امکانات و قابلیت‌های جدید آی او اس ۱۳ (iOS 13) برای گوشی‌های آیفون

قابلیت‌های جدید آی او اس ۱۳

از انتشار آی او اس ۱۲ زمان زیادی نمی‌گذرد. اما کمپانی آیفون در همین زمان کوتاه اقدام به انتشار بتای نسخه جدید نرم‌افزار سیستم عامل گوشی‌های آیفون آی او اس ۱۳ کرده است. آی او اس ۱۳ (iOS 13) نسبت به نسخه‌های قبلی امکانات جدید و قابلیت‌های چشمگیری دارد. در این پست مهمترین این امکانات و قابلیت‌ها را معرفی می‌کنیم.

نسخه نهایی این نرم‌افزار در فصل پاییز منتشر می‌شود. دور از انتظار نیست که نسخه بتا ایراداتی هم داشته باشد. پس اگر از توسعه‌دهندگان وب نیستید، عجله نکنید و تا انتشار نسخه نهایی آی او اس ۱۳ صبر کنید.

اپلیکیشن Find My

اپل دو اپلیکیشن Find My Friends و Find My iPhone را در هم ادغام کرده و اپلیکیشن واحدی به نام Find My منتشر کرده است. به این ترتیب ردگیری ابزارها و افراد از طریق یک اپلیکیشن واحد و در دو تب مجزا انجام می‌شود.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!
آی او اس 13

با تغییر دادن تنظیمات این اپلیکیشن می‌توانید از امکانات دیگر آن هم استفاده کنید. مثلا در صورت گم کردن iPad، از راه دور آن را قفل کنید و یا با پخش صدا پیدایش کنید. همچنین می‌توانید اطلاعات روی آن را به صورت کامل پاک کنید تا اگر به دست کسی افتاد، نتواند از اطلاعات شخصی شما سوءاستفاده کند.

دارک مود یا حالت تاریک

دارک مود به تازگی به طور جدی مورد توجه سازندگان گوشی‌های تلفن همراه و اپلیکیشن‌ها قرار گرفته است. در پست‌های دیگری در مورد دارک مود اندروید و اپلیکیشن گوگل کروم نوشته‌ایم. اپل هم از این قافله عقب نمانده و در آی او اس ۱۳ این گزینه را ارائه کرده است. حالت تاریک در تمام صفحات آی او اس ۱۳ اجرا می‌شود و همه اپلیکیشن‌های پیش‌فرض آیفون هم از آن پشتیبانی می‌کنند.

می‌توانید تنظیمات حالت تاریک ای او اس ۱۳ را طوری تغییر بدهید که با طلوع خورشید غیرفعال و با غروب خورشید فعال شود. نکته جالب دیگر این است که وال‌پیپرهای iOS 13 هم دینامیک هستند و با فعال شدن حالت تاریک، تغییر رنگ می‌دهند. اپلیکیشن‌های دیگری هم که برای آی او اس طراحی شده‌اند، به زودی خود را با این قابلیت تطبیق می‌دهند.

دوربین و عکس‌ها در آی او اس ۱۳

یکی از مهم‌ترین تغییراتی که ای او اس ۱۳ نسبت به نسخه قبلی این نرم‌افزار داشته است، نه به دوربین، که به اپلیکیشن Photos مربوط است. با ارتقاء سیستم عامل گوشی‌های آیفون به نسخه ۱۳، می‌توانید عکس‌ها و فیلم‌های بهتری بگیرید.

مثلا می‌توانید فیلم‌ها را ویرایش کنید و یا جهت نمایش آنها را عوض کنید. در iOS 12 این امکان وجود نداشت. نسخه جدید این نرم‌افزار برای دسته‌بندی عکس‌ها هم امکانات جدیدی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

اگر برای بار اول یک عکس را در اپلیکیشن Photos نسخه جدید iOS باز کنید، احتمالا متوجه تغییر خاصی نخواهید شد. اما اگر گزینه Edit را بزنید، وضع فرق می‌کند. در منوی ویرایش گزینه‌های جدیدی اضافه شده است، از جمله لغزنده‌های مربوط به تنظیم نور، کنتراست و سچوریشن (اشباع رنگ).

این گزینه‌ها برای کاربران اینستاگرام تازگی ندارد، چون مشابه آن را در ویرایشگرهای این اپلیکیشن دیده‌اند. علاوه بر کراپ کردن و چرخاندن به صورت عمودی، می‌توانید عکس‌ها را به صورت افقی هم بچرخانید یا به اصطلاح flip کنید. همچنین می‌توانید زاویه عکس را  تغییر بدهید.

در مورد عکس‌های پرتره، برای تنظیم نور گزینه جدیدی با عنوان high-key light mono در اختیار کاربران قرار دارد. این افکت، زمینه عکس را به رنگ سفید تغییر می‌دهد و در عین حال بقیه قسمت‌های عکس را سیاه و سفید می‌کند. در iOS 12 مشابه این افکت با نام Stagelight mono filter طراحی شده بود، با این تفاوت که رنگ زمینه عکس را به سیاه تغییر می داد.

می توانید high-key light mono را قبل از گرفتن عکس در اپلیکیشن دوربین فعال کنید. به این ترتیب عکس با همین افکت ضبط می‌شود و نیازی به ادیت کردن آن نیست.

ویرایشگرهای اینستاگرام در ویدئوها

قابل توجه ترین تغییر آی او اس ۱۳ نسبت به آی او اس ۱۲، امکان ویرایش کردن ویدئوهاست. طبق بررسی‌های انجام شده، گوشی‌های آیفون با کیفیت‌ترین ویدئوها را ضبط می‌کنند. با این حال کمپانی آیفون برای نسخه جدید نرم‌افزارش گزینه‌های زیادی برای ویرایش ویدئوها طراحی کرده است.

تا قبل از این ایجاد ساده‌ترین تغییرات در ویدئوهای ضبط شده با آیفون، بدون استفاده از نرم‌افزارهای واسطه ممکن نبود. اما در نسخه جدید، همه امکاناتی که برای ویرایش عکس وجود دارد، برای ویدئوها هم قابل استفاده است.

چینش عکس‌ها و ویدئوها

تغییر بزرگ دیگر اپلیکیشن photos نحوه چینش عکس‌ها است. آی او اس ۱۳ به صورت خودکار، کلاژهایی از عکس‌های روز، هفته و ماه گذشته می‌سازد. بر خلاف آی او اس ۱۲، در نسخه جدید عکس‌ها و ویدئوهای ضبط شده با ابعاد متفاوت نمایش داده می‌شوند و در حالی که شما به سمت پایین اسکرول می‌کنید، ویدئوها و عکس‌های لایو، به صورت خودکار play می‌شوند.

آی او اس 13

همچنین مجموعه عکس‌های هر ماه یا سال برای خودش یک کاور به خصوص دارد، بر خلاف iOS 12 که عکس‌ها را به صورت خوشه‌ای و بر اساس موقعیت یا تاریخ از هم تفکیک می‌کند.

امنیت و حریم شخصی در آی او اس ۱۳

اپل در آی او اس ۱۳ گزینه های بیشتری برای کنترل حریم شخصی افراد گنجانده است. یکی از این گزینه‌ها امکان غیرفعال کردن دسترسی اپلیکیشن‌ها به موقعیت (location) و عدم نمایش لوکیشن روی عکس‌ها است. در نسخه جدید iOS برای نصب هر اپلیکیشن تنها یک بار مجوز دسترسی به موقعیت صادر می‌شود. فعال کردن این دسترسی از دفعات بعد، به صورت دستی انجام می‌شود. این کار از طریق اپلیکیشن settings، و زیر منوی Privacy انجام می‌شود.

وقتی با اپلیکیشن دوربین عکس می‌گیرید و مستقیماً در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید، می‌توانید منوی Options را باز کنید و Location Data را غیرفعال کنید. به این ترتیب حتی اگر هنگام گرفتن عکس جی پی اس گوشی روشن باشد، کسی که عکس را دریافت می‌کند، اطلاعات مربوط به موقعیت ضبط عکس را نخواهد دید.

قابلیت QuickPath Typing در کیبورد

سرانجام در آی او اس ۱۳ کیبورد اپل از قابلیت QuickPath Typing پشتیبانی می‌کند. یعنی به جای ضربه زدن روی حروف، می‌توانید بین دکمه‌های کیبورد سوایپ کنید و بدون برداشتن انگشت خود از روی صفحه، تایپ کنید.

اندروید از سال ۲۰۱۴ امکان سوایپ کردن بین حروف را در کیبورد خود امکانپذیر کرده است. این قابلیت تا پیش از این تنها در صفحه کلیدهای جانبی که برای گوشی‌های آیفون طراحی شده‌اند از جمله SwiftKey ،Swype و Gboard، وجود داشت.

آی او اس ۱۳ و گوشی‌های قدیمی

از دیگر مواردی که کمپانی اپل در نسخه جدید iOS بهینه‌سازی کرده است، پشتیبانی از نسخه‌های قدیمی گوشی است. با آپدیت کردن سیستم عامل به نسخه جدید، دارندگان گوشی‌های قدیمی آیفون، سرعت بالاتری را تجربه می‌کنند و می‌توانند از گوشی خود برای مدت بیشتری استفاده کنند.

بر اساس اعلام گوگل، نصب iOS 13 روی گوشی های قدیمی، سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها را تا ۱۰۰ درصد، سرعت باز شدن گوشی با حسگر صورت را تا ۳۰ درصد، و سرعت دانلود را تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهد. به علاوه مصرف شارژ و سرعت دشارژ شدن باتری گوشی هم تا حد زیادی کم می‌شود.

امکان استفاده از apple ID برای ورود به سایت‌ها

اپل در پاسخ به Facebook Login و Google Login که سال‌هاست در اندروید از آن استفاده می‌شود، از Sign In With Apple رونمایی کرد. در نسخه جدید آی او اس می‌توانید با استفاده از نام کاربری اپل، وارد سایت‌هایی بشوید که به لاگین نیاز دارند. به این ترتیب نیازی نیست برای وارد شدن به این سایت‌ها اکانت جدید بسازید. قسمت جالب ماجرا اینجاست که می‌توانید برای این کار یک نام کاربری جدید در اپل بسازید که به آدرس ایمیل شما وصل نیست.

برای استفاده از این قابلیت جدید می‌توانید از حسگر صورت یا اثر انگشت استفاده کنید. اما جهت حفظ محرمانگی، اطلاعات شما در سایت‌ها ذخیره نمی‌شود و برای وارد شدن در مراجعات بعدی، باید دوباره اطلاعات اپل ای دی خود را وارد کنید.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *