راهنمای کامل کاهش مصرف باتری گوشی و افزایش عمر شارژ باتری تلفن همراه

یکی از مشکلات گوشی های تلفن همراه، کم بودن طول عمر باتری گوشی‌ها است. هم این که هر شب مجبورید گوشی خود را شارژ کنید و هم این که بعد از یکی دو سال استفاده، باتری گوشی شما به تدریج افت کیفیت پیدا می‌کند و ممکن است به اندازه کافی شارژ نگه ندارد و به اصطلاح سریع شارژ خالی کند. در این مطلب، نکاتی بسیار کاربردی و واقعی به شما می‌گوییم که با مراعات کردن آن‌ها مصرف گوشی کاهش می‌یابد گوشی شما مدت زمان بیشتری شارژ نگه می‌دارد و لازم نیست آن را چند بار در روز شارژ کنید. به این ترتیب، طول عمر مفید باتری شما هم افزایش می‌یابد و مجبور نیستید به خاطر افت عملکرد باتری، آن را و حتی خود گوشی را عوض کنید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید:

افزایش عمر شارژ باتری

 

حالت ذخیره انرژی Power Saving را فعال کنید

وقتی صحبت از کاهش مصرف شارژ باتری گوشی و افزایش عمر شارژ می‌شود، اولین چیزی که به ذهن همه ما خواهد رسید حالت Power Saving یا ذخیره انرژی یا Power Mode است. با فعال کردن این گزینه، سیستم عامل به طور خودکار تنظیمات ویژه‌ای روی گوشی اعمال می‌کند که باعث کاهش مصرف انرژی و افزایش طول عمر باتری می‌شود. البته توجه داشته باشید که این قابلیت، باعث افت نسبی در عملکرد گوشی نیز می‌شود. نور و وضوح صفحه کمتر می‌شود، سرعت پردازش گوشی اندکی افت می‌کند، دقت GPS و میزان استفاده آن تغییر می‌کند و … اما اگر به شارژ باتری خود نیاز دارید، این گزینه در دسترس ترین و سریع‌ترین راه حل ممکن است.

در نسخه‌های جدید اندروید، چند حالت مختلف را می‌توان انتخاب کرد:

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!
  • عملکرد بالا (high performance): در این حالت، گوشی بیشترین مصرف باتری را دارد. نور و وضوح صفحه بالا است و عملکرد حداکثری مد نظر است.
  • بهینه (optimized): این حالت پیشفرض است و تعادل میان عملکرد و مصرف باتری لحاظ شده است.
  • ذخیره انرژی متوسط (medium power saving): با کم کردن نور و وضوح صفحه و محدود کردن سرعت سخت‌افزارها، عمر باتری افزایش می‌یابد. در اکثر موارد برای کاهش مصرف باتری، این مورد مناسب است.
  • ذخیره انرژی حداکثری (maximum power saving): در این حالت عمده قابلیت‌های گوشی به حالت تعطیل در می‌آید و تنها عملکردهای اصلی گوشی و برخی اپلیکیشن‌های منتخب در دسترس هستند. بیشترین ذخیره باتری در ازای از دست رفتن عمده عملکرد گوشی.

تنظیمات مربوط به صفحه نمایش برای افزایش عمر باتری

صفحه نمایش گوشی یکی از پرمصرف‌ترین بخش‌های گوشی است. در این بخش چند نکته کاربردی ذکر می‌کنیم که به شما در کاهش شارژ باتری گوشی کمک می‌کند.

کم کردن نور صفحه نمایش

ابتدایی ترین کاری که می توانید برای ذخیره کردن شارژ باتری تلفن همراه انجام دهید، کم کردن نور صفحه است. تابش نور کمتر، از صفحه نمایش، باعث کاهش مصرف باتری می‌شود. قسمت بالای صفحه را به پایین بکشید و در آن بخش، به کمک نوار لغزنده، نور صفحه را کمتر کنید. اگر خود را به کار کردن با نور کمتر صفحه عادت دهید، باتری گوشیتان مدت زمان بیشتری شارژ خواهد داشت.

زمان خاموش شدن خودکار صفحه را کم کنید

اول این که عادت کنید، پس از این که کارتان با گوشی تمام شد،‌ و قبل از زمین گذاشتن آن، صفحه اش را خاموش کنید. البته اگر این کار را انجام ندهید، صفحه گوشی خودش بعد از گذشت مدت زمانی خاموش خواهد شد که این مدت زمان قابل تنظیم است. اگر زمان خاموش شدن خودکار صفحه را کم کنید، تا حد زیادی عمر شارژ باتری را زیاد خواهید کرد. یعنی وقتی گوشی را به حال خود رها می‌کنید، صفحه زودتر خاموش شده و در باتری صرفه‌جویی می‌شود. برای این کار از قسمت تنظیمات، به قسمت تنظیمات صفحه نمایش (Display) بروید و زمان خاموش شدن صفحه (Screen Time out) را روی ۱۵ یا ۳۰ ثانیه قرار دهید.

تنظیمات افزایش عمر باتریحالت تاریک (دارک مود) گوشی خود را فعال کنید تا باتری کمتر مصرف شود

تم تیره، حالت تاریک، دارک مود یا هر چه که اسمش را بگذاریم، به تدریج در گوشی‌ها رواج بیشتری پیدا می‌کند. در گوشی‌هایی که از تکنولوژی OLED استفاده می‌کنند – مثلا گوشی‌های سامسونگ سری گلکسی یا آیفون ۱۰ به بالا – نمایش رنگ‌های سفید و روشن باتری بیشتری نسبت به رنگ‌های مشکی و تیره مصرف می‌کند. بنابراین وقتی حالت تیره یا دارک مود گوشی را فعال می‌کنید، مصرف باتری به طرز چشمگیری کاهش یافته و طول عمر باتری افزایش می‌یابد. این مسأله را به طور مفصلتر در مقاله ای دیگر با موضوع تأثیر دارک مود بر مصرف باتری گوشی بررسی کرده ایم.

حالت نمایشگر همیشه‌روشن را غیرفعال کنید

برخی گوشی‌های همراه، حالتی تحت عنوان صفحه نمایش همیشه روشن Always on Display دارند که با فعال کردن آن، تاریخ، ساعت و برخی نوتیفیکیشن‌های مهم همیشه، حتی در زمان خاموش بودن صفحه نمایش، نمایش داده می‌شوند. این قابلیت مصرف شارژ باتری گوشی را افزایش می‌دهد. پس اگر به فکر صرفه‌جویی در مصرف شارژ هستید، بهتر است آن را خاموش کنید.

عکس پس زمینه گوشی را از رنگ های تیره انتخاب کنید

اگر عکسی که برای پس زمینه انتخاب می کنید، روشن باشد، شارژ بیشتری از دست می دهید. پس علاوه بر این که نور صفحه را کم می کنید، لازم است عکس پس زمینه را هم از رنگ های تیره انتخاب کنید.

وضوح صفحه نمایش (resolution) را پایین بیاورید

برخی از گوشی‌های جدید این امکان را دارند که از قسمت تنظیمات صفحه نمایش، رزولوشن یا وضوح صفحه نمایش را تغییر دهید. هر قدر تعداد پیکسل در واحد سطح بیشتر باشد، گوشی شما نیاز به قدرت پردازش گرافیکی بیشتری دارد و باتری بیشتری مصرف خواهد کرد. به علاوه، وضوح‌های بالاتر از عرض ۱۰۸۰ پیکسل (Full HD) با چشم غیر مسلح چندان از وضوح Full HD قابل تشخیص نیستند. پس از خیر وضوح‌های بالاتر بگذرید و در قسمت تنظیمات وضوح صحفه نمایش، حداکثر به عرض ۱۰۸۰ پیکسل اکتفا کنید.

برای کاهش مصرف شارژ باتری، ابزارهایی را که نیاز ندارید خاموش کنید

گوشی شما به ابزارهای مختلفی مجهز است که هر کدام قابلیت روشن و خاموش کردن دارند. خاموش کردن این ابزارهای نیز می‌تواند باعث که عمر شارژ باتری گوشی شما به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا کند. اگر می‌خواهید در مصرف باتری صرفه‌جویی کنید، زمانی که به ابزارهای زیر نیاز ندارید، آن‌ها را خاموش نگه دارید:

  • ‌بلوتوث (Bluetooth)
  • وایفای (WiFi)
  • داده همراه (mobile data)
  • چرخش اتوماتیک (auto rotate)
  • نقطه اتصال همراه (mobile hotspot)
  • موقعیت (location): تأثیر این مورد بیشتر به میزان استفاده اپلیکیشن‌ها از این قابلیت بستگی دارد تا روشن یا خاموش بودن آن.
  • همگام‌سازی خودکار (auto-sync): اگرچه شما فرایند اتوسینک را نمی بینید، اما عملاً بخش زیادی از شارژ گوشی شما را  همین فرایند مصرف می کند. با غیرفعال کردن اتوسینک، گوشی عملیاتی را که برای همگام کردن اپلیکیشن ها انجام می دهد، متوقف می کند.
  • لرزش  (vibration):

لرزش (ویبره) گوشی را غیرفعال کنید

لرزش گوشی یک عملکرد مکانیکی است که نسبت به پخش صدا نیاز به انرژی بیشتری دارد. ویبره مصرف شارژ باتری تلفن همراه را تا حد زیادی بالا می برد. پس اگر گوشی شما در حالت ویبره است و مدام تماس یا نوتیفیکیشن دریافت می‌کنید، شارژ باتری شما زودتر خالی خواهد شد. علاوه بر این، گوشی‌ها این امکان را دارند که در زمان تایپ یا لمس صفحه نمایش نیز بلرزند که این امکان بازخورد لرزشی یا Vibration feedback خوانده می‌شود. پس بهتر است در تنظیمات گوشی خود بگردید و مواردی چون vibration feedback، keyboard vibration و touch vibration را غیرفعال کنید تا مصرف شارژ تلفن همراه شما کاهش یابد.

بخش تنظیمات گوشی‌های جدید امکان جستجو دارند کافی است شما کلمه «لرزش» برای گوشی‌های فارسی یا «Vibration» را در نوار جستجوی بالای صفحه تنظیمات وارد کنید تا تنظیمات مرتبط با لرزش دسترسی پیدا کنید.

حالت پرواز را فعال کنید!

اتصال گوشی به شبکه مخابراتی نیز مصرف شارژ بالایی دارد. اما ما مدام به این قابلیت نیاز داریم و اصلا گوشی در وهله نخست برای همین کار است! اما اگر در طبیعت یا جایی هستید که گوشی آنتن ندارد، حالت پرواز (flight mode) گوشی را روشن کنید تا از افزایش طول مدت عمر شارژ باتری خود شگفت زده شوید.

دو سیمکارته هستید؟ یکی را خاموش کنید

امروزه گوشی‌های زیادی در بازار از دو سیمکارت پشتیبانی می‌کنند. اما اگر شما از دو سیمکارت به صورت همزمان استفاده کنید، باتری شما بیشتر مصرف خواهد شد. اگر عمده کار شما با یک سیمکارت است و دیگری را خیلی به ندرت استفاده می‌کنید، می‌توانید بدون این که آن را از گوشی خود در بیاورید، خاموشش کنید و فقط در زمان‌های نیاز روشن کرده و استفاده کنید. برای این کار، در قسمت تنظیمات گوشی، از قسمت اتصالات (connections) یا شبکه، به بخش مدیریت سیم‌کارت (Sim Card Manager) بروید. روی سیم‌کارتی که نیاز ندارید ضربه بزنید و در صفحه بعدی آن را خاموش کنید.

اپلیکیشن هایی را که برای مدت طولانی استفاده نکرده اید، حذف کنید

اپلیکیشن‌ها ممکن است زمانی که در پس‌زمینه در حال اجرا هستند، روی مصرف شارژ گوشی شما تأثیر فراوان بگذارند. هر از گاهی سری به لیست اپلیکیشن های نصب شده بزنید. اگر مدت زیادی است که از یک اپلیکیشن استفاده نکرده اید، حتماً آن را لازم ندارید. با حذف آن، هم حافظه و هم شارژ باتری تلفن همراه را نجات می دهید. در نسخه‌های جدید اندروید، اگر اپلیکیشنی مصرف باتری زیاد و غیرعادی داشته باشد، خود سیستم آن را به شما اطلاع می‌دهد.

از والپیپرهای متحرک و جلوه‌های ویژه استفاده نکنید

والپیپرهای متحرک جذابیت زیادی دارند و دست کشیدن از آنها ساده نیست. ولی اگر می‌خواهید زمان بیشتری شارژ داشته باشید، برای این که قانع شوید. کافی است یک بار امتحان کنید. به جای والپیپر متحرک از یک عکس ساده تیره استفاده کنید و ببینید شارژ باتری تلفن همراه چقدر بیشتر دوام می آورد.

 

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

۲ دیدگاه برای «راهنمای کامل کاهش مصرف باتری گوشی و افزایش عمر شارژ باتری تلفن همراه»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *