تقی‌پور: برای بسیاری خدمات، اینترنت لازم نیست و نیازها با اینترانت رفع می‌شود

تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: اساسا برای بسیاری از خدمات نیازمند اینترنت نیستیم و می‌شود با بهره‌گیری از اینترانت نیز نیاز را مرتفع ساخت و همچنین هزینه‌های بالای اینترنت نیز راه را برای بهره‌گیری از ایترانت هموارتر می‌کند. هزینه‌های اینترانت حداقل یک پنجم اینترنت است و باید شبکه‌های داخلی را به اینترانت متصل کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سی و ششمین جلسه علنی شورای عالی استان‌ها به سوالات و درخواست‌های نمایندگان استان‌ها درباره تلفن همراه، سرعت اینترنت، فیبر نوری، ماهواره و دفاتر خدمات ارتباطی پاسخ داد.
به گزارش ایسنا، رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی مبنی براین‌ که چرا باید شاهد نصب آنتن‌های تلفن همراه در شهرها باشیم، در حالی که برای انسان عوارض زیادی دارد؟ گفت: زمانی که قرار باشد گوشی آنتن‌دهی مناسبی داشته باشد، باید در ارتباطات با سیگنال ارسالی از آنتن‌های مخابراتی قرار بگیرد.
او همچنین درباره سلامتی این آنتن‌ها برای انسان نیز عنوان کرد:‌ برای پاسخ به این سوال می‌گویم که دود ماشین نیز برای سلامتی انسان ضرر دارد ولی اگر استانداردهای یورو ۳ و۴ را رعایت کنیم، دیگر ضرری به وجود نخواهد آورد؛ موضوع سیگنال‌های ارسالی توسط آنتن‌های BTS نیز مضراتی دارد ولی دیگر کار دانشمندان است که درباره آن‌ها تحقیق کنند و ما تنها وظیفه استانداردسازی و کنترل این دستگاه‌ها را داریم.

وی افزود: برای ورود این آنتن‌ها به کشور هم باید به استانداردهایش در زمان ثبت سفارش رسیدگی شود که این کار در گمرک توسط سازمان انرژی اتمی انجام می‌شود و اگر مشکلی وجود داشته باشد اجازه‌ ترخیص داده نخواهد شد و حتی زمانی هم که این آنتن‌ها نصب می‌شوند، گواهی برای پیگری سلامت خود خواهند داشت تا در بازه زمانی فعالیتشان مورد ارزیابی قرار گیرند.
تقی‌پور درباره نحوه کارکرد این آنتن‌ها تصریح کرد: ‌فعالیت تلفن‌های همراه و آنتن‌های BTS توسط سیگنال‌های دیجیتال است و هرچه فرد نزدیک‌تر به این سیگنال‌ها و آنتن‌ باشد، سیگنال ضعیف‌تری دریافت خواهد کرد و طبق مطالعاتی که در دانشگاه علم و صنعت درباره این آنتن‌ها صورت گرفت، شعاع امواج BTS و میزان اثرگذاری آنها به اندازه یک استوانه به عمق ۱.۲ متر است و به علت آنکه انتشار امواج آنتن‌ها چتری است برای نزدیک‌ آن هیچ مشکلی نخواهد داشت.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

لغو ۱۵۰ قرارداد برای استفاده از بام منازل
او با بیان این که برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسانه باعث لغو برخی قراردادها از سوی مردم برای در اختیار گذاشتن بام منازلشان برای این آنتن‌ها شد، اظهار کرد: حدود ۱۵۰ مکان لغو قرارداد شد که باعث بروز اختلالاتی در ارتباطات تلفن همراه شده ولی نیاز به تاکید می‌دانم که وجود این آنتن‌ها در شهرها و نزدیک ایستگاه‌های مخابراتی الزامی است.

چرا سرعت اینترنت پایین است؟
وی در پاسخ به این سوال که چرا سرعت اینترنت و پهنای باند پایین است؟‌ گفت: توسعه شبکه فیبر نوری یا FTTX در برنامه سه سال‌ آینده است و امروز نیز درصدد توسعه هستیم زیرا ظرفیت پهنای باند در شش ماه گذشته ۲۵ گیگابیت بر ثانیه بود که به ۵۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده است و امیدواریم که در‌ آبان ماه نیز به ۷۰ گیگابیت بر ثانیه برسد.

توسعه ADSL در شش ماه دوم سال
او درباره اینکه چرا تعداد خطوط ADSL کم و سرعت آنها پایین است تصریح کرد: شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات خصوصی بودند و توسعه این امر کمی با مشکل مواجه شد و امیدواریم که در شش ماه دوم سال با پیگیری مخابرات موضوع توسعه ADSL برطرف شود.

وزیر در پاسخ به اینکه چه زمانی ماهواره بومی ایرانی در مدار سنکرون خودش جای می‌گیرد یادآور شد: نقاط مداری برای قرارگیری ماهواره‌هایمان یک موضوع ۳۶ ساله است ولی باید دانست که ماهواره‌های روسی هم زمان کارشان به پایان رسیده است.
به گفته او فاصله کشور ما در ساخت و تکنولوژی ماهواره با دیگر کشورها حدود ۷۰ و ۸۰ سال بود که اختلاف خودمان را به ۱۵ و۲۰ سال با کشورهای فرستنده ماهواره رساندیم و تا ۱۰ سال آینده ماهواره بومی خود را در مدار سنکرون قرار خواهیم داد.

جایگاه فیبر نوری حفظ می‌شود
این که فیبر نوری در جهان رو به کهنگی است و تا کی می‌خواهیم به روال حال حاضر به مباحث تکنولوژی بپردازیم هم سوال دیگری بود که وزیر گفت: فیبر نوری بحث آینده و موضوع ارتباطات خانگی و محیط کاری است و اگر تا ۲۰ سال آینده فناوری‌های جدید و با قیمت ارزان‌تری ارائه نشود، هم‌چنان فیبر نوری جایگاه خودش را حفظ خواهد کرد.
به گفته تقی‌پور باید دانست که ارتباطات ماهواره‌ای همه جا کاربرد نخواهد داشت زیرا بعضی‌ها می‌گویند حتی خطوط ثابت تلفن هم در حال جایگزینی با این فناوری است ولی هزینه‌های بالای این تکنولوژی به هیچ عنوان نتوانست جایگاه خودش را به دست آورد.

می‌شود نیازها را با اینترانت رفع کرد
وزیر درباره اینکه باید برای ضعف سرعت اینترنت در شهرستان‌ها برای اتوماسیون اداری چه کار کرد خاطر نشان کرد: اساسا برای بسیاری از خدمات نیازمند اینترنت نیستیم و می‌شود با بهره‌گیری از اینترانت نیز نیاز را مرتفع ساخت و همچنین هزینه‌های بالای اینترنت نیز راه را برای بهره‌گیری از ایترانت هموارتر می‌کند. هزینه‌های اینترانت حداقل یک پنجم اینترنت است و باید شبکه‌های داخلی را به اینترانت متصل کرد.

مدیریت بر خرید و فروش ایرانسل
سوالی درباره ردیابی خطوط ایرانسل که باعث بروز مزاحمت‌هایی می‌شود و اینکه چرا مدیریتی بر خرید و فروش آنها و ثبت اسم و شناسه افراد نیست و باید برای رفع این موضوع چه کرد، پرسیده شد که تقی‌پور پاسخ داد: فروش خطوط ایرانسل در خواربارفروشی‌ها به معنای نبود کنترل بر خرید و فروش آن‌ها نیست و حتی اگر فردی سیم‌کارتی را از این طریق بخرد، در اولین تماس خود با این پیام مواجه می‌شود که تا ۲۴ ساعت مهلت دارید مشخصات خود را در سامانه تکمیل کنید و گرنه سیم کارت خواهد سوخت.

او تاکید کرد: ادعای خود ایرانسل هم این است که هیچ سیم‌کارتی بدون هویتی در اختیار افراد قرار نمی‌دهد و اگر در جایی غیر از این موضوع رویت شد، باید مراتب را به مراکز مربوطه گزارش داد.

وی درباره اینکه چرا تعدادی از دفاتر خدماتی در حال جمع کردن دفاتر به علت حق و حقوق پایین هستند ولی بعضا در یک خیابان ۵ یا ۶ دفتر خدماتی وجود دارد؟ تاکید کرد: دفاتر خدماتی آیین‌نامه‌ای ابلاغی از سوی دولت دارد که توسط کارگروه‌های استانی مدیریت می‌شود و ما تنها دبیر این کارگروه هستیم و کارها و امورات شهرها و استان‌ها به دفاتر موجود ارجاع می‌شود و حق ایجاد دفاتر جدید به استان‌ها داده نشده است.

وزیر درباره اینکه پرداخت‌های معوقه حق‌الارض این وزارتخانه چه زمانی تسویه می‌شود گفت که اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم و در جریان روش محاسبه آن هم نیستم و دولت هیچ کاری به حوزه مخابرات در شهرها ندارد و تنها فعالیت ما خارج از شهرها است و اگر احساس می‌کند حق و حقوقی در این زمینه دارد باید از اپراتوها مطالبه کند.
او همچنین در پاسخ به این سوال که چرا اجازه دریافت پروانه ساختمان‌ها از طریق شبکه داده نمی‌شود اظهار کرد: ما تنها زیرساخت‌ها را فراهم می‌کنیم و فیبر را تا در منازل و محل‌های کار توسعه می‌دهیم ولی نحوه استفاده از این سامانه برعهده خود شهرداری‌هاست تا چگونگی بهره‌مندی از این خطوط مشخص شود.

علت قطعی تلفن‌های همراه در شهرستان‌ها
تقی‌پور درباره علت قطعی تلفن‌های همراه در شهرستان‌ها و خدمات پایین آن هم گفت: امروز ۹۰ درصد از موارد مرتبط با مخابرات توسط بخش خصوصی انجام می‌شود که معایب و فوایدی دارد که از فواید آن پیش‌رو بودن در تحقق اصل ۴۴ است و از معضلاتش هم حواشی است که برگرفته از توسعه مناطق با بازدهی پایین است؛ باید مابه‌التفاوت هزینه‌های مناطق با بازدهی پایین در بودجه سالیانه دیده شود. به عنوان مثال در سال ۸۷ میزان بودجه این بخش ۴۹ میلیارد تومان بود که امسال به ۷۰ میلیارد تومان رسید.

وزیر ارتباطات همچنین در آغاز جلسه و پیش از شروع سوالات نمایندگان استان‌ها در سخنانی گفت: تبدیل ۶۰ درصد قبوض به صورت الکترونیکی توانست باعث صرفه‌جویی سالانه یک هزار و ۳۶۸ میلیارد تومان شود.

تقی‌پور با بیان این‌که در سه دهه اخیر و در عصر انفجار اطلاعات نمی‌شود جایگاه فناوری اطلاعات را در توسعه نادیده گرفت‌، اظهار کرد: امروزه در حوزه‌های صنعتی، علمی و دیگر حوزه‌ها نیز ادامه روند کار بدون استفاده از سامانه‌های IT، با اختلال مواجه می‌شود.

همه سازمان‌ها نیازمند سامانه‌های IT
وی ادامه داد: تمام سازمان‌ها و شرکت‌ها برای مدیریرت امور داخلی نیازمند سامانه‌های فناوری اطلاعات هستند و برای مثال اگر شرکت ایران خودرو قصد مدیریت و تنظیم سیستم انبارداری خودش را داشته باشد، باید از ERP بهره ببرد و این در حالی است که این سامانه یکی از ضروریات مباحث اقتصادی است.

وزیر ارتباطات درباره تحقق سند چشم‌انداز با بهره‌گیری از فناوری‌ اطلاعات گفت:‌ در این راستا باید به تشویق سرمایه‌گذاری در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، حرکت به سوی خط مشی عدم تبعیض، ایجاد تغییرات لازم در ساختار صنایع و خدمات ارتباطات، توسعه دولت الکترونیکی و نظارت بر توسعه ICT توجه داشت.
تقی‌پور شعار امسال ITU را «شهر بهتر و زندگی بهتر» اعلام کرد و افزود:‌ برای تحقق این امر و رفع مشکلاتی که کلان‌شهرها با آن مواجه هستند تنها توسط دولت الکترونیکی به وقوع خواهد پیوست.

ضرورت اجرای دورکاری و تلفن بانکینگ
وی تصریح کرد: برای کاهش تردد و ترافیک و مدیریت بر آن، تله ورکینگ و تلفن بانکینگ از ضرورت‌هاست و برای مدیریت شهری مباحثی از قبیل آموزش، تجارت و بانکداری الکترونیکی می‌تواند راهگشا باشد زیرا دیگر جزو مباحث لوکس به حساب نمی‌آیند و از جمله ضرورت‌های کشورها لحاظ می‌گردند.

ارائه ۸۰۰ خدمت الکترونیکی در پورتال ایران
وزیر ارتباطات ارائه ۸۰۰ خدمت الکترونیکی را توسط سایت‌های IRAN.IR و MARDOM.IR ممکن دانست و بیان کرد:‌این سایت‌ها درگاه‌هایی هستند که مردم می‌توانند برای دریافت خدمات الکترونیکی به آنها رجوع کنند.

دولت دهم نخستین دولت الکترونیکی
تقی‌پور به دولت دهم به عنوان نخستین دولت الکترونیکی اشاره و ابراز کرد: ‌این به معنی کار نکردن در دولت‌های گذشته نیست ولی تصمیم ما این است که استانداردها و حجم فعالیت‌ها الکترونیکی را به حدی برسانیم که اسم الکترونیکی بودن را بشود بر آنها گذاشت.
وی درباره‌ آثار ICT بر بخش‌های اداری و سازمانی یادآور شد: در رشد بهره‌وری، کاهش زمان عملیات تا حد ۸۲.۹ درصد، کاهش کارکنان اداری ۵۸.۵ درصد، کاهش فضای نگه‌داری ۵۶.۱ درصد و افزایش ظرفیت کنترل و نظارت مدیران تا ۵۱.۲ درصد است.

او یادآور شد: هزینه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشورهای خاورمیانه حدود ۲.۵ درصد است در حالی که میانگین جهانی آن حدود هشت درصد است و مهم‌ترین بخش این حوزه سرمایه‌گذاری برروی محتوای شبکه‌ها خواهد بود.

ایران در جایگاه ۷۸ مقیاس IT جهانی
تقی‌پور با استناد به گزارش ITU در سال ۲۰۰۷، درباره مقیاس فناوری اطلاعات در کشورها، عنوان کرد:‌ این گزارش نشان داده که ما در رتبه ۱۱ کشورهای منطقه و ۷۸ جهان هستیم.

توسعه پورت‌های پرسرعت برای ۵۰ درصد خانوارها
او درباره اهداف کمی IT در برنامه پنجم، گفت: توسعه شاخص ICT به ۶.۲۲ درصد، توسعه پورت‌های پرسرعت برای ۵۰ درصد خانوارها، عرضه خدمات الکترونیکی بین دستگاهی تا ۱۰۰ درصد خدمات، عرضه خدمات الکترونیکی دستگاه‌ها به مردم تا ۷۰ درصد خدمات، جایگزینی پول و شبه پول به پرداخت‌های الکترونیکی تا ۸۰ درصد، ۱۰۰ درصد تشکیل پرونده سلامت الکترونیکی، پوشش ۱۰۰ درصد جمعیت با کارت هوشمند ملی، ۳۰ درصد توسعه آموزش‌های الکترونیکی، توسعه تجارت الکترونیکی تا ۲۰ درصد داخلی و ۳۰ درصد خارجی، ایجاد و توسعه زیرساخت داده مکانی ملی تا ۱۰۰ درصد، توسعه مدیریت منابع سازمانی تا ۶۰ درصد توسعه صادرات محصولات و خدمات تا ۱.۵ درصد صادرات غیرنفتی است.

صرفه‌جویی هزار میلیارد تومانی در بخش قبوض
وی گفت: ‌طبق آمار بانک ملی، روزانه دو میلیون مراجعه به شعب این بانک در سراسر کشور صورت می‌گیرد که ارائه خدمات الکترونیکی و تبدیل ۶۰ درصد قبوض به شکل الکترونیکی باعث صرفه‌جویی یک هزار و ۳۶۸ میلیارد تومان در بخش قبوض شد.

افزایش پهنای باند کشور به ۲۰ مگابیت بر ثانیه
او درباره شبکه ملی اطلاعات ابراز کرد: شبکه ارتباطی ملی جهت ارائه سرویس‌های صوت و تصویر و داده(اینترنت) به کاربران داخلی است و در این راستا باید پهنای باند موجود در کشور توسعه یابد زیرا ADSL جوابگوی تمام خدمات نخواهد بود و پیشنهاد ما تبدیل پهنای باند ۸ مگابیت بر ثانیه به ۲۰ مگابیت بر ثانیه است.

ایجاد اداره دیجیتالی شخصی در رایانه‌ها

تقی‌پور وجود شبکه‌ها را برای ارائه فعالیت‌ها به صورت دورکاری مناسب عنوان کرد و گفت: با دورکاری هر فردی می‌تواند یک اداره دیجیتالی شخصی در رایانه خودش داشته باشد و هر زمان که نیاز بود با اتصال به رایانه خودش وارد محیط کاری‌اش شود.
او تاکید کرد: ‌تمام این خدمات می‌تواند با پهنای باند ۲۰ مگابیت بر ثانیه به کاربران ارائه شود و در آینده نیز به جایی خواهیم رسید که تنها پنج درصد فعالیت‌های تلفن همراه مبتنی بر صوت خواهد بود.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

یک دیدگاه برای «تقی‌پور: برای بسیاری خدمات، اینترنت لازم نیست و نیازها با اینترانت رفع می‌شود»

  1. درود
    راستش جای برای انتقادازخدمات ایرانسل پیدانکردم بجزاینجا
    دروغ و دزدی چیه؟
    چرابعداز۳ساعت برای من پیام فعال سازی بسته نیومد؟
    مدیران ایرانسل میدونن خیانت کارندجایی برای انتقادمردم نزاشتن که ماایرانیان درک میکنیم که چرا…..
    قضاچون زگردون فروهشت پر&همه عاقلان کورگردن وکر
    یاحق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *