iSheep یعنی چه؟ بازگشت یک اصطلاح قدیمی با معرفی iPhone 5

پس از برگزاری کنفرانس خبری اخیر اپل و ارائه‌ی iPhone 5، یک اصطلاح طعنه‌آمیز قدیمی دوباره بر سر زبان‌ها افتاد: iSheep. تنها چند ساعت پس از رونمایی از آیفون ۵، هشتگ #iSheep در گوگل پلاس  وارد تاپ ترند شبکه‌ی اجتماعی گوگل شد و طرف‌داران آندروید و دیگر منتقدان اپل، با زبانی آمیخته به طنز و طعنه حسابی در آن به اپل تاختند. Sheep به معنی گوسفند است و iSheep در اوربان دیکشنری چنین معنی شده است:

iSheep apple logo

«پی‌رو تفکر اپلی بدون توجه به کاربردپذیری یا ارزش محصول. باور بدون پرسش به پروپاگاندای اسطوره‌آمیز اپل در این باره که چیزی که آن‌ها خریده اند، سریع‌ترین و کاربردپذیرترین محصولی است که تا به حال وجود داشته؛ محصولی که چند ماه بعد با تغییراتی اندک، با همان سر و صدا دوباره در قالب محصولی تازه به فروش خواهد رسید.»

در ویکی پدیا می‌]خوانیم که اصطلاح iSheep و iChimp در سال ۲۰۰۶، و زمانی که کمپانی SanDisk کمپین تبلیغاتی خود با عنوان iDon’t را برای تبلیغ یکی از محصولاتش راه‌اندازی کرد، باب شد. این کمپین از «متفکرین آزاد» دعوت به «رهایی از فرمت‌های محدود‌کننده و یک منبع منفرد برای موسیقی» می‌کرد و شعارهایی مانند «لازم نیست دنباله‌رو باشید» را با خود داشت. در سایت این کمپین تی‌شرت‌ها، پوسترها و برچسب‌هایی به فروش می‌رسید که روی آن‌ها نوشته بود «آیا شما یک iChimp هستید؟» (Chimp یعنی میمون). شعار دیگر این بود : «iSheep بگو بعع!»
دلیل گل کردنِ دوباره‌ی این اصطلاح شاید این است که برخی معتقدند iPhone5 پیشرفت چندانی نسبت به نسخه‌ی پیشین ندارد و تنها کمی درازتر شده است! برخی معتقدند سیستم عامل آندروید با وجود نوپا بودنش، نسبت به iPhone آزادی و امکانات بیشتری به کاربران خود می‌دهد. البته صحت و سقم این ادعاها موضوع این مقاله نیست. بسیاری همچنان اپل را یک شرکت پیشرو در زمینه‌ی طراحی و تولید گجت‌های کاربردی می‌دانند. برای کسب اطلاع بیشتر درباره‌ی آخرین آیفون، شما می‌توانید همه چیز درباره‌ی آیفون ۵را در همین وبلاگ بخوانید.
نظر شما درباره‌ی محصولات اپل و طرف‌داران آن چیست؟

iSheep say Baah
iSheep بگو بع بع!

are you an iChimp?
آیا تو یک iChimp هستی؟
ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

۴ دیدگاه برای «iSheep یعنی چه؟ بازگشت یک اصطلاح قدیمی با معرفی iPhone 5»

  1. همه ی این حرفا رو بزنید.تو ایران به دودلیل این حرفا شنیده میشه:
    ۱.ملت بر اساس پول تو جیبشون خرید میکنن نه نیاز روزانه و امکانات مورد نیازشون.برای همینه که متاسفانه متاسفانه lg و نسل های قدیمی سامسونگ و تاچ های اشغال نوکیا طرفدار دارن(تو ایران)
    ۲.امکانات ایفون تو ایران با این اینترنت زاقارت معلومه کار نمیکنه.شما با اینترنت ایران میتونی بزار گوشیت اپدیت شه؟باور کن هنگ میکنه!تازه ملت کپی خور میکنن و پر رو هم میشن که چرا اپ های خوب نداریم و ال و بل.
    پ.ن:اما خداییش ملت فقط واسه افه و پز دادن و چشم و هم چشمی ایفون میخرن.نه؟؟؟

  2. همه‌ی این تبلیغات منفی و گسترش دادنشون در این حد که به طرفداران یک گوشی گفته بشه “گوسفند” فقط یک چیز رو نشون می‌ده و اون هم موفقیت کامل اون شرکت در فروش محصولاتش هست.

  3. من خودمم با نظر دوستمون مهدی جان موافقم شما فرض کن یه موبایل تولید کرده که از اول تولیدش یعنی از آیفون های نسل اول تا آیفون ۵ تو همشون IOS به یه طرح بوده و هست و فقط کمی گرافیکی تر و بزرگتر بشه
    سخت افزار افزایش پیدا کنه ولی در صورتی که برای استفاده از امکانات بیشتر باید گوشی رو جیلبرینگ کنی و صد تا کار دیگه به چه دردی می خوره ؟
    بعدشم تلفن های بهتری با این سخت افزار که رو آیفون ۵ هست و شایدم سخت افزار قدرتمند تر وجود داره چرا باید برم ۳۵۰۰۰۰۰ تومان بدم به یه آیفون ۵ که اکثر امکاناتش تو ایران کار نمی کنه و خط دهی ضعیف تری نسبت به سایت موبایل ها داره بخرم ؟
    من خودم ۱۰۰ % تلفن های آندروییدی رو بیشتر می پسندم چون دستت بازه و هر کاری می تونی باهاش بکنی خودمم یه S3 دارم و ازش راضی هستم در موردش هم کلی شایعه در اودم ولی فعلا هیچ کدوم در عرض ۶ ماهی که من دارم براش اتفاق نیفتاده .

  4. از میان کسانی محصولات اپل را خریداری می‌کنند، به جز عده ای محدود، بقیه افراد معمولاً با توجه به مد و بدون دلایل عقلانی موجه، اقدام به خرید محصولات اپل می‌کنند. قیمت بیشتر، امکانات کمتر و اکوسیستم محدود تر محصولات اپل نسبت به سایر محصولات تنها می‌تواند افراد را با انگیزه های احساسی به این محصولات جلب کند.
    در علم تبلیغات اصطلاحاً به این افراد «گوسفند» گفته می‌شود. هر شرکتی که بتواند «گوسفند» و «زامبی» بیشتری داشته باشد در استراتژی تبلیغی خود موفق‌تر بوده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *