مقایسه Level U و Galaxy Buds: دو سری هدفون بلوتوثی سامسونگ

سامسونگ در رده محصولات هندزفری یا هدفون‌های بلوتوثی کوچک، دو سری محصول Level U و Buds را به بازار عرضه کرده است. در این مطلب قصد دارم مقایسه‌ای بین این دو سری محصول را بر اساس تجربه شخصی خودم و از نظر تجربه کاربری انجام دهم. در این مقایسه وارد جزئیات و اعداد و ارقام فنی نمی‌شوم. برای دیدن مشخصات فنی این هدفون‌ها می‌توانید نام دقیق آن ها را در دیجی کالا جستجو کنید. اما اگر می‌خواهید بدانید در عمل این دو سری محصول چه تفاوت‌هایی دارند، با من در ادامه مطلب همراه باشید. ابتدا اجازه دهید روی این دو سری محصول، یک معرفی کلی داشته باشیم.

ساسونگ level u یا galaxy buds

هدفون‌ بلوثوتی سامسونگ سری Level U

هدفون‌ها یا هندزفری‌های بلوتوثی سری Level U دارای یک دور گردنی هستند که قسمتی که وارد گوش می‌شود، با سیم به آن متصل است. اما اتصال این وسیله با گوشی، از طریق بلوتوث است. تا زمان نگارش این مطلب، مدل‌های Level U Pro و Level U Pro Active و Level U 2 وارد بازار شده اند. قابلیت حذف صدای محیط (Active Noise Canceling) در دو مدل آخر وجود دارند. سه دکمه کنترلی روی قسمت گردنی این هندزفری‌ها قرار دارد که به کمک آن‌ها می‌توان پخش، توقف، بالا و پایین بردن صدا و رفتن به ترک قبل و بعد را انجام داد. وقتی دو قطعه گوشی این هدفون‌ها روی گوش شما نیستند، توسط نیروی آهن‌ربایی، روی سینه شما به هم می‌چسبند. با جدا کردن دو قطعه از هم می‌توانید تماسی ورودی را پاسخ دهید.

هدفون بلوتوثی سامسونگ سری Galaxy Buds

یک هدفون یا هندزفری بلوثوتی سری Galaxy Buds، دو قطعه مجزا از هم دارد که داخل گوش شما قرار می‌گیرد و به همراه یک جعبه عرضه می شود. این جعبه جایگاه هندزفری‌های شماست، وقتی که به آن‌ها نیاز ندارید. این جعبه کار یک پاوربانک را نیز برای هندزفری‌های شما انجام می‌دهد و آن‌ها را شارژ می‌کند. تا زمان نگارش این مطلب، مدل‌های Galaxy Buds و Galaxy Buds Plus و Galaxy Buds Live و Galaxy Buds Pro وارد بازار شده است. قابلیت حذف صدای محیط (Active Noise Canceling) در دو مدل آخر وجود دارند. روی هندزفری‌‌های سری گلکسی بادز از دکمه کنترلی خبری نیست و کنترل آن‌ها توسط لمس کردن آن‌ها انجام می‌شود. شما می‌توانید پخش، توقف، بالا و پایین بردن صدا و رفتن به ترک قبل و بعد و فعالسازی دستیار صوتی را به کمک فرمان‌های لمسی انجام دهید و از طریق اپلیکیشن مربوطه تنظیماتی روی دستورات لمسی دارید.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

مقایسه هندزفری یا هدفون‌های بلوثوتی Level U و Galaxy Buds

حال که از دو سری محصول معرفی اجمالی داشتیم، سراغ مقایسه آن‌ها می‌رویم. نکته قابل توجه این که تجربه استفاده شخصی من با دو مدل دستگاه Level U Pro و Galaxy Buds Pro است. که Level U Pro را سال گذشته و Galaxy Buds Pro را به تازگی خریده ام؛ اما با توجه به جستجوها و بررسی‌هایی که قبل از خرید داشته ام، سعی می‌کنم مقایسه‌ای جامع‌تر ارائه دهم.

قیمت هندزفری سری Level در مقایسه با سری Buds

سری Level U سامسونگ در مقایسه با سری Buds قیمت بسیار کمتری دارد. در زمان نگارش این مطلب، قیمت آخرین مدل سری Level U، یعنی Level U2 کمتر از یک چهارم سری Galaxy Buds یعنی Buds Pro است.

مقایسه کیفیت صدای Samsung Level U و Samsung Galaxy ‌Buds

با توجه به این که قیمت سری Galaxy Buds بیش از چهار برابر سری Level U است، طبیعتا از نظر کیفیت صدا نمی‌توان انتظار یکسانی از این دو داشت. کیفیت پخش صدا در مدل Galaxy Buds Pro که آخرین مدل این سری در زمان نگارش این مطلب است، برای یک هدفون کوچک توگوشی واقعا خیره‌کننده است. صداهای بیس و صداهای تریبل به خوبی تفکیک می‌شوند و شما به وضوح حس می‌کنید که با یک صدای حرفه‌ای سروکار دارید. به خصوص وقتی که قابلیت Active Noise Canceling را فعال می‌کنید، صدا حجم و کیفیت جالبی پیدا می‌کند. با این حال، در سری Samsung Level U نیز که من مدل قدیمی‌تری از آن را دارم، کیفیت صدا قابل قبول و مطلوب است و شما تا زمانی که آن را با آخرین مدل سری Buds مقایسه نکنید، نقصی در آن نمی‌بینید.

کیفیت دریافت صدا (میکروفون) Level U در مقایسه با Galaxy Buds

کیفیت صدای دریافتی در سری Level U کیفیت مطلوبی است. یعنی کسی که با شما تلفنی مکالمه می‌کند، نسبت به زمانی که بدون هندزفری و با میکروفون گوشی در حال مکالمه هستید، کیفیت بهتری دریافت خواهد کرد؛ مخصوصا اگر در حال مکالمه تصویری باشید و گوشی کمی از دهانتان دور باشد.

اما در سری Galaxy Buds نحوه و کیفیت دریافت صدا به کلی تغییر کرده و وارد سطح بالاتری شده. این وسیله، در بعضی مدل‌ها، علاوه بر میکروفون خارجی، یک Voice Pickup داخلی هم دارد که صدا را از داخل سر شما جذب می‌کند و با ترکیب این دو صدا، به وضوحی به مراتب بالاتر دست پیدا می‌کند و در حذف صدای محیط از صدای شما به مراتب بهتر عمل می‌کند. تجربه شخصی من این بوده که هنگام انجام کارهایی مثل کارهای آشپزخانه، اگر از Level U Pro استفاده کنم، ممکن است صدای کارهای آشپزخانه برای مخاطب کمی محسوس و آزاردهنده باشد؛ اما هنگام استفاده از Galaxy Buds Pro، صداهای محیط به میزان قابل قبولی از روی صدای من حذف می‌شود و مخاطب صدای بهتری دریافت می‌کند.

مقایسه سایر امکانات هندزفری‌های Samsung Level U و ‌Galaxy Buds سامسونگ

یکی از قابلیت‌هایی که سامسونگ مانور زیادی روی آن داده، active noise canceling یا حذف صدای محیطی است. این قابلیت در بعضی مدل‌ها از هر دو سری وجود دارد. اما نباید از آن انتظار عجیب و غربی داشته باشید، این قابلیت ممکن است بتواند صدای کولر یا صدای فن کامپیوتر را تا حدی برای شما حذف کند؛ اما از پس حذف صدای گفتگوی اطرافیان یا موزیکی که در محیط قابل پخش است برنخواهد آمد.

هندزفری‌های مدل Galaxy Buds قابلیتی به نام Ambient Sound دارند. این قابلیت زمانی کاربرد دارد که شما می‌خواهید همزمان با صدای هدفونتان، صدای بیرون را هم داشته باشید؛ دستگاه به کمک میکروفون‌های خارجی اش صدا را می‌گیرد و مثل یک سمعک آن را به موازات موسیقی به گوش شما می‌رساند. اگر صدای موسیقی که گوش می‌کنید بلند باشد، همچنان صحبت‌ها و صداهای خارجی را به صورتی مبهم خواهید شنید.

قابلیت هوشمندی در Buds Pro تحت عنوان Voice Detect وجود دارد که اگر فعال باشد، هنگامی که شما صحبت می‌کنید، صدای موسیقی کم می‌شود و Ambient Sound به طور خوکار فعال می‌شود تا شما صدای افرادی که در حال گفتگو با آن‌ها هستید را بشنوید. این امکان یک مشکل کوچک برای من ایجاد کرده. من عادت دارم هنگام گوش دادن موسیقی، گاهی با آن زمزمه کنم. اگر هنگام زمزمه با موسیقی Ambient Sound فعال باشد، صدای هدفون ناخواسته کم خواهد شد، چون دستگاه فکر می‌کند که شما در حال صحبت با کسی هستید. پس صدای موسیقی را کم و صدای محیط را وارد گوش می‌کند.

دکمه‌های کنترلی در مدل سامسونگ level u pro
دکمه‌های کنترلی در مدل Level U Pro

نکته دیگر فرامین کنترلی هدفون‌ها هستند. در سری Galaxy ‌Buds فرامین به صورت لمسی و با زدن ضربه به گوشیِ چپ و راست انجام می‌شوند. در Samsung Level U، کنترل از طریق دکمه‌های روی گردنی انجام می‌شود. تجربه شخصی من این بود که کار کردن با دکمه‌های فیزیکی سری Level U که روی گردنیِ آن قرار دارد، روانتر و راحت از کار کردن با دکمه‌های لمسی سری Buds بوده.

تجربه پوشیدن و فیت کردن و نگهداری هدفون در گوش؛ Level U در برابر ‌Galaxy Buds

نکته مهم در یک هدفون یا هندزفری توگوشی این است که داخل گوش راحت بنشیند و بشود برای مدت طولانی‌تری بدون اذیت آن را داخل گوش نگه داشت. این قضیه برای کسی که می‌خواهد برای بلندمدت از یک هندزفری استفاده کند، شاید از خیلی از موارد بالا مهم‌تر باشد. در این مورد باید بگویم که به نظر من، تجربه پوشیدن و نگهداری سری ارزان‌قیمت‌تر Level U در گوش، از پوشیدن و نگهداری Galaxy Buds‌ها در گوش آسان‌تر است. اجازه دهید توضیح بدهم. باطری‌ها، کنترل‌ها و ماژول بلوتوث، در سری Level U سامسونگ در بخش گردنیِ آن قرار دارند. این باعث می‌شود، بخشی که در گوش خود قرار می‌دهید، وزن کمی داشته باشد. اما در سری Galaxy Buds، تمامی این ماژول‌ها در داخل همان دستگاه ریزی که داخل گوش قرار می‌دهید، تعبیه شده اند. این باعث می‌شود که وزنی که گوش شما تحمل می‌کند، در سری Buds به مراتب بیشتر باشد. این سنگینی شاید در لحظه اولی که این دو را در گوش می‌گذارید، به چشم نیاید. اما اگر قصد دارید به مدت یکی دو ساعت هدفون در گوش داشته باشید، اختلاف وزن Level U و Buds در داخل گوش محسوس خواهد بود.

نکته دیگر به ویژگی‌های طراحی فیزیکی طراحی این دو سری از هدفون‌های بلوتوثی برمی‌گردد. در سری Level U‌ سامسونگ شما یک دور گردنی دارید که هنگام راه رفتن، دویدن، دوچرخه‌سواری یا موتورسواری، ثبات مناسبی دارد و اگر سَریِ گوشی‌ها از گوشتان بیفتند، از سیمشان به این گردنی آویزان خواهند شد. اما اگر Galaxy Buds چند میلیون تومانی هنگام دویدن یا دوچرخه‌سواری یا موتورسواری از گوشتان بیفتد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

سامسونگ Level U هنگام استفاده

همان طور که گفتم، شکل گردنیِ سری هدفون‌های Level U به گونه‌ای است که هنگام ایستادن و راه رفتن و دویدن به خوبی در جای خود قرار دارد. اما اگر بخواهید دراز بکشید، یا به پشت لم بدهید، این گردنی خواهد لغزید و ممکن است از پشت از گردنتان بیرون  بیفتد. پس این هدفون‌ها برای هنگام خواب و استراحت چندان راحت نیستند. نکته دیگر این است که گردنی‌های هدفون‌های سری Level U تا حدی ظریف هستند و اگر مراقب نباشید، ممکن است داخل کیف یا کوله‌پشتی شما بشکنند. پس باید حواستان به این نکته باشد. البته قابلیت انعطاف این دورگردنی‌ها امتیازی برای آن‌هاست.

از سوی دیگر، گوشی‌های Galaxy Buds سامسونگ به خوبی داخل گوش جا می‌گیرند و در جای خود فیت هستند. اما تجربه شخصی من این است که با حرف زدن، باز و بسته کردن دهان و غذا خوردن، یا با حرکات ورزشی، در جای خود شل می‌شوند و گاهی باید جایش را در گوشتان درست کنید. البته این مسأله ممکن است بر اساس شکل گوش هر فرد کمی متفاوت باشد. من چند بار حین دوچرخه‌سواری و موتورسواری هدفون‌های Galaxy ‌Buds را در گوش انداختم. اما با توجه به قیمت بالایشان و حس ناامنی که از شل شدن آن‌ها داخل گوشم داشتم، دیگر ریسک نمی‌کنم و روی دوچرخه و موتور و هنگام دویدن، از همان Level U Pro قدیمی‌ام استفاده می‌کنم.

نحوه قرارگیری Galaxy Buds Pro‌ در گوش
نحوه قرارگیری Galaxy Buds Pro در گوش

جمع بندی من از مقایسه هدفون‌های بلوتوثی سری Level U و Galaxy Buds

آنچه که گفتم نظر و تجربه شخصی من به عنوان یک کاربر بود و بگذارید بر همین اساس هم جمع‌بندی می‌کنم:

  • از نظر کیفیت پخش و دریافت صدا، سری Galaxy Buds و مخصوصا آخرین مدل آن Buds Pro واقعاً عالی عمل می‌کند و این کیفیت صدا از یک هدفون توگوشی غافلگیرکننده است. اما سری Level U هم کیفیت قابل قبولی ارائه می‌کند که برای استفاده روزمره کاربران عادی که وسواس کیفیت صدا ندارند، راضی‌کننده است.
  • امکاناتی مثل Active Noise Canceling، Ambient Sound و Voice Detect اگرچه عملکردشان قابل قبول است، اما در استفاده روزمره، برای من چندان کاربردی و قابل استفاده نبودند.
  • از نظر راحتی پوشیدن، و نگهداری هدفون در گوش در بلندمدت و احساس امنیت در استفاده از آن در زمان تحرک فیزیکی، سری ارزان‌قیمت‌تر Level U، به وضوح کاربردی‌تر عمل می‌کند.
  • سری Galaxy Buds به خاطر ظاهر زیبا و قیمت بالایش در فخرفروشی و لاکچری‌گری به مراتب از سری Level U بهتر عمل می‌کند!

بر این اساس، توصیه شخصی‌ام را در سه جمله خلاصه می‌کنم:

اگر در وضوح و کیفیت صدا وسواس دارید و قیمت برایتان مهم نیست، یک Samsung Galaxy Buds بخرید، اما هنگام تحرّک مراقبش باشید. اگر دنبال کیفیت صدای قابل قبول و راحتی در استفاده بلندمدت روزمره هستید، به یک Samsung Level U یا یک هدفون گردنیِ خوب دیگر اکتفا کنید؛ اما به خاطرِ گردنیِ ظریفش، سعی کنید آن را داخل کیف و کوله کنار دیگر وسایلتان نگذارید. در نهایت، اگر یک هدفون گردنیِ خوب مثل Samsung Level دارید، برای داشتن Galaxy Buds هزینه نکنید.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *