امکانات جدید آپدیت اندروید ۱۰ و EMUI 10 برای گوشی‌های هواوی

EMUI 10 رابط کاربری جدید هواوی در آپدیت به اندروید 10

آپدیت اندروید ۱۰ چند وقتی است که برای گوشی های مختلف عرضه شده و گوشی های هواوی نیز این آپدیت را دریافت کرده اند. رابط کاربری جدید هواوی در اندروید ۱۰، که EMUI 10.0 نام دارد، در مقایسه با EMUI 9.1، تغییرات و پیشرفت های چشم گیری در طراحی و تجربه کاربری ایجاد کرده است. در ادامه این مقاله به این تغییرات جدید می‌پردازیم و آنها را توضیح خواهیم داد. توجه داشته باشید ممکن است برخی امکانات و تصاویری که در این مقاله مشاهده می‌کنید در گوشی شما مقداری متفاوت باشد.

اگر می‌خواهید بدانید که آیا آپدیت اندروید ۱۰ در حال حاضر برای مدل گوشی شما عرضه شده است یا خیر، می‌توانید از طریق این لینک از این امر مطلع شوید.

اندروید ۱۰، باهوش تر، ساده تر

اندروید ۱۰ با ویژگی های جدید به هدف ساده تر کردن کارها و زندگی روزمره ما منتشر شد. علاوه بر تغییرات گسترده در این آپدیت، اندروید ۱۰ بیش از ۵۰ تغییر و بهبود را در بخش حریم خصوصی و امنیت اعمال کرده است. اندروید ۱۰ به شما محافظت، زیبایی و بهبود دسترسی و کار با گوشی اندرویدی شما را ارائه می‌کند. طبق گفته گوگل، در این آپدیت تمرکز ویژه ای بر روی امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران گذاشته شده است و کاربران بیش از پیش می‌توانند از امنیت خود مطمئن باشند.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

در ادامه برخی از مهم ترین تغییرات و بهبود های اعمال شده در اندروید ۱۰ را توضیح خواهیم داد.

  • پاسخ هوشمند – اکنون در پیام هایی که دیگران برای شما می‌فرستند، می‌توان به راحتی به لینک ها نیز دسترسی هوشمند داشت. این موضوع بدین معنی است که اگر شخصی به شما یک متن همراه با آدرس یک منطقه، یا لینک ویدیو یوتیوب ارسال کند، می‌توانید به راحتی با یک کلیک وارد گوگل مپ و یا یوتیوب شوید و موضوع ارسال شده را بررسی کنید. با این قابلیت، دیگر نیازی به کپی و پیست کردن لینک ها نیست. این قابلیت در تمام برنامه های پیام رسانی و پیامک اعمال شده است.

پاسخ هوشمند

  • تم تاریک منتشر شد – یکی از پرکاربرد ترین ویژگی ها حالت تاریک است که در اکثر برنامه های موبایل وجود دارد. حال گوگل در اندروید ۱۰ این قابلیت را بر روی تمام گوشی شما اعمال می‌کند و به راحتی می‌توانید گوشی خود را وارد حالت تاریک کنید تا علاوه بر رابط کاربری، بیشتر برنامه های خود مانند گالری و تقویم را نیز تاریک کنید. این ویژگی علاوه بر مصرف کمتر باتری، به چشمان شما نیز کمک خواهد کرد.

  • زیرنویس زنده – از این پس قادر خواهید بود به صورت خودکار، بر روی ویدیو و فایل های صوتی خود زیرنویس اعمال کنید. این زیرنویس به صورت زنده و براساس صدای پخش شده بر روی ویدیو و یا فایل های صوتی اعمال می‌شود. این قابلیت علاوه بر فواید بسیاری که می‌تواند برای افراد ناشنوا داشته باشد، می‌تواند به یادگیری زبان کمک بسزایی کند.

زیرنویس زنده

  • تنظیمات جدید حریم خصوصی و امنیت – در بخش تنظیمات و حریم خصوصی موبایل، حال تنظیمات بیشتری درباره مرورگر، برنامه ها و تبلیغات مشاهده خواهید کرد. همچنین از این پس تغییرات و بهبود های مهم امنیتی از طریق گوگل پلی، همانند برنامه ها می‌تواند بر روی موبایل شما نصب شود. این موضوع باعث می‌شود این تغییرات را در سریعتر زمان بتوانید بر روی گوشی خود دریافت کنید.

تنظیمات جدید حریم خصوصی

از این پس همچنین گوگل اطلاع رسانی های مختلفی در رابطه با دسترسی برخی برنامه هایی که استفاده زیادی ندارند، اما اطلاعات زیادی جمع آوری می‌کنند به کاربر خواهد داد.

از دیگر تغییراتی که در اندروید ۱۰ مشاهده می‌کنیم، می‌توانیم به حالت Silent اشاره کنیم، حالتی که باعث می‌شود کاربر بر روی اطلاع رسانی ها کنترل بیشتری داشته باشد و فقط در زمانی که بخواهد، اطلاع رسانی های برنامه های خود را دریافت کند. حالت Family اندروید ۱۰ همچنین این امکان را با خانواده ها می‌دهد تا بر روی موبایل کودکان خود محدودیت های مختلفی از جمله ساعت مصرف، ساعت خواب، محدودیت مصرف برنامه ها و بسیاری ویژگی های دیگر استفاده کنند تا مصرف فرزند خود را کنترل کنند. این محدودیت فقط برای کودکان نیست و کاربران می‌توانند با اعمال این محدودیت ها، مصرف خود را بر روی برنامه ها یا وبگردی مدیریت کنند.

تنظیمات Parental

تغییرات بسیاری در اندروید ۱۰ اعمال شده است، اما هدف اصلی این مقاله، تغییرات و بهبود هایی است که هواوی همراه با اندروید ۱۰، با انتشار به‌روزرسانی EMUI 10 به گوشی هواوی شما آورده است. در ادامه این تغییرات را بررسی خواهیم کرد.

رابط کاربری هواوی همان ظاهر آشنا، اما بهتر

تغییرات اساسی و تمرکز اصلی EMUI 10، بر بهبود ظاهر و عملکرد سیستم عامل است. این تغییرات به ۴ بخش اصلی تقسیم می‌شوند: سبک طراحی جدید، پالت رنگی جدید، بهبود حالت دارک مود و بهبود انیمیشن ها. در ادامه هرکدام را بررسی خواهیم کرد؛ از بخش تغییرات ظاهری و زیبایی شروع می‌کنیم.

در کل EMUI 10 آن ظاهر و حالت کلی قدیم را حفظ می‌کند، حالت های کشویی، تنظیمات ناوبری، منوهای مخلتف آشنا در گوشی های هواوی در EMUI 10 نیز وجود دارد. هرچند در این آپدیت ممکن است چندین تغییر جزئی در ظاهر آیکن ها مشاهده کنید اما به صورت کلی تغییرات گسترده ای انجام نشده است و هدف، بر روی بهبود بخش ها بوده است نه عوض کردن آنها.

صفحه اول گوشی هواوی اندروید ۱۰
بخش نوتیفیکیشن گوشی هواوی اندروید 10
صفحه تنظیمات هواوی اندروید 10

یکی از تغییراتی که به چشم خواهد آمد، متن ها و بخش های مربوطه آن است که حالتی مجله ای پیدا کرده است. اکنون فضای خالی بیشتری در اطراف سربرگ ها و عنوان های متن وجود دارد. این موضوع در ساعت، تقویم، منوی تنظیمات سریع و آیکن های بخش اطلاع رسانی به خوبی قابل مشاهده است. این موضوع همچنین در تقریبا تمام برنامه های هواوی مانند ایمیل، مخاطبین و حتی گزینه های تنظیمات دیده می‌شود و به صورت کلی میان بخش ها فاصله ایجاد شده است. این فاصله در بخش نوار اطلاع رسانی به اوج خود می‌رسد و فضای بسیار بیشتری به آیکن ها داده شده است.
از دیگر تغییرات بخش اطلاع رسانی می‌توانیم به نحوه مدیریت اطلاع رسانی های جدید (از این پس کاربران در کنار گزینه حذف اطلاع رسانی، این امکان را دارند که به راحتی وارد تنظیمات اطلاع رسانی آن برنامه شوند) و چندین تغییر جزئی در نحوه نمایش اطلاع رسانی ها و محل قرار گیری آنها اشاره کنیم.

تغییرات و بهبود های جدید رابط کاربری، از مجله الهام گرفته شده است و شامل پالت رنگی ملایم و فضای بیشتر می‌شود.

با اینکه ممکن است این فاصله دهی برای برخی در نگاه اول چندان جذاب به نظر نرسد، اما به مرور زمان و کار با این بخش ها تغییرات را مثبت خواهند دید. شاید از لحاظ ظاهری نسبت به قبل آسیب هایی وارد شده باشد، اما در بخش تجربه کاربری این فاصله دهی به چشم و دسترسی راحت تر به بخش ها کمک می‌کند.

یکی دیگر از تغییرات ظاهری، تغییر شکل و حالت آیکن برنامه ها است که حالتی گردتر پیدا کرده اند.

احتمالا تا به الان متوجه شده اید که یکی از بخش هایی که تغییر رنگ به خود دیده بخش اطلاع رسانی است. این تغییر رنگ خاکستری روشن در رابط کاربری چندین برنامه دیگر مانند مخاطبین، ایمیل و ساعت نیز استفاده شده است. پالت رنگی جدید هواوی توسط George Morandi، نقاش معروف ایتالیایی اختراع شده است که شامل رنگ های لطیف و با زمینه خاکستری روشن است.

رنگ جدید بخش مخاطبین

در بخش مخاطبین، برای افرادی که تصویر ندارند ۶ رنگ متفاوت و لطیف استفاده شده است. به طور کلی، EMUI 10 از هر زمان دیگری زیباتر به نظر می‌رسد. هرچند تصمیم گیری در رابطه با ظاهر و رنگ جدید به سلیقه شخصی بر می‌گردد، اما هواوی موفق شده است علاوه بر حفظ زیبایی و بهبود آن، عملکرد و تجربه کاربری را نیز ارتقا دهد.

انیمیشن های سیال در اندروید ۱۰ هواوی

یکی دیگر از تغییرات EMUI 10، که همراه با آپدیت اندروید ۱۰ هواوی ارائه شده، سعی در طبیعی تر کردن انیمیشن های موبایل است. هواوی گفته است که بسیاری از انیمیشن ها از نو ساخته شده اند و سعی شده تا یک حس واقع گرایانه را منتقل کنند. این موضوع حتی در جا به جایی آیتم ها نیز دیده می‌شود و برنامه ها و فایل های بزرگتر انیمیشن سنگین تری دارند. موضوعی که تماشای آن بسیار جذاب است. هرچند، بسیاری از کاربران ممکن است حتی متوجه این تغییرات نشوند!

هواوی همچنین انیمیشن جا به جایی میان برنامه ها را نیز بهبود بخشیده است. نرم فریم این جا به جایی افزایش یافته و تاخیر را کاهش داده است. هنگام خروج از برنامه یک انیمیشن جذاب دیگر نیز وجود دارد که این امکان را به کاربر می‌دهد قبل از خروج برنامه را در صفحه نمایش حرکت دهد و سپس انیمیشن بسته شدن آن را مشاهده کند.

هدف انیمیشن های جدید EMUI 10 زیباتر کردن آنها نیست، بلکه واقع گرایانه تر کردن و بهینه تر کردن آنها است.

هواوی همچنین اعلام کرده است که این انیمیشن های جدید، هیچ فشار اضافه ای به موبایل وارد نکرده و همان عملکرد همیشگی و حتی بهتر را کاربران تجربه خواهند کرد. هدف هواوی از انیمیشن های جدید، تبدیل آنها به چیزی است که منطقی باشد و حرکت های مختلف براساس علم فیزیک انجام شوند. موضوع مهم در انیمیشن موبایل ها این است که نباید خیلی سریع باشند تا کاربر اصلا متوجه آنها نشود و همچنین نباید خیلی کند باشند که به تجربه کاربر آسیب برساند؛ در این بخش هواوی توانسته انیمیشن های جدید را در حد میانه نگه دارد و به خوبی آنها را در بخش های مختلف استفاده کند. برای مشاهده این انیمیشن ها می‌توانید ویدیویی که در ابتدای متن انیمیشن قرار دادیم را مشاهده کنید.

بهبود حالت دارک مود در آپدیت اندروید ۱۰ هواوی

حالت دارک مود یکی از ویژگی‌های اصلی Android 10 و EMUI 10 است، هواوی برای این بخش تغییرات عمده و بزرگی را به کمک بخش وسیعی از مشارکت کنندگان در آزمون های مختلف انجام داده است تا مطمئن باشد فرمول دارک مود گوشی های خود در آیکن ها، متن ها و بخش های مختلف برای تمام افراد مناسب است. این آزمون ها همچنین برای تغییرات صدا، رنگ و انیمیشن های EMUI 10 نیز مورد استفاده قرار گرفت.

حالت دارک مود هواوی شامل پالت رنگی ویژه ای است و صرفا سیاه و سفید را شامل نمی‌شود. این حالت خواندن متن را در تاریکی آسان تر می‌کند و با تغییر رنگ آیکن ها باعث می‌شود چشم ها اذیت نشوند. بسیاری از این تغییرات ظریف است، اما واضح است هواوی تلاش کرده روشی متنوع را در پیش بگیرد و صرفا با ترکیب سفید، خاکستری و سیاه حالت دارک مود را ارائه نکند.

بهبود حالت دارک مود اندروید 10
بهبود حالت دارک مود در اندروید ۱۰ هواوی
رابط کاربری هواوی دارک مود اندروید 10

حالت دارک مود نه تنها بر رابط کلی گوشی تاثیر می‌گذارد، بلکه رابط کاربری برنامه های از پیش نصب شده موبایل، مانند نوت، تقویم، ساعت، ایمیل، مخاطبین و گالری را نیز تغییر می‌دهد. هواوی همچنین با تولید کننده برنامه ها نیز همکاری می‌کند تا آنها را قادر به استفاده از حالت تاریک پیشرفته خود کند. در حال حاضر قابلیتی وجود ندارد که استفاده از حالت تاریک هواوی را در همه برنامه ها اجباری کرد.

از دیگر تغییراتی که متناسب با حالت دارک مود انجام شده است، تغییر رنگ المان ها و ویجت هایی است که در صفحه نمایش قرار دارند (مانند ساعت) که حال به جای صرفا سفید، کاربران هواوی می‌توانند از شکل ها و حالت های مختلفی استفاده کنند.

تنظیمات جدید دوربین

هواوی به دلیل دوربین های قدرتمند خود شناخته شده است و این عجیب نیست که در آپدیت اندروید ۱۰ عرضه شده برای این گوشی ها، تنظیمات و بهبود های جدیدی برای دوربین مشاهده کنیم.

چند تغییر جدید رابط کاربری توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، از جمله پس زمینه ساده سیاه، اسلایدر زوم تغییریافته، دکمه ضبط Al و حالت عکسبرداری دیافراگم که از این پس سطح تاری را به جای نمایش عدد با f-stop نمایش می‌دهد. همچنین برنامه به دلایلی رزولیشن ۱۰MP را به جای ۴۰MP به عنوان پیش فرض و رزولیشن پیشنهادی انتخاب می‌کند.

تنظیمات جدید دوربین

بزرگترین تغییر اما گزینه های جدید درجه بندی رنگ است. گزینه های قدیمی استاندارد، Vivid و Smooth همچنان وجود دارند اما در کنار آنها ۱۱ فیلتر جدید اضافه شده اند. خوشحال کننده است که مشاهده می‌کنیم هواوی نیز مانند اکثر سازندگان موبایل به این تنظیمات و فیلترها توجه نشان داده است.

رابط کاربری دوربین نیز در مقایسه با EMUI 9 دستخوش تغییراتی از جمله راحت تر شدن تغییر دوربین، نوار ابزار و سبک قلم برنامه شده است.

همانند اکثر بروزرسانی های اخیر اندروید، EMUI 10 بخش های بسیاری را بهبود و تغییر داده است. EMUI 10 توانسته با انجام تغییراتی جزئی در بسیاری از بخش ها، تجربه کار با هواوی را راحت تر و لذت بخش تر از قبل کند. تغییراتی که علاوه بر ظاهری، توانسته اند بدون آسیب به بخشی رابط تجربی موبایل را نیز بهبود دهند؛ و بله، ارتقای امنیتی نیز همراه با این تغییرات در گوشی هواوی شما اعمال می‌شود.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *