برنامه‌های شورای عالی فضای مجازی برای هوشمندسازی فیلترینگ اینترنت

بارها پیش آمده که هنگام کار با اینترنت به در بسته خورده‌ایم و هاج و واج مانده‌ایم که مثلاً چرا صفحه‌ای که می‌خواستیم به آن دسترسی پیدا کنیم، فیلتر شده است. قوی‌ترین نرم‌افزارها و ربات‌های رایانه‌ای هم نقطه ضعف‌هایی دارند و اشتباه می‌کنند؛ اما همیشه نمی‌شود تقصیر را گردن تکنولوژی انداخت. گاهی باید کل صورت مساله را مورد بررسی قرار داد و بازبینی کرد. مثلاً ممکن است بازدید از یک صفحه برای یک نوجوان مناسب نباشد، اما نمی‌توان همین امر را در مورد یک استاد دانشگاه یا یک پژوهشگر نیز صادق دانست. به منظور رفع این قبیل مشکلات، شورای عالی فضای مجازی در راستای تغییر نظام پالایش و فیلترینگ فعلی اینترنت، در حال بررسی طرحی است که در قالب آن کاربران باید قبل از ورود به اینترنت و استفاده از آن احراز هویت شوند تا امکان تفکیک فیلترینگ برای گروه‌های مختلف مردم وجود داشته باشد.

Filteringمهدی اخوان بهابادی با اشاره به برنامه‌های مدنظر برای هوشمندسازی فیلترینگ سایت‌های اینترنتی گفت: «یکی از این برنامه‌ها، بررسی پیشنهادی برای اعمال متفاوت فیلترینگ برای گروه‌های مختلف مردم از لحاظ سن و شغل است که در این راستا باید کاربر قبل از استفاده از اینترنت، احراز هویت شود تا امکان تفکیک خدمات فیلترینگ برای کاربران وجود داشته باشد. برای مثال سطح دسترسی به اینترنت برای یک پژوهشگر و یک بازرگان باید با یک نوجوان و دانش آموز متفاوت باشد. در این راستا ابعاد اجرایی این پیشنهاد در مرکز ملی فضای مجازی در دست بررسی است».

اخوان با تاکید بر اینکه در انتخاب الفاظ در حوزه فضای مجازی باید دقت بیشتری صورت گیرد، گفت: «طرح‌هایی مانند اینترنت پاک و گوگل ارث اسلامی تاکنون در شورای عالی فضای مجازی مورد بررسی قرار نگرفته است. موضوع گوگل ارث اسلامی توسط وزیر ارتباطات مطرح شده، اما تا این لحظه طرحی برای تحقق این پروژه به صورت رسمی به شورا ارسال نشده و طبیعتاً زمانی می‌توان در این‌گونه مباحث اظهار نظر کرد که مکاتبات رسمی انجام شود».

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

دبیر شورای عالی فضای مجازی یکی از مشکلات فعلی در حوزه فیلترینگ را عدم هوشمندسازی دانست و گفت: «این وظیفه حاکمیت است و زمانی که حاکمیت از وظایف تصدی‌گری‌اش جدا شود، روی این حوزه متمرکز خواهد شد. ما نباید در حوزه فناوری اطلاعات مسیری متفاوت از تجربه جهانی در نظر بگیریم و از صفر شروع کردن در این بخش اصلاً به صلاح نیست».

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *