روش‌های اتصال اینترنت موبایل به لپ تاپ و مقایسه آنها

[toc]

اتصال اینترنت موبایل به لپ تاپ

خدمات اینترنت همراه که توسط اپراتورهای سه‎‌گانه (همراه اول، ایرانسل و رایتل) ارائه می‌شوند، تقریباً در هر نقطه‌ای از کشور ما را به شبکه جهانی اینترنت متصل می‌کند. اما مشکل اینجاست که همه کارها را نمی‌توانیم با گوشی انجام بدهیم. حتی اگر لپ‌تاپ در اختیار ما باشد، ممکن است اینترنت وایرلس نداشته باشیم. راه حل این مشکل اتصال اینترنت موبایل به لپ تاپ یا Tethering است. یعنی لپ‌تاپ را به اینترنت سیم‌کارت که در گوشی استفاده می‌کنیم، وصل کنیم. برای این کار سه راه وجود دارد که در این پست شرح می‌دهیم و مزایا و معایب آن را با هم مقایسه می‌کنیم.

اتصال اینترنت موبایل به لپ تاپتنظیمات گوشی‌های آیفون

اگر قصد دارید برای بار اول از اینترنت سیم‌کارت برای لپ‌تاپ استفاده کنید، باید personal hotspot را فعال کنید. برای این کار settings را باز کنید و cellular یا mobile data را انتخاب کنید. سپس mobile data options و در صفحه بعد، mobile data network را بزنید. در انتهای صفحه‌ای که باز می‌شود، personal hotspot را می‌بینید. در فیلد APN یک نام و در فیلد username یک نام کاربری به دلخواه خود انتخاب کنید و به منوی settings برگردید. اگر این مراحل را به درستی انجام داده باشید، در منوی settings، گزینه personal hotspot را خواهید دید. از این به بعد لازم نیست مراحلی را که گفتیم، طی کنید. چون personal hotspot در منوی settings باقی می‌ماند.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

توجه کنید که اینترنت سیم‌کارت باید روشن باشد تا personal hotspot فعال شود. حالا personal hotspot را بزنید. در صفحه جدید، iOS به طور خودکار برای شما یک پسورد در نظر گرفته است که می‌توانید آن را به دلخواه خود تغییر دهید.

کار شما با گوشی همینجا تمام می‌شود. حالا می‌توانید لپ‌تاپ، سیستم یا یک گوشی دیگر را به اینترنت سیم‌کارت خود وصل کنید. برای اتصال اینترنت موبایل به لپ تاپ سه راه دارید: کابل یو اس بی، وای‌فای با بلوتوث. فرقی نمی‌کند که از کدام روش استفاده می‌کنید. قبل از هر کاری باید personal hotspot را فعال کنید. در ادامه هر سه روش را شرح می‌دهیم.

اتصال اینترنت موبایل به لپ تاپ با کابل یو اس بی

گوشی را با کابل USB به لپ‌تاپ یا سیستم وصل کنید. بعد از مسیری که گفته شد، به منوی personal hotspot گوشی بروید و USB را انتخاب کنید. گوشی به صورت خودکار به سیستم یا لپ‌تاپ وصل می‌شود و نوتیفیکیشن آن هم در گوشی و هم در سیستم یا لپ‌تاپ ظاهر می‌شود.

اتصال اینترنت موبایل به لپ تاپ با بلوتوث

در این روش ابتدا باید گوشی و لپ‌تاپ را pair کنید. این کار را هم از گوشی و هم از لپ‌تاپ می‌توانید انجام بدهید. بلوتوث هر دو وسیله را روشن کنید. در لیست بلوتوث گوشی، لپ‌تاپ را پیدا کنید و روی pair کلیک کنید. بعد از مسیری که گفته شد، به منوی personal hotspot گوشی بروید و Bluetoth را در حالت فعال قرار بدهید.

حالا در لپ‌تاپ به control panel بروید و در Devices and printers، روی آیکون تلفن همراه کلیک راست کنید. از منویی که باز می‌شود، به ترتیب گزینه های Connect using و Access point را انتخاب کنید. اگر این مراحل را درست طی کرده باشید، لپ‌تاپ به اینترنت گوشی وصل می‌شود.

اتصال اینترنت موبایل به لپ تاپ با وای‌فای

ابتدا در گوشی خود از مسیری که گفته شد، به منوی personal hotspot گوشی بروید و Wi-Fi را در حالت فعال قرار بدهید. حالا وای‌فای لپ‌تاپ را روشن کنید و در لیست آن، نام گوشی را پیدا کنید. با کلیک کردن بر روی نام گوشی و وارد کردن پسوردی که برای hotspot آن تعریف کرده‌اید، لپ‌تاپ به اینترنت گوشی وصل می‌شود.

تنظیمات گوشی‌های اندرویدی

اپلیکیشن settings را باز کنید و در منوی آن wireless & networks را پیدا کنید. یکی از گزینه‌های این منو tethering است. این گزینه را انتخاب کنید. توجه کنید که بسته به مدل و نسخه اندروید گوشی که استفاده می‌کنید، ممکن است tethering در مسیر دیگری قرار داشته باشد. در منوی tethering سه گزینه وجود دارد: usb tethering، portable Wi-Fi hotspot و Bluetoth tethering. در ادامه هر کدام از این روش‌ها را شرح می‌دهیم.

اتصال اینترنت موبایل به لپ تاپ با کابل یو اس بی

گوشی اندرویدی خود را با کابل USB به لپ‌تاپ یا سیستم وصل کنید. بعد از مسیری که گفته شد، به منوی tethering گوشی بروید و USB tethering را در حالت فعال قرار بدهید. گوشی به صورت خودکار به سیستم یا لپ‌تاپ وصل می‌شود و نوتیفیکیشن آن هم در گوشی و هم در سیستم یا لپ‌تاپ ظاهر می‌شود.

اتصال اینترنت موبایل به لپ تاپ با بلوتوث

در این روش ابتدا باید گوشی و لپ‌تاپ را pair کنید. این کار را هم از گوشی و هم از لپ‌تاپ می‌توانید انجام بدهید. بلوتوث هر دو وسیله را روشن کنید. در لیست بلوتوث گوشی، لپ‌تاپ را پیدا کنید و روی pair کلیک کنید. بعد از مسیری که گفته شد، به منوی tethering گوشی بروید و Bluetoth tethering را در حالت فعال قرار بدهید.

حالا در لپ‌تاپ به control panel بروید و در Devices and printers، روی آیکون تلفن همراه کلیک راست کنید. از منویی که باز می‌شود، به ترتیب گزینه های Connect using و Access point را انتخاب کنید. اگر این مراحل را درست طی کرده باشید، لپ‌تاپ به اینترنت گوشی وصل می‌شود.

اتصال اینترنت موبایل به لپ تاپ با وای‌فای

ابتدا در گوشی خود از مسیری که گفته شد، به منوی tethering گوشی بروید و Portable Wi-Fi hotspot را در حالت فعال قرار بدهید. ممکن است نام این گزینه در گوشی شما، Portable WLAN Hotspot باشد. با روشن کردن hotspot گوشی، گزینه Set up Wi-Fi hotspot فعال می‌شود. با باز کردن این گزینه، می‌توانید نام hotspot و رمز عبور دلخواه خود را وارد کنید.

حالا وای‌فای لپ‌تاپ را روشن کنید و در لیست آن، نام گوشی را پیدا کنید. با کلیک کردن بر روی نام گوشی و وارد کردن پسوردی که برای hotspot آن تعریف کرده‌اید، لپ‌تاپ به اینترنت گوشی وصل می‌شود.

مقایسه روش‌های اتصال اینترنت موبایل به لپ تاپ

اتصال اینترنت موبایل به لپ تاپ

استفاده از کابل یو اس بی بیشتر برای کاربران رایانه‌های شخصی (PC) کاربرد دارد. چون این دستگاه‌ها معمولاً بلوتوث و وای‌فای ندارند. اما اگر مصرف شارژ گوشی را در نظر بگیریم، بهترین روش برای اتصال اینترنت موبایل به لپ‌تاپ، استفاده از یو اس بی است. چون مصرف شارژ آن بسیار کم است و در عین حال گوشی با اتصال به لپ‌تاپ شارژ هم می‌شود. ضمن این که ضریب امنیت آن بالاتر است و امکان هک شدن گوشی یا وای‌فای توسط مهاجمان وجود ندارد. ممکن است سرعت گوشی کمی پایین بیاید که در برابر مزایای آن قابل چشم‌پوشی است.

نقطه ضعف بزرگ این روش این است که ممکن است دستگاه امکان اتصال مستقیم به کابل یو اس بی را نداشته باشد. در این صورت باید از رابط یا مبدل استفاده کنید که همیشه در دسترس نیست. به علاوه بسته به سیستم عامل گوشی یا لپ‌تاپ، ممکن است ناچار شوید نرم‌افزارهایی را هم برای این کار نصب کنید. ضمن این که در آن واحد می‌توانید تنها یک لپ‌تاپ یا گوشی را به اینترنت گوشی اصلی وصل کنید.

استفاده از وای‌فای برای وصل کردن لپ‌تاپ یه اینترنت گوشی رایج‌تر است. مزیت استفاده از این روش این است که بسیار ساده و سریع است. از آن مهمتر همه گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌ها به وای‌فای مجهز هستند و محدودیتی برای این روش وجود ندارد. به علاوه بر خلاف یو اس بی، می‌توان هم زمان چند گوشی یا لپ‌تاپ را به اینترنت گوشی مبدأ وصل کرد. امنیت روش وای‌فای بستگی به عملکرد شما دارد. اگر نکات امنیتی را رعایت کنید، امنیت شما به خطر نخواهد افتاد. اما مصرف شارژ وای‌فای در مقابل یو اس بی بسیار زیاد است.

با استفاده از بلوتوث هم مانند وای‌فای و بر خلاف یو اس بی، می‌توانید چند گوشی یا لپ‌تاپ را به صورت هم‌زمان به گوشی اصلی وصل کنید. مصرف شارژ در این روش بیشتر از یو اس بی و کمتر از وای‌فای است. در مورد امنیت این روش هم مانند وای‌فای، خود شما هستید که تصمیم می‌گیرید. اما باید در نظر داشته باشید که بلوتوث به اندازه یو اس بی امن نیست.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!