آموزش کامل پاک کردن کش تلگرام در گوشی‌های اندروید و آیفون

کش تلگرام چیست؟

یکی از مشکلات گریبانگیر دارندگان گوشی‌های هوشمند پر شدن حافظه گوشی است. به خصوص اگر گوشی شما میان‌رده باشد، حافظه داخلی آن محدود است و باید دقت بیشتری به خرج بدهید. وقتی حافظه گوشی پر می‌شود، چاره‌ای جز پاک کردن اطلاعات ذخیره شده ندارید. معمولاً اطلاعات دم دستی اما مهم (مانند عکس‌ها و فیلم‌های گالری) را پاک می‌کنیم تا در کمترین فرصت بتوانیم فضای مورد نیازمان را خالی کنیم. اما این جای خالی با گرفتن چند عکس پر می‌شود. پس باید به دنبال راه بهتری باشیم. بد نیست بدانید که بخش عمده حافظه گوشی شما را اطلاعات غیرضروری پر می‌کند که نیازی به آنها ندارید یا حتی از وجودشان خبر ندارید. کش برنامه‌های نصب شده بر روی گوشی از همین اطلاعات است. در پست‌های دیگری نحوه خالی کردن حافظه گوشی‌های اندرویدی و گوشی‌های آیفون را شرح داده بودیم. عامل مهم دیگری که باعث پر شدن حافظه گوشی می‌شود، اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام است. در این پست نحوه پاک کردن کش تلگرام را آموزش می‌دهیم. با کارتی مگ همراه باشید.

اما کش تلگرام چیست؟ کش تلگرام یک فضای ذخیره‌سازی موقت و شامل همه فایل‌هایی است که شما به سرور تلگرام ارسال و از آن دریافت می‌کنید. وقتی یک عکس را در تلگرام دانلود می‌کنید، فایل عکس در کش تلگرام و روی حافظه داخلی گوشی یا هارد کامپیوتر شما ذخیره می‌شود. به این ترتیب وقتی مجدداً به آن کانال، گروه یا چت سر می‌زنید، نیازی نیست عکس را دوباره دانلود کنید. فایده کش این است که شما را از دانلود چند باره یک فایل می‌رهاند و مصرف اینترنت شما را هم کاهش می‌دهد. چون هر فایل را فقط یک بار دانلود می‌کنید و می‌توانید بارها از آن استفاده کنید. کش تلگرام به مرور زمان و با بازدید شما از گروه‌ها و کانال‌های مختلف، حجم بیشتری را اشغال می‌کند و ضمن کند شدن گوشی، باعث مختل شدن عملکرد خود اپلیکیشن هم می‌شود. پس بهتر است به طور دوره‌ای آن را پاک کنید.

پاک کردن کش تلگرام در گوشی‌های اندرویدی

تلگرام را باز کنید و از بالا و سمت چپ، منوی همبرگری را بزنید. در لیستی که باز می‌شود، گزینه settings را بزنید. از منوی تنظیمات data and storage و در صفحه بعدی، storage usage را بزنید. یکی از گزینه‌های این صفحه clear cache است. عددی که در مقابل آن نوشته شده، فضایی است که کش تلگرام در گوشی شما اشغال کرده است. روی clear cache ضربه بزنید. در این مرحله پنجره ای باز می‌شود که در آن می‌توانید انتخاب کنید چه نوع فایلی (عکس، فیلم، اسناد و سایر فایل‌ها) از کش تلگرام پاک شوند. بعد از انتخاب نوع فایل‌ها، clear cache را بزنید. همانطور که می‌بینید، مقدار حافظه اشغال شده توسط کش تلگرام پاک شده و به جای آن Empty دید می‌شود.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

پاک کردن کش تلگرام

پاک کردن کش تلگرام را می‌توانید به عهده خود نرم‌افزار بگذارید. برای این کار در صفحه storage usage روی گزینه اول keep media ضربه بزنید. در پنجره جدیدی که باز می‌شود، می‌توانید مدت زمان نگهداری فایل‌های دانلود شده در کش تلگرام را ۳ روز، ۱ هفته یا ۱ ماه تعیین کنید. به این ترتیب فایل‌ها پس از مدت زمان تعیین شده به صورت خودکار از کش پاک می‌شوند و اگر بخواهید از آنها استفاده کنید، باید دوباره دانلودشان کنید.

پاک کردن کش تلگرام

غیرفعال کردن دانلود خودکار در تلگرام

امکان دیگری که تلگرام در اختیار کاربران گذاشته و به دیرتر پر شدن فولدر کش و حافظه گوشی کمک می‌کند، غیرفعال کردن دانلود خودکار است. یعنی می‌توانید تنظیمات تلگرام را طوری تغییر بدهید که فایل‌ها فقط وقتی دانلود شوند که خودتان بخواهید. برای این کار در صفحه data and storage به تب automatic media download بروید. سه گزینه در اختیار شماست: mobile data (اینترنت همراه)، wifi و roaming. اگر این گزینه‌‌ها را در حالت فعال قرار دهید، به محض باز شدن تلگرام و وصل شدن فیلترشکن یا پروکسی، عکس‌ها و فیلم‌ها و همه فایل‌های ارسال و دریافت شده دانلود می‌شوند. در این حالت هم اینترنت بیشتری مصرف می‌کنید و هم حجم بیشتری از حافظه گوشی را از دست می‌دهید. پس توصیه می‌کنیم هر سه گزینه را غیرفعال کنید.

دانلود خودکار تلگرام

پاک کردن کش تلگرام در گوشی‌های آیفون

در گوشی‌های آیفون هم برای پاک کردن کش تلگرام باید مسیر مشابهی را طی کنید. تلگرام را باز کنید و تب setting را در پایین صفحه بزنید. حالا data and storage را بزنید و در صفحه بعدی storage usage را بزنید. در این صفحه می‌توانید برای پاک کردن کش، گزینه clear cache را بزنید. همچنین می‌توانید تنظیمات keep media را تغییر بدهید تا نرم‌افزار به صورت خودکار فایل‌های اضافه را پاک کند.

پاک کردن کش تلگرام

پاک کردن کش تلگرام از طریق اپلیکیشن settings

آنچه تا اینجا گفتیم، روش پاک کردن کش از طریق خود تلگرام بود. برای این کار روش دیگری هم وجود دارد. می‌توانید از طریق اپلیکیشن تنظیمات settings هم این کار را انجام بدهید. اگر از گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌کنید، settings را باز کنید. در لیست اسکرول کنید و گزینه Apps را بزنید. در صفحه بعدی که شامل لیست برنامه‌های نصب شده است، Telegram را بزنید. یکی از گزینه‌های صفحه مربوط به تنظیمات تلگرام (و همه برنامه‌های دیگر) storage است. با انتخاب این گزینه به صفحه جدیدی می‌روید که می‌توانید در آن clear cache را بزنید. در گوشی‌های آیفون باید مسیر متفاوتی را طی کنید. settings را باز کنید. زیر منوی general، گزینه iPhone storage را بزنید. حالا تلگرام را در لیست اپلیکیشن‌ها پیدا کنید و کش آن را پاک کنید.

پاک کردن کش تلگرام

لازم است بدانید که…

فایل‌هایی که در تلگرام دانلود کرده‌اید، فقط در کش برنامه ذخیره شده و از طریق تلگرام قابل مشاهده هستند. بنابراین خارج از محیط برنامه و در اپلیکیشن‌های دیگر مثل گالری گوشی به آنها دسترسی ندارید. برای این که فایل‌های دانلود شده را از تلگرام به حافظه دائمی گوشی منتقل کنید، لازم است آیکون سه نقطه را در بالا و سمت راست فایل بزنید و save to را بزنید.

دقت کنید که clear cache با clear history و پاک کردن چت/کانال/گروه فرق دارد. ممکن است برای حفظ حریم خصوصی تاریخچه چت خود را پاک کنید یا از یک گروه/کانال خارج شوید. اما تمام عکس‌ها و فیلم‌هایی که ارسال و دریافت کرده‌اید، در کش برنامه قابل دسترسی هستند. موضوع دیگری که باید در نظر داشته باشید، آرشیو آهنگ‌هایی است که در تلگرام ذخیره کرده‌اید. اگر نمی‌خواهید آنها را از دست بدهید، در مرحله انتخاب نوع فایل، فقط کنار photos و videos تیک بزنید. راه دیگری این است که قبل از پاک کردن کش تلگرام، آهنگ‌ها را روی حافظه گوشی ذخیره کنید و از اپلیکیشن‌های مدیاپلیر استفاده کنید. البته برای ذخیره کردن آهنگ‌ها در آیفون باید از اپلیکیشن‌های واسطه استفاده کنید.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *