عرضه نسخه آزمایشی اندروید Q (اندروید ۱۰) برای گوشی های پیکسل

مدت زیادی از انتشار اندروی پای نگذشته است. اکنون نسخه بتای اندروید کیو (اندروید ۱۰) برای گوشی‌های پیکسل منتشر شده است. در این پست تغییرات اندروید Q را نسبت به نسخه قبلی بررسی خواهیم کرد.

روال قبلی گوگل این بود که نسخه بتا را فقط برای توسعه دهندگان وب منتشر می کرد. اما در مورد اندروید Q، نسخه بتا را در اختیار همه قرار داده تا نصب و استفاد کنند. البته اگر توسعه دهنده وب نیستید، توصیه می کنیم این کار را نکنید. چرا که معمولا نسخه بتا ایرادات زیادی دارد و در نهایت ناچارید نسخه اصلی را هم نصب کنید.

اندروید Q

در ادامه پنج تغییر مهم اندروید ۱۰ نسبت به نسخه قبلی را شرح می دهیم:

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

ساختن QR code برای وای فای

گفتن و یا پرسیدن پسورد وای فای از دیگران برای همه ما عادی شده است. اندروید کیو برای پسورد وای فای قابلیت جدیدی در نظر گرفته است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید برای وای فای خود یک QR code بسازید. این قابلیت به خصوص در مورد مکان‌های عمومی مانند هتل ها و یا رستوران ها بسیار مفید است.

برگرداندن اپلیکیشن‌های حذف شده

اندروید Q

حتما برای شما هم پیش آمده که تصادفاً یک اپلیکیشن را از صفحه گوشی پاک کنید و اسم آن را به خاطر نیاورید. در اندروید Q اگر این اتفاق بیفتد، چند ثانیه فرصت دارید که اپلیکیشن پاک شده را برگردانید.

بعد از پاک کردن (Remove) یک اپلیکیشن، پنجره کوچکی در پایین صفحه باز می شود. اگر گزینه Undo را بزنید، اپلیکیشن مجدداً در صفحه گوشی ظاهر می شود. دقت کنید که این امکان فقط برای Remove فعال است، نه برای Uninstall.

تنظیمات مربوط به مکان یاب

اندروید Q

سرانجام گوگل امکان کنترل دسترسی اپلیکیشن ها به مکان یاب گوشی را در اندروید Q فراهم کرد. در نسخه‌های قبلی دو گزینه بیشتر وجود نداشت؛ دسترسی کامل یا عدم دسترسی. اما در نسخه جدید می‌توانید دسترسی اپلیکیشن ها به مکان یاب را با جزئیات بیشتر تعیین کنید.

برای این کار سه گزینه در اختیار شماست:

  • دسترسی دائمی اپلیکیشن به اطلاعات مکان یاب
  • دسترسی اپلیکیشن به مکان یاب فقط وقتی اپلیکیشن در حالت فعال قرار دارد
  • عدم دسترسی اپلیکیشن به اطلاعات مکان یاب

به این ترتیب نه تنها محرمانگی شما حفظ خواهد شد، بلکه مصرف شارژ گوشی هم تا حد زیادی کاهش می یابد.

تنظیمات حریم خصوصی

در اندروید Q برای تنظیمات حریم خصوصی (Privacy settings) یک بخش مجزا در منوی Apps & Notifications در نظر گرفته شده است. با وارد شدن به این بخش می‌توانید دسترسی‌های هر اپلیکیشن به تقویم، دوربین، مخاطبان، موقعیت یاب و میکروفون را به صورت اختصاصی محدود کنید.

این یکی از نقص‌های مهم نسخه‌های قبلی اندروید بود که در نسخه Q برطرف شده است. به این ترتیب می‌توانید مشخص کنید کدام اپلیکیشن به کدام اطلاعات شما دسترسی داشته باشد و دیگر نگران لو رفتن اطلاعات خصوصی خود نباشید.

کنترل نوتیفیکیشن ها

اگر در تنظیمات گوشی گزینه Notifications را در حالت فعال قرار داده باشید، هشدارهای اپلیکیشن ها را در منوی کشویی بالای صفحه دریافت می کنید. در اندروید Q اگر انگشت خود را روی هشدار دریافت شده نگه دارید، گزینه‌های جدیدی را خواهید دید که با استفاده از آنها می‌توانید سه حالت برای هشدارهای یک اپلیکیشن تعریف کنید:

  • Block: با فعال کردن این گزینه دیگر نوتیفیکشن‌های آن اپلیکیشن را دریافت نمی کنید.
  • Show silently: با انتخاب این گزینه هشدارهای اپلیکیشن را به صورت بی صدا دریافت می کنید.
  • Keep alerting: اگر این گزینه را انتخاب کنید، هشدارها را همانطور دریافت می کنید که خودتان تعریف کرده اید؛ همراه با صدا و یا ویبره.

این قابلیت جدید اگرچه مهم به نظر نمی رسد، اما شما را از رفتن به اپلیکیشن تنظیمات و زیر و رو کردن منوهای آن بی نیاز می کند.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *