هرچه راحت تر شدن پخش کردن نوت‌های شما کمک می‌کند. جالب است بدانید که همانند بیشتر برنامه‌های هواوی، نوت پد نیز از ارتباط خوبی با دیگر دستگاه‌های هواوی برخوردار است و حتی می‌توانید تصاویر گرفته شده با دوربین خود را به نوت پدی که در سیستم کامپیوتری یا تبلت هواوی خود دارید با استفاده از اتصال وای فای یا بلوتوث انتقال دهید.
نوت پد هواوی

دیگر موارد

در ادامه خلاصه ای از برخی دیگر از ویژگی های هواوی که در EMUI 11 اضافه شده است را لیست کرده و توضیح داده ایم:

  • در زمانی که موبایل در حال پخش تصویر در دستگاه های مختلف مانند تلویزیون است، اطلاع رسانی زنگ ها، پیامک ها و دیگر موارد مربوط به حریم خصوصی مخفی می شود.
  • هر برنامه ای که از دوربین، میکروفون و لوکیشن استفاده می کند، هواوی در نوار اطلاع رسانی به شما اطلاع می دهد تا بدانید برنامه از چه مجوز های مهمی استفاده می کند؛ همچنین دسترسی به دوربین، میکروفون و لوکیشن برنامه هایی که در پس زمینه در حال اجرا هستند مسدود شده است.
  • هواوی همچنین نوع اجازه دسترسی جدید به برنامه های اندروید ۱۱ را در EMUI 11 خود اضافه کرده است.
  • ویژگی ویبره همزمان، که باعث می شود تا ویبره زنگ موبایل با صدای زنگ مطابقت داشته باشد.
  • قابلیت MeeTime که با EMUI 10.1 معرفی شد، بهبود و تغییراتی را به خود دیده است که آن را به یک پلتفرم پیام رسان جامع تبدیل کند. این قابلیت در حال حاضر در کشورهای محدودی در دسترس است و به همین دلیل جزئیات آن در این مقاله توضیح داده نمی شود.
  • قابلیت مولتی اسکرین به نسخه ۳ رسید؛ حال کاربران سیستم رایانه ای هواوی می توانند از صفحه ۳ موبایل همزمان در سیستم خود استفاده کنند.
  • دستیار صوتی Celia Voice نیز تغییراتی داشته است و همچنین پشتیبانی از دو کشور جدید ایتالیا و آلمان به آن اضافه شده است. این قابلیت در حال حاضر در کشورهای محدودی در دسترس است و به همین دلیل جزئیات آن در این مقاله توضیح داده نمی شود.

تاریخ انتشار و دستگاه‌های EMUI 11

هواوی در حال حاضر تاریخ انتشار دقیقی برای نسخه ۱۱ EMUI اعلام نکرده است، اما طبیعی است که در ابتدا این رابط کاربری جدید را در پرچم داران جدید هواوی مانند Huawei Mate 40 series مشاهده کنیم. در حال حاضر انتشار این رابط کاربری جدید برای دستگاه‌های زیر تایید شده است. هر چند لازم به ذکر است که تاریخ دقیقی مشخص نشده است.

Huawei Mate 30 Pro
Huawei Mate 30 Pro 5G
Huawei Mate 30
Huawei Mate 30 5G
Huawei Mate 30 RS Porsche design
Huawei Mate 20
Huawei Mate 20 Pro
Huawei Mate 20 X
Huawei Mate 20 X (5G)
Huawei Mate 20 Porsche RS
Huawei Mate X
Huawei Mate Xs
Huawei P40
Huawei P40 Pro
Huawei P40 Pro+
Huawei P40 Lite
Huawei P30
Huawei P30 Pro
Huawei Nova 7 SE
Huawei Nova 7
Huawei Nova 7 Pro
Huawei Nova 6
Huawei Nova 6 5G
Huawei Nova 5T
Huawei Nova 5
Huawei Nova 5 Pro
Huawei Nova 5Z
Huawei Nova 5i
Huawei Nova 5i Pro
Huawei MatePad Pro
Huawei MatePad
Huawei MediaPad M6
Honor 30
Honor 30 Pro
Honor 30 Pro+
Honor 30S
Honor V30
Honor V30 Pro
Honor V20
Honor 20
Honor 20 Pro
Honor 20S
Honor 20 Youth Edition
Honor 9X
Honor 9X Pro

در مجموع، به روز رسانی EMUI 11 سرعت خارق العاده‌ای به موبایل‌های هواوی می‌بخشد. این تغییر به گونه‌ای است که Huawei P40 Pro با رابط کاربری نسخه ۱۱ خود، قادر با رقابت با موبایل ASUS ZenFone 7 Pro است که نسبت به خود از سخت افزار قدرتمندتری برخوردار است. اجرا برنامه‌ها در P40 بسیار سریع است و حتی در برخی موارد از ZenFone 7 Pro نیز سریع تر عمل می‌کند و همچنین سازگاری قابل توجهی را در حفظ نرخ ۹۰ فریم در ثانیه نشان می‌دهد. می‌توانیم بگوییم که هواوی مطمئن شده است که تغییرات و بهبودهای جدید همراه با عملکردی در بهترین سطح ارائه می‌شوند.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *