امروز ۲۸ نوامبر است و آخرین جمعه نوامبر ۲۰۱۴. اما اهمیت این روز در چیست؟ اهمیت این روز در آن است که آمریکاییها جمعه پس از جشن شکرگزاری را که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر است، «جمعه سیاه» نامگذاری کردهاند. جمعه سیاه روزی است که مراسم خرید برای کریسمس شروع میشود و مردم از صبح زود برای خرید به فروشگاهها هجوم میآورند. در واقع جمعۀ سیاه، یک روز تعطیل نیست، اما اکثر شرکتها این اجازه را به کارکنان خود میدهند که این روز را به خرید اختصاص دهند. سالها است که این روز، شلوغترین روز برای فروشندهها است و هر چند آمریکای شمالی محل اصلی رخ دادن این سنت است، اما همچون بسیاری از سنتهای دیگر این منطقه، این سنت نیز به کشورهای دیگر سرایت کرده است.
اما چرا این روز را «جمعه سیاه» مینامند؟ دلیلش این است که در حسابداری به شیوه دستی و سنتی، ضررها را با رنگ قرمز علامتگذاری میکردند و سودها را با رنگ مشکی. حالا جمعه سیاه قرار است یادآور این باشد که در این روز از ضرر خبری نیست و هرچه هست، سود است؛ سود سرشاری که به جیب صاحبان فروشگاهها سرازیر میشود. حالا فکر کنید که چه خوب میشود اگر بخشی از این سود هنگفت، برای کمک به برنامههای خیریه و مبارزه با فقر و بیماریهای لاعلاج هزینه شود!
خبر خوش این است که اپل تصمیم گرفته تا با همکاری بنیاد (قرمز) بخشی از سود فروش در جمعه سیاه ۲۰۱۴ را برای مبارزه با ایدز هزینه کند. بنیاد (قرمز) از سال ۲۰۰۶ تاسیس شده و توانسته تا امروز بیشتر از ۲۷۵ میلیون دلار از طریق همکاری با شرکتهای مطرح نظیر Nike و Starbucks برای مبارزه با ایدز جمعآوری کند. هدف این بنیاد این است که با این کمکها «یک نسل بدون ایدز» به واقعیت بپیوندد. آنها معتقدند که رسیدن به چنین چیزی یک امر محال نیست و به جای سوال «آیا میتوانیم انجامش دهیم؟» باید بپرسیم که «آیا میخواهیم انجامش دهیم؟».
لطفا این کد را شمارهگیری کنید:
این اقدام اپل حتماً طرفدارانش را خوشحال خواهد کرد و آنها حالا در کنار دلایل فنی و تکنولوژیک، دلیلی دیگر هم برای حمایت از این شرکت بزرگ و پیشرو خواهند داشت. شاید این حرکت اپل الگویی باشد برای دیگر شرکتهای بزرگ تا به این جریان بپیوندند و برای ریشهکن کردن ایدز و دیگر بیماریهای لاعلاج و صعبالعلاج تلاش کنند.
دیدگاهتان را بنویسید