اپل با همکاری بنیاد (RED) برای مبارزه با ایدز تلاش می‌کند

امروز ۲۸ نوامبر است و آخرین جمعه نوامبر ۲۰۱۴. اما اهمیت این روز در چیست؟ اهمیت این روز در آن است که آمریکایی‌ها جمعه پس از جشن شکرگزاری را که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر است، «جمعه سیاه» نام‌گذاری کرده‌اند. جمعه سیاه روزی است که مراسم خرید برای کریسمس شروع می‌شود و مردم از صبح زود برای خرید به فروشگاه‌ها هجوم می‌آورند. در واقع جمعۀ سیاه، یک روز تعطیل نیست، اما اکثر شرکت‌ها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند که این روز را به خرید اختصاص دهند. سال‌ها است که این روز، شلوغ‌ترین روز برای فروشنده‌ها است و هر چند آمریکای شمالی محل اصلی رخ دادن این سنت است، اما همچون بسیاری از سنت‌های دیگر این منطقه، این سنت نیز به کشورهای دیگر سرایت کرده است.

اما چرا این روز را «جمعه سیاه» می‌نامند؟ دلیلش این است که در حسابداری به شیوه دستی و سنتی، ضررها را با رنگ قرمز علامت‌گذاری می‌کردند و سودها را با رنگ مشکی. حالا جمعه سیاه قرار است یادآور این باشد که در این روز از ضرر خبری نیست و هرچه هست، سود است؛ سود سرشاری که به جیب صاحبان فروشگاه‌ها سرازیر می‌شود. حالا فکر کنید که چه خوب می‌شود اگر بخشی از این سود هنگفت، برای کمک به برنامه‌های خیریه و مبارزه با فقر و بیماری‌های لاعلاج هزینه شود!

خبر خوش این است که اپل تصمیم گرفته تا با همکاری بنیاد (قرمز) بخشی از سود فروش در جمعه سیاه ۲۰۱۴ را برای مبارزه با ایدز هزینه کند. بنیاد (قرمز) از سال ۲۰۰۶ تاسیس شده و توانسته تا امروز بیشتر از ۲۷۵ میلیون دلار از طریق همکاری با شرکت‌‌های مطرح نظیر Nike و Starbucks برای مبارزه با ایدز جمع‌آوری کند. هدف این بنیاد این است که با این کمک‌ها «یک نسل بدون ایدز» به واقعیت بپیوندد. آن‌ها معتقدند که رسیدن به چنین چیزی یک امر محال نیست و به جای سوال «آیا می‌توانیم انجامش دهیم؟» باید بپرسیم که «آیا می‌خواهیم انجامش دهیم؟».

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

اپل و مبارزه با ایدزداستان همکاری اپل و بنیاد (قرمز) به این صورت است که اگر در روز جمعه سیاه یکی از محصولات منتخب اپل را بخرید، یک کارت هدیه ازطرف بنیاد (قرمز) دریافت می‌کنید و از طریق این کارت هدیه، می‌توانید هر کدام از محصولات اپل را که خواستید بخرید. در هر دو مرحله، بخشی از مبلغی که برای خرید پرداخت می‌کنید، به حساب بنیاد (قرمز) واریز می‌شود و برای مبارزه با ایدز هزینه خواهد شد. اما فقط این نیست! اپل یکی سری از اپلیکیشن‌ها را نیز به‌طور ویژه برای این پروژه درنظر گرفته است. Apps for RED عنوانی است که این اپلیکیشن‌های منتخب با آن مشخص شده‌اند و اگر از حالا تا ۷ دسامبر هر کدام از این اپلیکیشن‌ها را بخرید، در مبارزه با ایدز سهیم خواهید شد. اگر امروز به فروشگاه اینترنتی AppStore سر بزنید، متوجه خواهید شد که رنگ تمام آن قرمز شده است و محبوب‌ترین ابزارها و اپلیکیشن‌ها در آن نیز با آیکون قرمز نمایش داده می‌شوند. البته این اقدام اپل فقط برای تغییر در شکل ظاهری فروشگاه اینترنتی صورت نگرفته است و از نظر محتوای برنامه‌ها نیز تغییراتی در این زمینه ایجاد شده است. برای مثال، بازی محبوب Monument Valley شامل مرحله‌ ویژه‌ای می‌شود که با رنگ قرمز نمایش داده شده است که البته برای دسترسی به آن مرحله باید پول پرداخت کنید.

بنیاد (قرمز)علاوه بر این‌ها، برنامه خاص اپل برای «روز جهانی ایدز» یعنی اول دسامبر این است که بخشی از درآمد به‌دست‌آمده از فروش تمامی محصولاتش را برای مبارزه با ایدز در نظر بگیرد و آن را به بنیاد (قرمز) بسپارد تا برای کمک به تحقق پروژه «یک نسل بدون ایدز» هزینه شود.

این اقدام اپل حتماً طرفدارانش را خوشحال خواهد کرد و ‌آن‌ها حالا در کنار دلایل فنی و تکنولوژیک، دلیلی دیگر هم برای حمایت از این شرکت بزرگ و ‍پیشرو خواهند داشت. شاید این حرکت اپل الگویی باشد برای دیگر شرکت‌های بزرگ تا به این جریان بپیوندند و برای ریشه‌کن کردن ایدز و دیگر بیماری‌های لاعلاج و صعب‌العلاج تلاش کنند.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *