راهنمای کامل مدیریت نوتیفیکیشن‌ها در اندروید

نوتیفیکیشن های اندروید که قرار بود به عنوان یادآور عمل کنند، با افزایش تعداد اپلیکیشن‌ها و تماس‌ها، به مزاحم‌هایی تبدیل شده‌اند که تمرکز ما را بهم می‌زنند. اما اگر به امکانات اندروید تسلط داشته باشید، می‌توانید تنظیمات آن را مطابق میل خود تغییر بدهید و بهترین استفاده را از نوتیفیکیشن‌ها بکنید. در این پست نحوه مدیریت نوتیفیکیشن ها، و غیرفعال کردن نوتیفیکیشن‌های ناخواسته در اندروید را توضیح داده‌ایم. نوشته را تا پایان به دقت مطالعه کنید تا از تمامی امکانات اندروید برای مدیریت نوتیفیکیشن‌ها مطلع شوید.

نوتیفیکیشن های اندروید

در نسخه‌های قدیمی اندروید، کافی بود صدای گوشی را قطع کنید. در این صورت گوشی در حالت ویبره قرار می‌گرفت و همه نوتیفیکیشن‌ها غیرفعال می‌شد. کمپانی گوگل در نسخه ۶ اندروید که به مارشمالو معروف بود، گزینه‌های بیشتری را برای مدیریت نوتیفیکیشن‌ها ارائه داد که یکی از آنها حالت Do Not Disturb بود. این روش همه نوتیفیکیشن‌ها را به طور کامل برای مدت زمانی مشخص غیرفعال می‌کند.

حالت Do Not Disturb یا عدم مزاحمت

با فعال کردن حالت Do Not Disturb، زنگ تلفن، پیامک و ساعت و نوتیفیکیشن های اندروید همگی بی‌صدا می‌شوند. آیکون Do Not Disturb را می‌توانید در نوار تنظیمات سریع بالای صفحه پیدا کنید. این گزینه در اپلیکیشن تنظیمات، زیر منوی Notifications قرار دارد. برای تغییر تنظیمات Do Not Disturb سه گزینه در اختیار شماست:

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

 Turn on as Scheduled: با استفاده از این گزینه می‌توانید از پیش تعیین کنید که در چه روزهایی از هفته و در چه ساعت‌هایی از روز گوشی به صورت خودکار در حالت عدم مزاحمت قرار بگیرد. به صورت پیش فرض همه روزهای هفته در حالت فعال قرار دارند. اگر یک بار روی هر روز هفته ضربه بزنید، دایره دور آن حذف و غیرفعال می‌شود. 

 برای تنظیم ساعت شروع و پایان حالت عدم مزاحمت، روی Set Schedule ضربه بزنید. نقطه ضعف این گزینه این است که امکان تنظیم ساعت برای روزهای هفته به صورت مجزا وجود ندارد. به این معنی که ساعت شروع و پایان در همه روزهای هفته یکسان است. 

 Allow Exceptions: با این گزینه می‌توانید برای حالت Do Not Disturb استثنا تعریف کنید. مثلا این که وقتی گوشی در حالت عدم مزاحمت قرار دارد، تماس‌ها و پیامک‌های کانتکت لیست را با صدا یا ویبره و بقیه تماس‌ها را بدون صدا و ویبره دریافت کنید. یا این که اگر کسی به تعداد مشخصی با شما تماس گرفت، در تماس‌های بعدی گوشی زنگ بخورد. 

 Hide Notifications: گزینه سوم مربوط به نوتیفیکیشن های اندروید است. با استفاده از این گزینه می‌توانید همه نوتیفیکیشن‌ها را غیرفعال کنید و یا این که در مورد آنها به صورت جداگانه تصمیم بگیرید.

اما اگر می‌خواهید از امکانات خود اندروید برای مدیریت نوتیفیکیشن‌ها استفاده کنید، راه‌های بهتری هم هست که در ادامه شرح می دهیم.

غیرفعال کردن نوتیفیکیشن های اندروید بر اساس اپلیکیشن و دسته‌بندی

اکثر نسخه‌های رایج اندروید، امکان مدیریت نوتیفیکیشن بر اساس اپلیکیشن را به شما می‌دهند. یعنی شما می‌توانید از قسمت تنظیمات به قسمت تنظیمات Appها بروید و تمامی نوتیفیکیشن‌های ارسال شده از یک اپلیکیشن را غیرفعال کنید.

اما از نسخه Oreo به بعد گزینه‌ای تحت عنوان Notification categories نیز در اختیار کاربران اندروید قرار گرفت که ابزار قدرتمندی برای مدیریت نوتیفیکیشن های اندروید است. این گزینه به شما امکان می‌دهد که نوتیفیکیشن‌های دارای یک ویژگی مشترک را به صورت دسته‌ای غیرفعال کنید. مثلا می‌توانید در واتس اپ فقط نوتیفیکیشن پیام‌های گروه‌ها را غیرفعال کنید، در حالی که نوتیفیکیشن پیام‌های اشخاص همچنان فعال است.

هر اپلیکیشنی این امکان را دارد که نوتیفیکیشن‌های خود را دسته‌بندی کند و اگر اپلیکیشنی این کار را کرده باشد، شما می‌توانید بر اساس آن دسته‌بندی، دسته نوتیفیکیشن‌های دلخواه خود را فعال یا غیرفعال کنید.

برای این کار مراحل زیر را طی کنید. ما در اینجا اپلیکیشن واتس اپ را بررسی می‌کنیم. اگرچه گزینه‌های موجود برای هر اپلیکیشن بنا به کارکرد آن متفاوت است، اما برخی از گزینه‌ها برای همه اپلیکیشن‌ها یکسان هستند.

نوتیفیکیشن های اندروید
  1. اپلیکیشن تنظیمات Setting را باز کنید.
  2. در لیست تنظیمات پایین بروید و گزینه Apps را بزنید.
  3. در صفحه‌ای که باز می‌شود، لیست همه اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی گوشی را می‌بینید. اپلیکیشنی را که می‌خواهید نوتیفیکیشن‌های آن را مدیریت کنید، انتخاب کنید.
  4. در لیست اطلاعات مربوط به هر اپلیکیشن، یکی از گزینه‌ها Notifications است. این گزینه یکی از مسیرهایی است که می‌توانید با آن نوتیفیکیشن های اندروید را مدیریت کنید.
  • Show Notifications: اگر این گزینه را در حالت غیرفعال قرار دهید، هیچ نوتیفیکیشنی از آن برنامه دریافت نمی‌کنید. اما صبر کنید! امکان انجام تنظیمات جزئی‌تر نیز برای شما وجود دارد.
نوتیفیکیشن های اندروید
  • App Icon Badges: اگر این گزینه فعال باشد، تعداد نوتیفیکیشن‌های هر برنامه به صورت یک عدد روی آیکون آن نمایش داده می‌شود.
  • Show Notifications: این گزینه مربوط به نوتیفیکیشن همه چت‌ها و گروه‌هاست. با دو گزینه بعدی (Group Notifications و Message Notifications) می توانید نوتیفیکیشن چت‌ها و گروه‌ها را به صورت جداگانه مدیریت کنید. مثلا یکی را فعال و دیگری را غیرفعال کنید.
    گزینه‌های دیگری هم ممکن است در این لیست وجود داشته باشند:
  • Block all: این گزینه همه نوتیف های ارسالی برنامه را قطع می‌کند.
  • Show silently: اگر این گزینه را فعال کنید، نوتیف‌های برنامه به صورت بی صدا و بدون ویبره برای شما ارسال می شوند.
  • On the lock screen: با فعال کردن این گزینه می‌توانید مشخص کنید هنگامی که صفحه گوشی قفل است، نوتیفیکیشن‌ها نمایش داده شوند یا خیر.

برای اعمال این تنظیمات دو راه دیگر هم دارید. اول این که انگشت خود را روی نوتیفیکیشنی که دریافت کرده‌اید بگذارید و نگه دارید. دوم این که نوتیفیکشن را به سمت راست بکشید و روی آیکون چرخ دنده ضربه بزنید.

تنظیمات صدای نوتیفیکیشن های اندروید

همه نوتیفیکیشن‌ها مزاحم نیستند. اتفاقاً دریافت کردن نوتیفیکیشن بعضی از اپلیکیشن‌ها خیلی مهم است. در مرحله قبل نوتیفیکیشن‌های غیرضروری را به صور گروهی بلاک کردید. حالا می‌توانید رفتار نوتیفیکیشن‌ها (behavior) را هم تغییر بدهید. یعنی تنظیمات اندروید را طوری عوض کنید تا نوتیفیکیشن‌های باقیمانده را به روشی دریافت کنید که دوست دارید.

به صورت پیش‌فرض همه نوتیفیکیشن‌های اندروید هم آلارم (صدا) دارند و هم روی صفحه نمایش داده می‌شوند. با این گزینه می‌توانید برای هر گروه از نوتیفیکیشن‌های اندروید صدای متفاوتی بگذارید و آنها را رتبه‌بندی کنید تا حتی بدون نگاه کردن به گوشی، از نوع صدا تشخیص بدهید که از کدام اپلیکیشن پیغام دریافت کرده‌اید.

به تعویق انداختن (snooz) نوتیفیکیشن‌ها

حتی اگر وقت کافی برای دیدن نوتیفیکیشن‌ها داشته باشید، ممکن است نتوانید بدون معطلی به همه آنها جواب بدهید. در چنین شرایطی بهتر است دریافت نوتیفیکیشن را اسنوز کنید یا به تعویق بیندازید و بعداً به آنها رسیدگی کنید. در اندروید نسخه Oreo و بالاتر، فقط کافی است نوتیفیکیشنی را که از یک اپلیکیشن دریافت کرده‌اید، به سمت راست بکشید. سپس روی آیکون ساعت ضربه بزنید.  

اگر اندروید گوشی شما به نسخه ۱۰ یا Q ارتقا یافته باشد، یک آیکون زنگوله هم اضافه شده است. عملکرد این آیکون به این صورت است که نوتیفیکیشن را به صورت موقت حذف می‌کند و بعد از سپری شدن زمانی که شما تعیین می‌کنید، مجدداً در نوار وضعیت نمایش می‌دهد. به این ترتیب نوتیفیکیشن‌های جدیدتر یا ضروری‌تر را هم گم نمی کنید.

سلامت دیجیتال و نوتیفیکیشن های اندروید

نوتیفیکیشن های اندروید

اگر اندروید ۹ یا بالاتر استفاده می‌کنید، گزینه جدیدی به نام Digital Wellbeing (سلامت دیجیتال) را در منوی تنظیمات خواهید دید. Digital Wellbeing یا سلامت دیجیتال در واقع یک اپلیکیشن است که به صورت پیش‌فرض بر روی اندروید وجود دارد. هدف اصلی این اپلیکیشن این است که شما کمتر از گوشی خود استفاده کنید!

Digital Wellbeing به شما نشان می‌دهد که در هر روز، چند بار گوشی را آنلاک کرده‌اید، چند ساعت صفحه گوشی شما روشن بوده و از کدام اپلیکیشن بیشتر استفاده کرده‌اید. یکی از اطلاعات مفیدی که این اپلیکیشن در اختیار شما می‌گذارد، تعداد نوتیفیکیشن های اندروید است که می‌توانید به تفکیک اپلیکیشن، روز و ساعت مشاهده کنید. از طریق همین اپلیکیشن می‌توانید به بخش تنظیمات نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌ها هم بروید.
در مقابل آیکون هر اپلیکیشن، تایمری قرار گرفته است که با استفاده از آن می‌توانید دریافت نوتیفیکیشن آن اپلیکیشن را برای مدت مشخصی به تعویق بیندازید.

مدیریت نوتیفیکیشن‌ها از درون محیط کاربری اپلیکیشن‌ها

بعضی از اپلیکیشن‌ها از داخل محیط کاربری خود امکان مدیریت نوتیفیکیشن‌ها را فراهم می‌کنند. مثلا در اپلیکیشن تلگرام،‌ شما با ورود به صفحه پروفایل هر کدام از مخاطبین، می‌توانید دریافت نوتیفیکیشن از آن مخاطب را فعال یا غیرفعال کنید. اگر می‌خواهید بدانید اپلیکیشنی چنین امکانی را برای شما فراهم می‌کند یا خیر، چرخی در محیط کاربری آن اپلیکیشن بزنید و به بخش تنظیمات آن هم نگاه کنید.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *