اسکن اسناد بدون اسکنر: با این اپلیکیشن ها موبایل خود را به اسکنر تبدیل کنید!

حتماً برای شما هم پیش آمده که به تصویر یک سند نیاز داشته‌اید، اما اسکنر در دسترستان نبوده است. یا نتوانسته‌اید نوت‌برداری کنید و مطالب مفیدی را از دست داده‌اید. خوب، اصلاً نگران نباشید! اسکن کردن اسناد با موبایل و بدون اسکنر هم ممکن است.

فرقی نمی‌کند کجا باشید. به لطف دوربین‌های باکیفیت گوشی‌های تلفن همراه و اپلیکیشن‌هایی که در این پست به شما معرفی خواهیم کرد، می‌توانید بدون نیاز به اسکنر، از اسناد خود اسکن تهیه کنید. همچنین می‌توانید از سوژه خود عکس بگیرید و آن را تبدیل به متن کنید.


اپلیکیشن اِوِرنوت اسکنبل- Evernote Scannableاورنوت اسکنبل

Evernote به عنوان یک اپلیکیشن یادداشت‌نویسی جایگاه خود را در میان کاربران پیدا کرده است. اکنون سرویس جدیدی از این اپلیکیشن با عنوان Scannable در دسترس شما قرار دارد. این اپلیکیشن برای سیستم عامل iOS طراحی شده و بسیار کاربردی و مفید است.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

Evernote Scannable برای تشخیص حروف و اعداد به کار رفته در متن سند، از فناوری OCR استفاده می‌کند. بنابراین می‌توانید کلمات و عبارت‌های موردنظر خود را در اسکنی که تهیه کرده‌اید، جستجو کنید. به علاوه این اپلیکیشن قابلیت تشخیص آدرس ایمیل و شماره تلفن را نیز دارد. به این ترتیب می‌توانید پس از تهیه اسکن، شماره تلفن‌های موجود در متن سند را در گوشی خود ذخیره کنید.

کار کردن با Evernote Scannable ساده است. کافی است اپلیکیشن را باز کنید و دوربین تلفن همراه خود را مقابل سند قرار دهید: اپلیکیشن به طور خودکار بقیه کارها را انجام می‌دهد. اگرچه امکان تنظیم آن به صورت دستی نیز وجود دارد. پس از تهیه عکس، کنتراست و نور آن را تنظیم می‌کند تا اسکن کاملاً واضح و قابل خواندن باشد. می‌توانید اسکن تهیه شده را در حساب کاربری خود در Evernote یا iCloud ذخیره کنید. امکان به اشتراک‌گذاری سند از طریق پست الکترونیکی و یا شبکه‌های اجتماعی هم وجود دارد.

دریافت از آیتونز


اپلیکیشن کَم اسکنر- CamScannerکم اسکنر

CamScanner یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن‌های اسکن اندروید است که نسخه iOS آن نیز طراحی شده است. این اپلیکیشن به شما امکان می‌دهد که از اسناد چاپی، کارت ویزیت، و حتی نوشته‌های روی تخته وایت‌برد اسکن بگیرید. وقتی از سند موردنظر خود عکس می‌گیرید، اپلیکیشن آن را آنالیز می‌کند، نوع آن را تشخیص می‌دهد، و بر اساس نوع سند در فولدرهای جداگانه ذخیره می‌کند. همچنین می‌توانید عکس‌هایی را که قبلاً با گوشی تلفن همراه خود گرفته‌اید، اسکن کنید و آنها را با کیفیت بهتر برای دوستان خود ارسال کنید.

بعد از این که از سند خود عکس گرفتید، می‌توانید نور، رنگ و سایر تنظیمات آن را عوض کنید، عکس را تگ‌گذاری کنید، یا با دوستان و همکارانتان به اشتراک بگذارید و به صورت گروهی آن را ویرایش کنید. به علاوه اگر اسناد شما محرمانه است، می‌توانید آنها را رمزگذاری کنید.

CamScanner هم مانند Scannable از فناوری OCR استفاده می‌کند. با این تفاوت که برای استفاده از آن باید یک plugin هم بر روی گوشی خود نصب کنید. مزیت این تکنولوژی این است که با استفاده از آن می‌توانید متن اسکن‌های خود را کپی و در جای دیگری استفاده کنید. مزیت دیگر این اپلیکیشن این است که به تلفن همراه محدود نمی‌شود. شما می‌توانید اسکن‌ها را در حساب کاربری خود ذخیره کنید و بدون نیاز به اتصال گوشی به لپ تاپ، آنها را منتقل کنید.

دریافت از آیتونز

دریافت از گوگل پلی استور


اپلیکیشن اسکن بات- Scanbotاسکن بات

با Scanbot می‌توانید از اسناد خود عکس‌ بگیرید و سپس فایل‌ PDF بسازید و آن‌ها را در حافظه‌ گوشی ذخیره کنید. اسکن کردن با گوشی تلفن همراه آن هم با کیفیت ۲۰۰dpi نیاز شما را به بهترین شکل برطرف خواهد کرد.

می‌توانید تصویر اسکن‌شده را با فرمت JPG و یا به‌صورت PDF و در یک فایل واحد ذخیره کنید. به علاوه Scanbot یک اسکنر QR Codes نیز دارد تا بتوانید بارکدهای QR را رمزگشایی کنید.

با استفاده از Scanbot حتی لازم نیست زاویه دوربین را نسبت به سند تنظیم کنید. کافی است کاغذ موردنظر را روی یک سطح صاف قرار دهید و حتی در حالت زاویه‌دار از آن عکس بگیرید. اپلیکیشن به‌صورت خودکار آن را به بهترین حالت تبدیل خواهد کرد و تحویل شما خواهد داد. امکان اعمال فیلترهایی همچون سیاه و سفید، خاکستری نیز در Scanbot وجود دارد.

اما نسخه پولی Scanbot امکانات بیشتری دارد که از میان آن‌ها می‌توان به امکان تبدیل عکس به متن توسط OCR اشاره کرد. اگرچه این قابلیت از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند، با این حال باز هم مخصوصاً برای دانشجویان کاربردی و مفید خواهد بود.

ویژگی دیگر نسخه پولی این اپلیکیشن، درج خودکار مکان و زمان روی عکس‌های اسکن‌شده است. به این ترتیب می‌توانید اسکن‌ها را بدون دردسر دسته‌بندی و منظم کنید.

دریافت از آیتونز

دریافت از گوگل پلی استور


اپلیکیشن جینیِس اسکن- Genius Scanجینیس اسکن

Genius Scan نرم‌افزار قدرتمندی است که با استفاده از آن می‌توانید اسناد خود را اسکن و به صورت عکس یا فایل PDF ذخیره کنید. این اپلیکیشن که برای سیستم عامل اندروید و iOS طراحی شده، امکان پشتیبانی از فضای دراپ‌باکس برای انتقال مستقیم فایل‌های اسکن شده را نیز در اختیار شما قرار می دهد.

با استفاده از این نرم‌افزار نیازی نیست زاویه صحیح دوربین نسبت به سند را پیدا کنید. Genius Scan به صورت خودکار این زاویه را تنظیم می‌کند. همچنین بعد از تهیه اسکن، نور و رنگ عکس را طوری تنظیم می‌کند که نوشته‌ها به راحتی قابل خواندن باشند. Genius Scan چارچوب و قاب صفحات کتاب‌ها و مجلات را نیز تشخیص می‌دهد. قبل از تهیه اسکن به صورت خودکار محیط اضافی دور کاغذ را حذف کرده و تصویر کاغذ مورد نظر را پیوست می‌کند.

از ویژگی‌های دیگر Genius Scan می‌توان به افزایش کیفیت اسناد اسکن شده و ارسال اسناد به وسیله پست الکترونیک اشاره کرد.

دریافت از آیتونز

دریافت از گوگل پلی استور


اپلیکیشن آفیس لنز- Office Lensآفیس لنز

اپلیکیشن Office Lens کمپانی مایکروسافت که در ابتدا فقط برای سیستم عامل ویندوزفون تهیه شده بود، اکنون در نسخه‌های iOS و اندروید نیز قابل دسترسی است. Office Lens اندروید و iOS تفاوت چندانی با نسخه ویندوزفون آن ندارند. همه کاری که باید انجام دهید، این است که یک عکس خوب از سند بگیرید. اپلیکیشن نمونه اسکن شده عکس را به شما نشان می‌دهد. پس از اسکن عکس‌ها می‌توانید آنها را در فایل‌های PDF ،Word یا PowerPoint قرار دهید و در OneDrive و OneNote ذخیره کنید.

Office Lens چهار حالت پیش‌فرض برای عکس‌برداری دارد:  photo ،business card ،whiteboard و document. بنابراین برای عکس گرفتن از سوژه‌های مختلف لازم نیست تنظیمات برنامه را تغییر دهید. فقط کافی است یکی از این چهار گزینه را انتخاب کنید. به علاوه می‌توانید از عکس‌هایی که قبلاً گرفته و در گوشی ذخیره کرده‌اید نیز اسکن بگیرید.

در این اپلیکیشن قبل از ذخیره امکان ویرایش عکس را دارید و می‌توانید بخش‌هایی را که به اشتباه تشخیص داده شده، از عکستان حذف کنید یا بخش‌هایی را به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید پس از ذخیره عکس‌ها، آنها را به فایل‌های متنی تبدیل و ویرایش کنید.

دریافت از آیتونز

دریافت از گوگل پلی استور


Google Drive نیز ابزار دیگری است که با استفاده از آن می توانید با استفاده از گوشی تلفن همراه اندرویدی خود و بدون نیاز به اسکنر، از اسناد خود اسکن تهیه کنید. در این پست نخوه استفاده از اپلیکیشن Google Drive را توضیح داده‌ایم.

[no_toc]

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *