اپل آیفون و تاثیر آن بر صنعت تلفن همراه

استیو جابز

 از روزی که استیو جابز در مقابل دوربین خبرنگاران ایستاد و آیفون را به جهان معرفی کرد، ۱۰ سال می‌گذرد.
در روز نهم ژانویه سال ۲۰۰۷، شرکت‌کنندگان در کنفرانس Macworld در سانفرانسیسکو، شاهد سخنرانی استیو جابز در مورد  محصول جدید کمپانی اپل بودند. در این سخنرانی که بزرگ‌ترین رویداد تاریخ اپل بود، استیو جابز به شایعات پایان داد و اولین نسخه اپل آیفون را معرفی کرد.

آیفون که در ژوئن همان سال به صورت عمومی به فروش گذاشته شد، صنعت گوشی تلفن همراه را با تحول جدی مواجه کرد: یک گوشی تلفن همراه با سیستم عامل مبتنی بر صفحه لمسی، که امکانات جدیدی را در دسترس کاربران عادی خود قرار می‌داد.

تا قبل از این رویداد بزرگ تاریخ تکنولوژی، گوش دادن به موزیک و یا اتصال به اینترنت از طریق تلفن همراه، چندان متداول نبود. اما اپل آیفون همه چیز را دگرگون کرد. قطعاً بدون آیفون، اپ‌استور، و صدها ابزار دیگری که همه آنها را مدیون کمپانی اپل هستیم، گوشی‌های تلفن همراه با آنچه امروز در اختیار ما است، بسیار متفاوت بودند.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

تاثیر اپل آیفون بر دنیای تکنولوژی غیرقابل انکار است. در سال ۲۰۰۷ بلک‌بری و ویندوز فون، به عنوان دو سیستم عامل برتر گوشی‌های تلفن همراه شناخته می‌شدند، در حالی که نوکیا از ۱۰ سال قبل، از پیشتازان این صنعت بود. اما آیفون دوران سلطه بلک‌بری و نوکیا را در هم شکست! امروزه اپل آیفون گل سرسبد گوشی‌های تلفن همراه است!

آیفون

بیشترین تاثیر را گوگل از این محصول کمپانی اپل پذیرفت. در سال ۲۰۰۵ اندروید به عنوان یک سیستم عامل منبع باز ارائه شد و اولین گوشی تلفن همراه مبتنی بر اندروید، در سال ۲۰۰۸ توسط شرکت HTC رونمایی شد که چالش مهمی برای اپل به شمار می‌رفت.

با وجود فروش موفقیت‌آمیز گوشی‌های آیفون، قیمت گوشی‌های مبتنی بر اندروید بسیار کمتر بود. به علاوه این سیستم عامل به شرکت‌های سازنده تلفن همراه اجازه می‌داد امکاناتی را در محصولات خود بگنجانند که آیفون از آن بی‌بهره بود. اندروید در آغاز راه با سیمبیان نوکیا، بلک‌بری و ویندوز فون در رقابت بود. اما پلتفرم لایه‌باز و شباهت‌های آن به iOS، تولیدکنندگان تلفن همراه را بیش از پیش به همکاری با گوگل راغب کرد. می‌توان گفت که در حال حاضر اپل و iOS تنها رقبای اندروید هستند.

طبق آماری که کمپانی اپل در سال ۲۰۱۶ منتشر کرد، از سال ۲۰۰۷ تاکنون بیش از یک میلیارد گوشی تلفن همراه آیفون در سرتاسر جهان خریداری شده است. اگرچه فروش آیفون در چند سال اخیر رو به افول گذاشته است، اما با این حال، تنها با گذشت چند ساعت از اعلام فروش عمومی آیفون ۷،  اپل ناچار شد برای تامین تقاضای بازار، تاریخ فروش عمومی را به تعویق بیندازد.

اما نسخه ۷ اپل آیفون با انتقاداتی نیز همراه بود. ابعاد نسخه ۷ اپل آیفون که در سپتامبر سال ۲۰۱۶ رونمایی شد، با نسخه قبلی یکسان بود. از سوی دیگر در این نسخه امکان گوش کردن به موزیک وقتی که دستگاه در حال شارژ شدن است، وجود ندارد که نارضایتی کاربران را به دنبال داشته است. حذف جک هدفون نسخه ۷ اپل نیز موافقان و مخالفان زیادی داشته است. تیم کوک مدیر اجرایی کمپانی اپل با گذشت ۱۰ سال از تولید اولین سری آیفون، اعلام کرده است که بهترین امکانات این دستگاه، در نسخه ۸ ارائه خواهد شد. شایعاتی مبنی بر بزرگ‌تر شدن صفحه این گوشی وجود دارد که با حذف گزینه Home و امکانات جدید صفحه همراه خواهد بود.

اکنون و در آستانه دهمین سالگرد اپل آیفون، زمان آن رسیده که کمپانی اپل قدم بزرگی بردارد و نسخه ۸ را با یک تحول اساسی معرفی کند.

منبع: + و +

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *