معرفی بهترین برنامه های پاکسازی و افزایش سرعت موبایل

یکی از دلایل محبوبیت سیستم عامل اندروید، آزادی عملی است که به کاربران موبایل می‌‌دهد. پس اگر موبایل اندرویدی دارید و با مشکل کمبود فضا یا کاهش سرعت مواجه شدید (که پس از چند سال استفاده از موبایل به احتمال خیلی زیاد این مشکلات برای شما ایجاد خواهد شد) برنامه هایی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند. این نرم افزار ها هرکدام کار متفاوتی انجام می‌دهند و از پاک کردن حافظه های پنهان (Cache) گرفته تا شناسایی فایل های ناخواسته، ابزارهای اورکلاک (Overclock)، غیرفعال کننده برنامه ها و ابزارهای اتوماتیک در اپ استورهای اندروید وجود دارد. البته ما در مقاله دیگری به طور کامل درباره روش های خالی کردن حافظه داخلی گوشی صحبت کرده‌ایم که آن مطلب نیز برایتان مفید خواهد بود.

در ادامه مقاله چندین برنامه مفید از این دسته، یعنی بهترین برنامه های پاکسازی (Cleaner) و افزایش سرعت موبایل را معرفی خواهیم کرد. پس اگر به دنبال رفع کندی موبایل خود هستید و یا ارورهای کمبود فضا تبدیل به کابوس شما شده است حتما ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

لیست برنامه های معرفی شده در این مقاله:

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

(دقت داشته باشید برخی از برنامه های معرفی شده در لیست پولی هستند و برای دریافت آنها از گوگل پلی باید هزینه کنید، اما می‌‌توانید آنها را از سایت های ایرانی به رایگان دریافت کنید. حتما از سایت های معتبر و مطمئن برای دانلود برنامه های خود استفاده کنید.)

برنامه Clean Master

برنامه Clean Master (رایگان)

این برنامه که توسط Cheetah Mobile ساخته و منتشر شده است، همانطور که در اسم خود مشخص کرده است یک استاد و حرفه ای در پاکسازی فایل های اضافه و آزاد کردن فضای موبایل شما است. با استفاده از این برنامه قادر خواهید بود که کش سیستم، فایل های پنهان، فایل برنامه ها را شناسایی و پاکسازی کنید. همچنین برنامه با ابزار Phone Boost باعث می‌شود سرعت موبایل شما بیشتر شود. در کنار تمام قابلیت ها، Clean Master همچنین دارای آنتی ویروس و فایل منیجر است که باعث می‌شود یک نرم افزار همه جانبه برای شما باشد.

ابزار Junk File برای پاکسازی فایل های پنهان، موقت و اضافه می‌تواند کمک بسیار خوبی به شما باشد. مدیریت فایل برنامه امکانات جالب و مفیدی مانند بک آپ گیری از برنامه های نصب شده، انتقال فایل ها به حافظه جانبی و پاکسازی برنامه ها دارد. البته هنوز تمام نشده و Clean Master این امکان را به شما می‌دهد تا از دیگر قابلیت های آن مانند قفل برنامه، حالت بازی و قفل تصاویر خصوصی استفاده کنید.

برنامه All-in-One Toolbox

برنامه All-in-One Toolbox (رایگان)

این برنامه همانند یک جعبه ابزار، تمام ابزار تقویت کننده و و پاکسازی موبایل را در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از این برنامه تنها با یک کلیک می‌توانید عملیات پاکسازی را انجام دهید و فایل های کش را پاک کنید، برنامه های در حال اجرا را ببندید و رم را آزاد کنید. این جعبه ابزار همچنین شامل موارد اضافه مانند مدیریت برنامه، مدیریت فایل و خنک کننده CPU (که برنامه هایی که در پس زمینه در حال اجرا هستند را می‌بندد) است. کار با برنامه آسان است و Widget برنامه این امکان را می‌دهد تا به راحتی از طریق صفحه اصلی موبایل پاکسازی ها را انجام دهید.

البته قرارگیری و دسترسی به ابزارها در برنامه به خوبی انجام نشده است و مدتی زمان نیاز دارید تا قسمت های مختلف را پیدا کنید. با این حال، قطعا این برنامه ارزش دانلود و امتحان را دارد.

برنامه Norton Security and Antivirus

برنامه Norton Security and Antivirus (رایگان با پرداخت درون برنامه ای)

هرچه استفاده ما از موبایل بیشتر می‌شود و برای کارهای بیشتری از آنها استفاده می‌کنیم، خطرات امنیتی بیشتری نیز ما را تهدید می‌کند. ویروس ها یکی از بزرگترین دلایل کندی موبایل و مشکلات مختلف آن هستند. پس داشتن یک آنتی ویروس قدرتمند بر روی موبایل خود واجب است. Norton یک آنتی ویروس قدرتمند و قدیمی برای کامپیوتر است که حال برای موبایل های اندرویدی نیز منتشر شده است.

با نصب Norton Security and Antivirus می‌توانید از امنیت برنامه ها و فایل های خود مطمئن شوید. این نرم افزار با ارائه ابزارهای مختلف و پیشرفته آنتی ویروس باعث می‌شود سپر امنیتی قدرتمندی را بر روی موبایل خود داشته باشید. همچنین ابزار Find My Phone می‌تواند برای پیدا کردن موبایل شما پس از دزدی و یا گم شدن کمک کند. با خرید حق اشتراک آنتی ویروس، قابلیت های جدیدی مانند App Advisor  و  Privacy Report را دریافت می‌کنید که برای ارزیابی بیشتر برنامه ها و اعلام خطرات آنها می‌تواند کمک کند.

برنامه Norton Clean

برنامه Norton Clean (رایگان)

اگر وسواس امنیتی ندارید و ترجیح می‌دهید صرفا از برنامه های پاکسازی و افزایش فضا استفاده کنید، همچنان می‌توانید از برنامه های Norton استفاده کنید. ابزار این شرکت با نام Norton Clean دارای پاک کننده فایل های اضافی، حافظه پنهان، فایل های نصبی و دیگر موارد است که در موبایل شما استفاده ای ندارند اما فضای بسیاری گرفته اند. این نرم افزار همچنین دارای مدیریت برنامه است که به شما برای پاک کردن نرم افزارهای نصب شده کمک می‌کند.

برنامه BitDefender Mobile Security & Antivirus

برنامه BitDefender Mobile Security & Antivirus (پولی، ۱۵ دلار سالانه)

اگر می‌خواهید از موبایل خود دربرابر بدافزارها و سایر تهدیدات امنیتی محافظت کنید، انتخاب شما باید BitDefender Mobile Security & Antivirus، بهترین برنامه آنتی ویروس موبایل باشد. نیاز است بدانید BitDefender برای رایانه های شخصی نیز چندی سالی است به عنوان بهترین آنتی ویروس شناخته می‌شود. BitDefender در برابر ویروس های قدرتمند و بدافزارها محافظت می‌کند و با موتور اسکن قدرتمند و به روز خود که در تست ها بالاترین نمره را گرفته است می‌تواند تقریبا تمامی بدافزارها را شناسایی کند. همچنین این برنامه محافظت از وب نیز دارد و در مقابل بدافزارهای مرورگر و سایت های مخرب نیز موبایل شما را محافظت می‌کند. از دیگر قابلیت های برنامه می‌توانیم به VPN، ویژگی ضد سرقت، قفل برنامه (در دو حالت اثر انگشت و یا پین) و یک ابزار محافظت از حریم خصوصی اشاره کنیم که به شما برای یافتن تهدیدات احتمالی کمک می‌کند.

برنامه Cleaner for Android

برنامه Cleaner for Android (رایگان)

پاک کننده Systweak برای اندروید، مجموعه ای از ابزارهای لازم را برای بهبود عملکرد موبایل و پاکسازی فایل های اضافه در اختیار شما می‌گذارد. این برنامه دارای ابزارهای مختلف پاک کردن فایل های اضافه و حجیم و تقویت کننده رم است که برای بهبود سرعت و عملکرد موبایل شما می‌تواند مفید باشد.

در کنار این قابلیت ها، برنامه دارای مدیریت فایل و مدیریت برنامه است که این امکان را به شما می‌دهد تا علاوه بر مدیریت و پاک کردن نرم افزارهای اضافی، در صورت لزوم به صورت دستی از برنامه ها بک آپ بگیرید. همچنین می‌توانید از قابلیت Battery Saver برای ذخیره سازی بیشتر شارژ و کاهش مصرف باطری استفاده کنید. گیم بوستر برنامه نیز این امکان را به شما می‌دهد تا با غیرفعال سازی برنامه های در حال اجرا در پس زمینه در اجرای بازی ها سرعت بیشتری بگیرید.

برنامه Droid Optimizer

برنامه Droid Optimizer (رایگان)

Ashampoo یک شرکت نرم افزاری قدیمی آلمانی است و به عنوان عرضه کننده ابزارهای مختلف برای رایانه های شخصی شناخته شده است. مدتی است که این شرکت برای موبایل های هوشمند نیز برنامه منتشر می‌کند و Droid Optimizer یکی از آنها است. یک برنامه بهینه سازی همه کاره که می‌تواند برای بالابردن سرعت موبایل و پاک سازی دقیق استفاده شود.

در این برنامه با یک کلیک می‌توانید علاوه بر پاکسازی فایل های اضافه، برنامه هایی که در حال اجرا در پس زمینه هستند را نیز ببندید. (این امکان وجود دارد که این موضوع شخصی سازی شود و از بسته شدن برخی برنامه ها جلوگیری شود.) همچنین حالتی وجود دارد که در آن به صورت قدم به قدم و انتخابی، می‌توانید پاکسازی را انجام دهید. مدیریت برنامه Droid Optimizer این امکان را به شما می‌دهد تا برنامه های مختلف نصب شده را مدیریت کنید، حذف کنید و یا دسترسی های آنها را تغییر دهید. Privacy Advisor همچنین به شما کمک می‌کند تا دسترسی های برنامه ها را بررسی کنید و از برنامه های مخرب و نقض کننده حریم خصوصی جلوگیری کنید.

حتی یک حالت زمان بندی خودکار وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان پاکسازی خودکار انجام داد و یا با تنظیم آن در شب و هنگام خواب، اتصال اینترنت موبایل به صورت زمان بندی شده قطع شود.

برنامه GO Speed

برنامه GO Speed (رایگان)

Go Speed توسط تیم GOMO ساخته شده است و مجموعه ای از ابزارهای حافظه و پاکسازی حافظه را در اختیار شما می‌گذارد. در کنار پاکسازی، با ارائه ابزار Memory Boost به کاهش فشار بر RAM کمک می‌کند و باعث افزایش سرعت موبایل می‌شود. یک پاک کننده فایل های اضافی نیز در برنامه وجود دارد که به افزایش فضای ذخیره سازی شما کمک می‌کند. از دیگر قابلیت های برنامه می‌توانیم به قفل برنامه، مدیریت برنامه، افزایش عمر باطری گوشی، بوستر بازی، خنک کننده CPU، پیداکننده تصاویر تکراری و پاک کننده اطلاع رسانی اشاره کنیم.

برنامه Cleaner

برنامه Cleaner (رایگان)

برنامه Cleaner که توسط شرکت VPN Master Labs ساخته و منتشر شده است، ابزارهای مفید و خوبی برای سیستم پاکسازی موبایل ارائه می‌کند. علاوه بر پاک کننده فایل های اضافه، حذف برنامه های در حال اجرا در پس زمینه و خنک کننده CPU، همچنین دارای یک آنتی ویروس اسکن است که برای شناسایی بدافزارها به شما کمک می‌کند.

یکی از قابلیت های خوب برنامه، ارائه آمارهای مختلف مربوط به ذخیره سازی است که با بررسی آن می‌توانید به خوبی متوجه شوید چه برنامه هایی بیشترین مصرف از فضای ذخیره سازی شما را دارند.  همچنین از این قسمت می‌توانید فایل های بزرگ و عکس های کپی را پیدا کنید، مدیریت اطلاع رسانی ها و ساخت یک لیست استثنا هنگام حذف کش یا بستن برنامه های پس زمینه را انجام دهید.

برنامه 1Tap Cleaner

برنامه ۱Tap Cleaner (رایگان)

هدف اصلی این برنامه، ساده کردن هرچه بیشتر روند پاکسازی و افزایش سرعت موبایل است، فقط یک ضربه کافی است. دکمه پاک کننده خودکار که با یک کلیک فعال می‌شود، فایل های موقت و اضافی موبایل را پاک می‌کند و همچنین این امکان را به کاربر می‌دهد تا نتایج جستجو همراه با سابقه پیام و پیامک های خود را پاک کند. از دیگر ویژگی های برنامه می‌توانیم به مدیریت برنامه و جستجوی پیشرفته میان برنامه های نصب شده اشاره کنیم.

برنامه CCleaner

برنامه CCleaner (رایگان)

Piriform’s CCleaner یکی از بهترین نرم افزارهای تعمیر و نگهداری رایانه های شخصی است، حال نسخه اندروید آن منتشر شده تا به کاربران موبایل کمک کند تا به راحتی دستگاه خود را پاکسازی کنند.

همانند برادر خود، CCleaner برای اندروید یک ابزار تمیزکننده چند منظوره است که می‌تواند حافظه نهان برنامه ها، پوشه های دانلود، تاریخچه مرورگر و دیگر فایل های موقت را از موبایل شما حذف کند.

CCleaner یک برنامه سریع، قدرتمند، رایگان و بدون آگهی با ویژگی های جانبی مانند مدیریت برنامه، کمک به بهبود عملکرد Ram و CPU و باطری است که می‌تواند برای کسانی که نیازمند فضا و سرعت در موبایل خود هستند، انتخاب خوبی باشد.

برنامه SD Maid

برنامه SD Maid (رایگان، نسخه پرو ۲.۲۸ دلار)

برنامه SD Maid ابزارهای مختلفی را برای کمک افرادی که نیازمند آزادسازی فضای ذخیره سازی خود و مدیریت برنامه های نصب شده هستند ارائه می‌کند. قابلیت System Cleaner برنامه فایل های ذخیره سازی شما و خود موبایل را بررسی می‌کند و اضافه ها را پاک می‌کند، در حالی که ابزار Corpse Finder این امکان را به شما می‌دهد که فایل های باقی مانده از برنامه های پاک شده را پیدا و حذف کنید. SD Maid همچنین دارای مدیریت برنامه و مدیریت فایل است. نسخه Pro و پولی برنامه، شامل قابلیت ها مانند پاک کننده حافظه پنهان برنامه ها، پیدا کردن فایل های تکراری و یک سیستم برنامه ریزی خودکار است.

برنامه Nova Launcher

برنامه Nova Launcher (رایگان)

یکی از عواملی که باعث کاهش سرعت موبایل های اندرویدی می‌شود، استفاده از لانچر های سفارشی توسط سازنده موبایل است. اگر سرعت موبایل شما به همین دلیل پایین است، می‌توانید از لانچر های اندروید مانند Nova استفاده کنید.

لانچر، همان برنامه ای است صفحه نخست موبایل شما را نشان داده و امکان راه‌اندازی اپ‌های مختلف را به شما می‌دهد.

لانچر Nova یکی از بهترین لانچر های عرضه شده برای اندروید است. با نصب کردن Nova علاوه بر اینکه یک ظاهر زیبا و مدرن را به موبایل خود اضافه می‌کنید، بلکه سرعت موبایل را بالا برده و سرعت دسترسی به بخش های مختلف را افزایش می‌دهد. گزینه های زیادی برای شخصی سازی وجود دارد، از تم های مختلف گرفته تا بسته های آیکون و برخی تنظیمات نمایشی و ابزاری دیگر در این نرم افزار قابل شخصی سازی است.

برنامه Magisk

برنامه Magisk (رایگان)

بعضی از برنامه هایی که باعث افزایش عملکرد موبایل شما می‌شوند، نیازمند روت (Root) هستند. اگر حاضر هستید که گارانتی موبایل خود را از بین ببرید و دیگر خطرات آن را بپذیرید، نرم افزارهایی می‌توانند به شما برای روت کردن موبایل کمک کنند. یکی از آنها Magisk نام دارد. این نرم افزار به شما این امکان را می‌دهد بدون نیاز به تغییر پارتیشن سیستم، دستگاه خود را روت کنید.

این امر دارای مزایای بسیاری از جمله دریافت آپدیت های OTA بر روی دستگاه و همچنین مخفی کردن وضعیت روت شدن موبایل شما برای دیگر برنامه ها است. (برنامه های بانکی به دستگاه های روت اجازه نصب نمی‌دهند)

برنامه 3c Toolbox

برنامه ۳c Toolbox (رایگان، نیازمند روت)

این نرم افزار که قبلا با نام Android Tuner شناخته می‌شد، به کاربران ابزارهای متنوع و قدرتمندی برای بهبود سلامت و عملکرد موبایل ارائه می‌کند.

این جعبه ابزار شامل تسک منیجر، مدیریت فایل، قابلیت بک آپ گیری از برنامه های نصب شده، اعمال تنظیمات مختلف در CPU و فضای ذخیره سازی است. همچنین داده های بسیاری برای مشاهده وجود دارد. مهم است قبل از انجام تغییراتی از طریق این برنامه، به خوبی بدانید که دارید چه می‌کنید و آموزش های مختلفی را خوانده و مشاهده کرده باشید، در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی برای موبایل خود ایجاد کنید.

برنامه Greenify

برنامه Greenify (رایگان)

با استفاده از این برنامه علاوه بر مدیریت برنامه های اجرا شده در پس زمینه، می‌توانید برنامه های نصب شده بر روی موبایل خود را به حالت خواب زمستانی ببرید! در این حالت آن برنامه دیگر هیچ عملکردی نخواهد داشت و در پس زمینه اجرا نخواهد شد.

دیگر نیاز نیست برنامه ای را حذف کنید و یا آن را هربار غیرفعال کنید. کافی است با این نرم افزار آن را به خواب زمستانی ببرید تا دیگر مزاحم شما نباشند. از دیگر قابلیت های برنامه، ارائه اطلاعات مفید و خوبی درباره هر نرم افزار و نقش آن در کند کردن موبایل شما است.

برنامه AnTuTu Benchmark

برنامه AnTuTu Benchmark (رایگان)

اگر تا به حال مقایسه بین موبایل ها را دیده باشید، حتما چیزی به نام بنچمارک (Benchmark) شنیده اید. معیاری که توسط آن عملکرد موبایل سنجیده و با دیگر موبایل ها مقایسه می‌شود. پس از نصب برنامه های مورد نیاز و پاک کردن فایل های اضافی، می‌توانید با استفاده از این برنامه عملکرد موبایل خود را بررسی کنید و این عملکرد را با سایر دستگاه ها مقایسه کنید.

آیا تا به حال از این نرم افزارها استفاده کرده اید؟ عملکرد کدام برنامه از نظر شما بهتر از بقیه بوده است؟

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *