اجرای طرح رجیستری موبایل در سراسر کشور از ۲۸ مهر ۱۳۹۶

طرح رجیستری موبایل یا احراز اصالت تلفن همراه با هدف شناسه‌دار کردن گوشی‌های تلفن همراه از انتهای مهرماه در سراسر کشور اجرا می‌شود. فاز نخست این طرح از روز جمعه ٢٨ مهرماه آغاز شد. در این مرحله کل شبکه اپراتورهای موبایل با هدف ثبت و مانیتورینگ آخرین شناسه‌های ترکیبی گوشی و سیم کارت که در شبکه ثبت می‌شود، پایش می‌شود.

لازم به ذکر است که طرح رجیستری موبایل، گوشی‌های موبایل را که تا ٢٨ مهرماه در شبکه اپراتورهای کشور فعال بوده، شامل نمی‌شود. بنابراین کلیه گوشی‌های تلفن همراه که تا قبل از این تاریخ خریداری و فعال شده اند، مجاز به حساب می آیند و نیازی به شرکت در طرح رجیستری موبایل ندارند.

پس از پایان مرحله اول طرح رجیستری موبایل، در مرحله دوم که از دوم آبان ماه آغاز می‌شود، بررسی و تشخیص اصالت چند مدل گوشی در دستور کار قرار می گیرد. در این مرحله، رجیستری موبایل تاثیری در نحوه دریافت سرویس مشترکان ندارد و در ارتباطات آنها خللی وارد نمی‌شود.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

ظرف ۵ روز از آغاز طرح رجیستری موبایل، آخرین ورودی‌های گوشی و سیم کارت به شبکه تست شده و شناسه‌های ترکیبی مدنظر به عنوان شناسه مورد تایید طرح، ثبت خواهند شد. اما پس از تاریخ دوم آبان ماه، گوشی هایی که از مدل اعلام شده باشند در صورت ورود غیرقانونی به کشور، در شبکه مخابراتی فعال نخواهند شد.

بنابراین توصیه می کنیم که اگر گوشی صفر و کارنکرده در اختیار دارید، ظرف چند روز آینده آن را، با گذاشتن سیم کارت فعال کنند. در این صورت تا آخرین بازه زمانی پایش و آمارگیری شبکه‌های اپراتورها، گوشی مورد نظر در شبکه مورد تایید قرار می گیرد. اما پس از اعلام مدل‌های موردنظر، دریافت خدمات از شبکه اپراتورها نیازمند سنجش اصالت کالا خواهد بود.

سخنگوی طرح رجیستری موبایل با بیان اینکه در این طرح از دیتابیس گمرک برای تشخیص اصالت کالا استفاده می‌شود تاکید کرد: از دی ماه سال ٩۴ و با فعال شدن دیتابیس گمرک، واردکنندگان گوشی موبایل موظف به واردکردن شناسه بین‌المللی تجهیزات موبایل (IMEI) بودند.

برای سنجش اصالت گوشی و کسب اطمینان از قاچاقی نبودن، شناسه IMEI گوشی را از طریق وارد کردن کد دستوری #۶#* دریافت کنید. پس از دریافت IMEI، آن را با برچسب روی جعبه گوشی و کد باتری مطابقت دهید و در صورتی که این سه کد یکسان بود، آن را از شبکه اپراتورها استعلام کنید. در جواب استعلام صلاحیت گوشی را از این جهت که قاچاق است و یا خیر، از طریق سیم کارت دریافت می کنید. سپس در صورتی که پاسخ استعلام مثبت بود، نسبت به خرید گوشی اقدام کنید.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!