گوشی شما چقدر ضد آب است؟ از مقاوم در برابر آب تا ضد آب

ضد آب یا مقاوم در برابر آب

می‌خواهید بدانید گوشی و سایر ابزارهای هوشمند شما تا چه حد ضدآب هستند؟ قبل از هر چیز باید بدانید که ضدآب (watarproof) با مقاوم در برابر آب (water-resistant) فرق دارد. ضد آب کلمه‌ای بود که در گذشته بیشتر استفاده می‌شد که تا حدی مفهومی نادقیق و صفر و صدی دارد. اما مقاوم در برابر آب، کلمه‌ی دقیق‌تری است و امری نسبی به شمار می‌آید. گوشی شما کدام است: ضد آب یا مقاوم در برابر آب ؟

بسیاری از گوشی و ساعت‌های هوشمند و تبلت‌ها و حتی بلندگوهای بیسیم، مقاوم در برابر آب هستند، اما این کلمه به چه معناست؟ آیا می‌توانید از این ابزارها زیر باران استفاده کنید؟ در استخر یا حمام چطور؟ مفهوم مقاوم در برابر آب در مورد ابزارهای الکترونیکی مختلف، یکسان نیست.

ضد آب یا مقاوم در برابر آب

کد آی پی

اولین چیزی که باید در مورد ضد آب بودن گوشی خود بدانید، درجه بین‌المللی حفاظت (International Protection Rating) یا کد آی پی آن است. دو کد بسیار رایج IP67 و IP68 هستند. در ادامه این پست مفهوم این کد را شرح خواهیم داد.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

کد آی پی توسط کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک (IEC) به ابزارهای الکترونیکی اختصاص می‌یابد. عدد اول این کد (از ۰ تا ۶) نشان‌دهنده این است که یک ابزار الکترونیکی تا چه حد در مقابل ورود اجسام خارجی مقاوم است. عدد دوم (از ۰ تا ۸) نیز میزان مقاومت آن در برابر رطوبت را نشان می‌دهد.

اگر به جای عدد اول یا دوم کد آی پی حرف X درج شده باشد، به این معنی است که آن ابزار در مقابل ورود اجسام خارجی یا رطوبت تست نشده است. مثلا یک وسیله الکترونیکی با کد IPX7 اگر به طور اتفاقی در آب بیفتد، تا ۳۰ دقیقه در مقابل ورود آب مقاومت می‌کند. اما در برابر ورود گرد و خاک تست نشده است.

حداقل درجه حفاظت مورد نیاز یک وسیله الکترونیکی، IP22 است. بنابراین هنگام خرید گوشی دقت کنید که کد آن از IP5X یا IP6X پایین تر نباشد.

مقاومت در برابر رطوبت

آیفون ۷ دارای درجه حفاظت IP67 است. یعنی مقاومت آن در برابر ورود گرد و خاک تضمین شده است. همچنین در عمق ۱ متری آب راکد، تا ۳۰ دقیقه در برابر ورود آب مقاومت می‌کند. سامسونگ گلکسی S7 از این جهت وضع بهتری دارد. این گوشی با کد IP68 در عمق ۱.۵ متری آب راکد تا ۳۰ دقیقه ضدآب است. سونی اکسپریا Z5 نیز با کد IP65 و IP68 رتبه‌بندی شده است و علاوه بر آب راکد، در مقابل فشار ملایم آب نیز مقاوم است.

اگرچه این کد تا حد زیادی برای خریداران کارگشاست، اما متاسفانه همه کمپانی‌های سازنده ابزارهای الکترونیکی ملزم به انجام این آزمایش ها نیستند.

به یاد داشته باشید

  • در همه تست‌های استاندارد، ابزارهای الکترونیکی با آب تازه و بدون ناخالصی آزمایش می‌شوند.
  • اگرچه استفاده از گوشی‌های هوشمند در هنگام دوش گرفتن توصیه نمی‌شود، اما اگر تصادفاً گوشی شما در چنین شرایطی قرار بگیرد، صدمه نمی‌خورد.
  • تمام تست‌ها در دمای ۱۵ تا ۳۵ درجه سانتیگراد انجام می‌شوند. کمپانی سازنده عملکرد گوشی را در دماهای بالاتر یا پایینتر تضمین نمی‌کند.
  • هنگامی که از گوشی زیر آب استفاده می‌کنید، بهتر است کلیدهای مکانیکی آن را فشار ندهید.
  • بعد از استفاده از گوشی در آب و قبل از شارژ مجدد، آن را کاملاً خشک کنید.

منبع: CNET

[no_toc]

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *